Hoe fop je Google? | Elf tips voor betere vindbaarheid

Hoe fop je Google? | Elf tips voor betere vindbaarheid

Als je zoals ik een mini-website hebt, moet je alles uit de kast trekken om Google voor het lapje te houden. Elf tips om Google te bedriegen (legaal!) en vindbaar te worden op het web.

Schaatsen in Waterland

De 11 tips die ik hieronder beschrijf heb ik met succes toegepast op mijn blogjes. Ik pik er eentje uit: met mijn buurman Gerrit was ik wezen schaatsen in Waterland. Het blogje dat ik erover had geschreven, kreeg in 4 dagen 268 treffers. Gemiddeld krijgen mijn pagina’s 2 treffers per 4 dagen. Een stijging van 13.400 procent dus. Hoe komt dat?

EK Voetbal 2012: populair zoekwoord in GoogleTip 1. Kies een populair onderwerp: EK Voetbal

Wat populair is, wisselt natuurlijk. Kies je in de zomer voor het onderwerp schaatsen, dan hoef je weinig hits te verwachten, ook al heb je je pagina tot in de puntjes geoptimaliseerd voor zoekmachines. Voor schaatsen kiezen als het vriest dat het kraakt blijkt een voltreffer. Vaar/schaats dan lekker mee op de hoge golven van de Elfstedenkoorts.

Daarom: hou nu al rekening met het EK Voetbal deze zomer en probeer een koppeling te leggen met jouw eigenlijke onderwerp.

Tip 2. Bouw je tekst goed op

Zet belangrijke informatie bovenaan: wat bovenaan staat telt zwaarder voor Google. En bouw je tekst verder helder op: korte alinea’s, één onderwerp per alinea en veel tussenkoppen.

google vindbaarheidTip 3. Gebruik effectieve zoekwoorden

Voor vindbaarheid in Google geldt één gouden regel: kies de juiste zoekwoorden en pas die toe op al je content. En met juiste zoekwoorden bedoel ik: zoekwoorden die populair zijn én waarop je gevonden wilt worden.

Gebruik die zoekwoorden veelvuldig. Denk ook aan combinaties van zoekwoorden. In het geval van mijn schaatsblogje: omdat ik vaak ‘schaatsen’ en ‘Waterland’ gecombineerd gebruik, scoor ik hoog in Google bij de combinatie van die twee zoekwoorden.

Dit is allemaal geen rocket science. Verplaats je in je potentiële bezoeker: wat zou ik intypen in Google? In mijn blogje ben ik ervan uitgegaan dat mensen veel zouden zoeken op: schaatsen, schaatstocht + Waterland, schaatsen + Waterland, mooiste + schaatstocht, mooi + ijs, natuurijs + schaatsen, kwaliteit + ijs.

Tip 4. Maak geen misbruik van populaire zoekwoorden

Google wordt boos als je populaire zoekwoorden misbruikt en zal je straffen met een lagere ranking. Zorg er dus voor dat de zoekwoorden passen bij de inhoud van het artikel.

Dus gebruik in een artikel over schaatsen geen populaire zoekwoorden als seks en porno. Tenzij het artikel gaat over schaatsen en seks/porno natuurlijk...

Tip 5. Kies een effectieve artikeltitel

Anders dan bij tijdschriften is een effectieve titel voor je artikel niet per se een pakkende titel. Voor zoekmachines telt veel zwaarder: welke zoekwoorden staan in die titel en dekt de titel de lading van je artikel.
In mijn schaatsblogje is de titel een beetje braaf: Schaatstocht door Waterland. Gaap. Maar: er staan twee veelgezochte woorden in en de titel dekt de lading. Google-technisch gesproken een prima titel dus.

Hoe word je beter vindbaar in zoekmachines als Google?Tip 6. Kies een effectieve paginatitel

Mijn ervaring is dat Google veel waarde hecht aan de woorden die je gebruikt in je paginatitel. Een paginatitel is niet hetzelfde als de titel van je artikel. Bij Nu.nl is de paginatitel bijvoorbeeld: ‘Nu.nl | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl’. Die zie je bovenaan in de titelbalk.

Zet ook weer niet te veel zoekwoorden in die titel, want daar wordt Google niet blij van. Titels zijn maximaal 65 tekens lang, inclusief spaties.

Tip 7. Kies een effectieve domeinnaam

Tja, als je een website over wandelen hebt die Frankwandelt.nl heet, en je schrijft over schaatsen, dan heb je qua domeinnaam een probleem. Niets aan te doen. Ik ga niet ook nog eens Frankschaatst.nl kopen.

Kreeg wel een paar treffers van Googelaars die hadden ingetypt: ‘schaatsen en wandelen’. Gek.

Tip 8. Geef titels aan foto’s en links

Foto’s kan Google niet indexeren, maar wel de alt-teksten die je aan de foto’s meegeeft. Google telt deze zelfs zwaarder mee dan gewone tekst.

Datzelfde geldt voor tekst waarvan je een hyperlink maakt en voor de titels die je aan hyperlinks meegeeft. Besteed daar dus extra aandacht aan.

Maak bij links vooral ook duidelijk waar de link naartoe leidt. Dus link nooit de woorden ‘klik hier’, maar bijvoorbeeld de woorden: ‘bekijk meer schaatstochten op natuurijs’.

Tip 9. Kleine trucjes, grote gevolgen

Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen, zong ooit iemand. Dat geldt ook voor Google-optimalisatie. Pas de volgende trucjes veelvuldig toe:

  • Gebruik opsommingen waarin zoekwoorden staan.
  • Geef belangrijke zoekwoorden een opvallende opmaak. Vette, cursieve en gekleurde woorden tellen zwaarder voor Google.
  • Link op je pagina naar andere relevante pagina’s op je site: Google waardeert links, en indexeert tegelijk ook de gelinkte pagina’s.
  • Let op de plek van zoekwoorden. Voor Google zijn extra belangrijk: de eerste 50 tot 100 woorden van je tekst, woorden vooraan in titels en woorden vooraan in koppen.

Tip 10. Zorg voor links van andere websites en social media

Zeer belangrijk voor Google zijn de links van andere websites naar jouw site of pagina. Leiden er veel links naar jouw site, dan krijg je een hogere Page-rank (genoemd naar Google-oprichter Larry Page). Of om het eenvoudig te zeggen: je scoort hoger in Google.

Hoe belangrijker een site die naar je linkt, hoe hoger je Page-rank. Ook links op social media als Facebook en Twitter tellen mee voor je ranking.

Zorg voor een goede zoekmachine-optimalisatie voor GoogleTip 11. Kies een verleidelijke description

De ‘description’ of beschrijving van je pagina heeft geen invloed op je score in zoekresultaten. Maar wel op wat Google toont over jouw pagina in de zoekresultaten, en daarmee op de klikbereidheid van potentiële bezoekers.

Zet je niks in je description, dan neemt Google een tekstgedeelte van de pagina waar het zoekwoord in voorkomt.

Google toont maximaal 150 tekens van je description in het zoekresultaat. Maak ‘m dus lekker to the point en verleidelijk.

Waardeloze titel voor Google

En tot slot: mijn eigen tips heb ik voor deze pagina flink in de wind geslagen. Waardeloze titel en waardeloos intro...

CameraNU: de beste camera's, objectieven en verrekijkersDe beste camera’s en verrekijkers!

Zoek je een geweldige camera of verrekijker voor onderweg? Ik heb de allerbeste camera's en kijkers voor je op een rij gezet. Gebaseerd op reviews en testen van de experts.

Geef je mij sterren?

5.0/5 Waardering (2 beoordelingen)

Ga avontuurlijk wandelen met SNP

Bekijk de wandelreizen van SNP Actieve wandelreizen over de hele wereld, SNP is er in gespecialiseerd. Ik heb veel gereisd met SNP en bewaar koffers prachtherinneringen!

  • Groepsreizen: in klein gezelschap met deskundige reisleiding
  • Individuele reizen: alleen of met je eigen reisgezelschap
  • Lichte tochten, wildernistrekkings & natuurexpedities

Individuele wandelreizen >>

Wandelreizen met een groep >>

Beste camera’s & kijkers

Beste camera's, verrekijkers en objectieven van dit momentOp zoek naar een nieuwe camera, verrekijker of objectief? Het beste van het beste heb ik voor je op een rij gezet in mijn toplijsten. Neem een kijkje!

Jouw huisje middenin de natuur

Bekijk de mooiste huisjes middenin natuurgebiedenOp Natuurhuisje.nl vind je unieke vakantiehuisjes middenin de natuur. In een natuurhuisje kun je je heerlijk terugtrekken van het drukke, dagelijkse bestaan. Je komt helemaal tot rust te midden van de natuur.

  • Middenin unieke natuurgebieden
  • Weg van de massa
  • Niet op een groot vakantiepark

Bekijk alle natuurhuisjes >>