Sony Alpha A7 III: technisch hoogstandje

Voorganger Sony A7 II kwam als Beste uit de Test bij de Consumentenbond. En deze A7 Mark III is nog veel beter. Fullframe systeemcamera met geweldige specs. Je kunt deze camera zien als een kruising tussen topcamera’s Sony A9 en A7R III. Winnaar van de TIPA-award 2018. Alle reviews & tests.

Sensor: fullframe | Resolutie: 24.2 megapixel | Objectief: 28-70mm f/3.5-5.6 | Beelden per seconde: 10 | Video: 4K | Scherm: kantelbaar touchscreen | Gewicht body: 650gr | Release datum: maart 2018 | Verwachte Frankwandelt-rating 93/100 | Prijs inclusief lens: 2.499 euro (Cameranu.nl)

Sony A7 III op Cameranu.nl >>

Sony Alpha A7 III Alle technische hoogstandjes aan boord

Voor de Sony A7 III heeft Sony al z’n technische hoogstandjes uit de kast gehaald. Je vindt features terug uit recente camera’s als de professionele Sony A9 en A7R III. En die zijn in de Sony A7 Mark III ook nog eens verder geperfectioneerd. En dat voor een aantrekkelijke prijs. Zo komt een fullframe topcamera nu ook voor niet-professionals binnen grijpbereik.

Belangrijkste specificaties

Dit zijn de belangrijkste specs die de Sony A7 III in huis heeft:

• Fullframe 24.2 megapixel CMOS-sensor
  • Razendsnel autofocussysteem met 693 fasedetectie autofocuspunten
  • In-body 5-assige beeldstabilisatie compenseert 5 stops
  • Schiet UHD 4K video’s of 120fps Full HD-opnames
  • 2280mAh accu: capaciteit voor 710 foto's
  • Schiet 10 foto's per seconde in normale én stille modus

Sony A7 III op Cameranu.nl >>

Vernieuwde snellere sensor

De Sony Alpha A7 III heeft een compleet vernieuwde 24.2 megapixel fullframe Exmor R CMOS-sensor in huis. Deze is bijna 2 keer sneller dan die van voorganger Sony A7 II. De combinatie van deze sensor met de Bionz X processor zorgt voor een forse verbetering van de beeldkwaliteit. En het dynamisch bereik is immens: 15 stops. Dat betekent een betere weergave van diepe schaduwen en felle lichten.

Sony Alpha A7 IIISnel schieten: 10 foto's per seconde

Snel is hij ook op een andere manier. Met deze fullframer schiet je liefst 10 foto's per seconde in de maximale resolutie. En dit is mogelijk in de normale én de fluisterstille sluiterstand.

Scherpstelling: enorm verbeterd

Ook het scherpstelsysteem is enorm verbeterd. Hij beschikt over liefst 693 fasedetectie autofocus-punten met een beelddekking van 93 procent. En dat betekent: je kunt razendsnel en uiterst nauwkeurig scherpstellen. Ook als je onderwerp snel beweegt of het licht beroerd is. De autofocussnelheid is verdubbeld ten opzichte van voorganger A7 II.

Superhandige features

Superhandige features heeft de A7 III ook. Zo is er een nieuwe autofocusknop, waardoor je de ontspanknop niet half hoeft in te drukken. Kun jij je beter concentreren op het ideale fotomoment. Met een joystickje verplaats je snel en nauwkeurig het scherpstelpunt. En wanneer je de viewfinder gebruikt, kun je het touchscreen gebruiken om je focuspunt te bepalen.

Beeldstabilisatie: 5 stops compensatie

Hoe trilvast zijn jouw handen? De 5-assige in-body beeldstabilisatie van deze Sony is geweldig. Hij compenseert tot wel 5 stops, zodat je zonder problemen met langzame sluitertijden kunt fotograferen of filmen. Ideaal bij schemering.

Sony Alpha A7 IIIAdembenemende video’s

Over filmen gesproken. Daarmee loopt Sony sowieso voorop. Ook weer met de A7 III. Filmen uit de hand gaat vloeiend en levert bijzonder mooie beelden op. Je schiet video’s in UHD 4K met 30 frames per seconde. Of in Full HD met 120 beelden per seconde voor adembenemende slow motion-filmpjes.

Lange accuduur

Systeemcamera’s blinken niet uit in accuduur. Deze Sony vormt de uitzondering. Z’n NP-FZ100 accu heeft een enorm uithoudingsvermogen. Zodat jij je niet druk hoeft te maken of je camera het einde van de dag wel haalt. Op een volle accu schiet je liefst 710 foto's. Op dit punt blaast de A7 III alle andere systeemcamera's van tafel, die vaak niet eens de helft halen.

Flexibel opslaan van bestanden

En dan nóg een professionele feature: de Sony A7 III heeft een dubbel kaartslot. Zo kun je een afbeelding bijvoorbeeld als RAW én als JPG apart opslaan. Kortom: een dijk van een camera die enorm populair gaat worden. Mark (III) my words!

Sony A7 III op Cameranu.nl >>

Winnaars van de TIPA-awards 2018Winnaar TIPA-award 2018

De Sony A7 III is winnaar van de TIPA-award 2018. In totaal 15 camera's en 9 objectieven hebben deze prestigieuze award in de wacht gesleept. Bekijk alle winnaars!

Winnaars TIPA-awards 2018 >>

De Sony Alpha A7 III: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog weinig reviews, de camera is pas op de markt. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Klantreview op Cameranu.nl: “Hoewel ik de camera net een paar dagen heb ben ik nu al enthousiast. Ik kom van de Sony SLT-A77 en was al een tijdje op zoek naar een full-frame camera. De functies in deze body voor deze prijs is echt een buitenkans. De focussnelheid en het focusgebied (93% sensor) zijn echt zo fijn. Daarnaast is the silent mode heel fijn voor concerten waar ik regelmatig foto's maak.
    De bovenstaande punten en de nieuwe accu zoals ook gebruikt wordt in de A7RIII en A9 met veel meer capaciteit, gaven voor mij de doorslag dat dit mijn nieuwe camera ging worden. En ik ga hier absoluut weer jaren plezier van hebben.”
  • Techradar.com: Uiteraard haalt de A7 III niet de adembenemende prestaties of resolutie die z’n veel duurdere grote broers neerzetten, aldus reviewer Phil Hall. Maar het is zeker een briljante camera die heel veel goeds te bieden heeft voor veel fotografen. Sony heeft namelijk de beste specs van vlaggenschip A9 en de A7R III genomen en deze in één enkele camera gestopt. Resultaat: een fantastische mix van prestatie, beeldkwaliteit en prijs.
    Het autofocussysteem is gewoonweg verbluffend goed. Concurrerende camera’s met een vergelijkbare prijs kunnen er niet aan tippen. De fullframe sensor levert daarnaast excellente beelden over het hele ISO-bereik. En het dynamisch bereik is ook al indrukwekkend. Ook het design van de body is zoveel beter dan dat van z’n voorganger. En tel daarbij ook nog op z’n vermogen om niet-gecropte 4K-video te schieten. Wát een veelzijdige camera is dit.
    Natuurlijk is er ook met de A7 III nog ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld meer controlemogelijkheden via het touchscreen. En de weersbestendigheid kan op sommige plekken naar nog een hoger niveau. “These are all minor niggles though, which fade away when you look at the wealth of features the Alpha A7 III offers. For the price, there's nothing that can touch it.” Eindoordeel: 5 van de 5 sterren.
  • Trustedreviews.com: Reviewer Michael Topman is zeer enthousiast over de Sony A7 III. Het is gewoon het beste voorbeeld van de meest betaalbare fullframe camera die op dit moment op de markt is. Voor het geld is het niet minder dan een sensationele camera. Hij completeert de Sony A7-serie op een briljante wijze.
    Met de A7 III raakt Sony de ‘sweet spot’ van wat vele fotografen zoeken in een fullframe camera in deze prijsklasse. Alle zwakke punten van z’n voorganger zijn eruitgehaald. En het superbe autofocussysteem en de uitstekende in-body stabilisatie gaan hand in hand met de geweldige bedienings-lay-out. Deze A7 III blinkt uit in waar een geweldige allround camera in moet uitblinken: uitzonderlijk goed presteren in een zeer groot aantal onderwerpen en foto/video-scenario’s.
    “Within a few minutes of picking up and using the A7 III you’ll realise how far it has come from the A7 II and how much more complete it feels. From an operational perspective it’s more intuitive to use, it happily keeps apace with unpredictable subjects, and combines all of the above with sensational image quality in its Raw files, even at high ISO.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
  • Cameralabs.com: De Sony A7 III is een uiterst veelzijdige camera die volgepakt zit met features. Hij herdefinieert wat we kunnen verwachten van een fullframe camera op dit prijsniveau. De foto’s zijn knisperscherp en zeer bevredigend. Ook de video’s zijn uitstekend, zowel in fullframe- als in aps-c-mode. En dan is hij ook nog betrouwbaar snel voor actiefotografie. De autofocus is zeer goed. En de gezichts- en oogherkenning zijn excellent.
    Professionals zullen de dubbele kaartslot waarderen. Studiofotografen de high speed tethering and USB-kracht. Reis- en sociale fotografen zullen de Wifi en effectieve locatie-tagging waarderen. En ook de bediening en accuduur zijn sterk verbeterd. Kortom: de beste fullframe camera in deze prijsklasse. En hij zal ook veel DSLR-eigenaren verleiden om te switchen naar een systeemcamera. Eindoordeel: Highly Recommended.
  • Kenrockwell.com: De Sony A7 III is zo goed als het topmodel, de A9, en de A7R Mark III. En het mooie is: hij kost de helft. Er mist niets: geen features, geen innovaties en geen beeldkwaliteit. De A7 III is het topmodel voor de fotograaf die kan nadenken. De enige echte verschillen met de duurdere Sony’s zijn de resoluties en de schietsnelheid. En de 24 megapixel en 10 beelden per seconde zijn echt genoeg om alles te schieten wat je maar verlangt. “Unlike Canon and Nikon who pull features from their less expensive cameras, this A7 III just costs less than the top models, but performs exactly as well.”
  • Imaging-resource.com: De reviews op Imaging-resource.com behoren tot de uitgebreidste die op het web te vinden zijn. De moeite waard om te bekijken als je deze camera echt wilt gaan kopen. De reviewers halen de camera echt door de mangel, en onderwerpen hem aan meerdere ‘testen in het veld’. Deze reviewer is zeer te spreken over de A7 III. Bijvoorbeeld over de uitstekende en zeer professionele autofocus, en dat voor een camera die binnen het bereik van velen ligt. De reviewer is serieus onder de indruk van alle kwaliteiten van de camera. “If you want the most camera possible for your money in a relatively compact body for around US$2,000... well, you will definitely want the A7 III near the top of your shortlist.”
  • Theverge.com: De reviewer vergelijkt de A7 III met z’n grote broer, de A7R III, die ook zeer goed besproken wordt. De A7 III is beste allrounder. De A7R III is meer geschikt als je zeer gedetailleerd wilt werken; hij heeft meer pixels aan boord en de elektronische zoeker is beter. “If you’re a landscape, fine art, or still life photographer or you’re in the realm where pixel quality and image resolution is a major key, the A7R is the more appropriate camera.”
    Is dit je eerste systeemcamera, of wil je meer dan de Sony Alpha die je nu hebt, dan is de A7 III de beste optie. Zeker als je van alles en nog wat en overal wilt fotograferen of filmen: sport, productfotografie, landschappen, straatfotografie. “The larger image buffer gives you more flexibility in the moment, with as many AF points as the sports-oriented A9. It’s also slightly lighter and of course $1,200 less expensive.”
    De A7 III is dus een geweldige allrounder en met de A7R III kun je last krijgen van ‘pixel overkill’. Maar het zijn allebei schitterende camera’s. De A7R III is meer bedoeld voor de niche van professionele fotografen die superveel details nodig hebben. Maar de A7 III zal op het wensenlijstje staan van vele nieuwe fotografen.

Sony A7 III op Cameranu.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Sony Alpha A7 III

• Verbeterde autofocus voor portretten of bewegende onderwerpen
  • Flikkering van kunstmatige verlichting wordt geminimaliseerd
  • Uitgerust met kantelbaar 3 inch touchscreen
  • Compatibel met PlayMemories app via Bluetooth
  • Voorzien van USB-C 3.1-poort voor tethered fotograferen
  • Met twee slots voor geheugenkaarten
  • Accu goed voor 710 foto's bij gebruik LCD-scherm
  • Magnesiumlegering op behuizing en verzegelde knoppen tegen stof en vocht

Sony A7 III op Cameranu.nl >>

Mooi filmpje over de Sony A7 III

Bekijk hieronder een mooi filmpje van Cameranu.nl over de Sony A7 III:

Ben je benieuwd wat de beste systeemcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje hou ik zo goed mogelijk up to date. Neem een kijkje!

Cameranu.nl Beste webshop voor de Sony Alpha A7 III

Voor de Sony Alpha A7 III beveel ik van harte Cameranu.nl aan. Een camerawinkel met uitstekende service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

Sony A7 III op Cameranu.nl >>

Sony A7 III op Kamera-express.nl >>

De beste nieuwe camera’s van dit momentMis de 10 allernieuwste camera’s niet!

Ben jij ook zo hongerig naar nieuwe camera’s? Dan heb ik iets nieuws voor je: vers van de pers staan de 10 allernieuwste camera’s voor je op een rij. Alle prachtige features en reviews van experts doe ik uit de doeken. Hoef jij alleen nog maar te kiezen!

Bekijk de 10 nieuwste camera’s >>