Fujiflim X-H1: vlaggenschip met beeldstabilisatie

De Fujifilm X-H1 is het geweldige nieuwe aps-c vlaggenschip van Fujifilm! En eindelijk heeft een X-camera beeldstabilisatie aan boord die maar liefst 5.5 stops winst biedt. Hij heeft een kantelbaar touchscreen, een lcd-scherm aan de bovenkant en andere professionele functies. De snelste en stilste X-serie systeemcamera tot nog toe! Alle reviews & tests. “Professioneel werkpaard.”

Sensor: aps-c | Resolutie: 24.3 megapixel | Objectief: 16-55mm f/2.8 / fullframe-equivalent: 24-83mm | Beelden per seconde: 14 | Video: 4K | Scherm: kantelbaar touchscreen | Gewicht body: 623gr | Release datum: maart 2018 | Verwachte Frankwandelt-rating 95/100 | Prijs inclusief lens: 2.799 euro (Cameranu.nl)

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Fujiflim X-H1 Nieuw paradepaardje van Fuji

De Fujifilm X-H1 is het nieuwe paradepaardje van Fuji. Hij heeft een grote verrassing in petto: in-body 5-assige beeldstabilisatie. Daarmee treedt Fuji eindelijk in de voetsporen van Sony, Panasonic en Olympus, die deze geweldige feature al langer hebben.

In-body beeldstabilisatie: onmisbaar

Heel veel Fuji X-fotografen hebben hier reikhalzend naar uitgekeken. Ik in ieder geval. Omdat veel lenzen van Fuji zelf geen beeldstabilisatie hebben, is in-body beeldstabilisatie eigenlijk onmisbaar, zeker als je in schemerige omstandigheden of binnenshuis je platen wilt schieten.

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Onderdrukt de allerkleinste trillingen

En het is gelijk een heel goed systeem. Fujifilm heeft hiervoor een twee keer zo accuraat meetinstrument ontwikkeld. Een nieuw veermechanisme onderdrukt nog beter de allerkleinste trillingen bij het gebruik van de mechanische sluiter.

Tot 5.5 stops winst

Dat zorgt voor super stabiele beelden tot maar liefst 5.5 stops. Zo fotografeer je veel langer uit de hand. Moet je bijvoorbeeld met een 200mm lens een minimale sluitertijd hebben van 1/200 van een seconde, met 5.5 stops stabilisatie zou je diezelfde foto kunnen schieten met 1/5 van een seconde. Perfect!

Fujiflim X-H1Adembenemende video’s

De camera is speciaal bedoeld voor sport/actiefotografen en voor videografen. De H in de naam schijnt te staan voor ‘hybride’: een camera waarmee je zowel uitstekende foto’s schiet als adembenemende video’s. In die zin is het een concurrent voor de GH5 van Panasonic.

Opvolger van de X-T2?

Het is nog niet geheel duidelijk hoe we de X-H1 moeten positioneren. Op verschillende websites wordt hij gepresenteerd als de opvolger van de X-T2, maar daar geloof ik niet in. De X-T2 is pas ruim een jaar op de markt, en de opvolger daarvan zou ook eerder X-T3 gaan heten. De X-H1 is in mijn ogen hoger gepositioneerd dan de X-T2 en de X-Pro2. Het is het nieuwe aps-c vlaggenschip gericht op professionele fotografen én videografen.

Buitengewone beelden vol details

De X-H1 is uitgerust met dezelfde sensor en processor als de professionele X-Pro2 en X-T2. Het garandeert je buitengewone beelden waarop je vrijwel ieder detail terugziet.

Uitstekende filmfunctie

Fujifilm zelf legt nadruk op de filmfunctie van de X-H1. Zo heeft de camera de mogelijkheid om in de dci-4K-resolutie van 4096x2160 pixels te filmen met 23.98 en 24fps. Net als de X-T2 kan het toestel ook filmen in de uhd-4K-resolutie van 3840x2160 pixels met 30fps. Nieuw is een slowmotionfunctie waarbij opnames met 120fps worden gemaakt in 1080p-resolutie.

Hoog dynamisch bereik

Verder heeft Fujifilm een zogeheten ‘F-Log-functie’ toegevoegd. Daarmee kun je opnames maken met een hoog dynamisch bereik die geschikt zijn voor nabewerking. Daarnaast is er een nieuwe Eterna-filmsimulatiemodus aanwezig. En opgenomen filmbestanden hebben een bitrate van maximaal 200Mbit/s, het dubbele van de X-T2.

Fujiflim X-H1Lcd-scherm bovenop de body

De body van de Fujifilm X-H1 valt op doordat hij groter en hoekiger is dan die van de X-T2. Hij biedt meer houvast met een grotere handgreep. Verder valt aan de bovenkant het lcd-schermje op waarop instellingen worden weergegeven (zoals we van professionele spiegelreflexen kennen).

Upgrade van de elektronische zoeker

De elektronische zoeker (oled) heeft een upgrade gekregen ten opzichte van de X-T2 met een resolutie van 3.7 miljoen beeldpunten (X-T2: 2.36 miljoen).

Betere autofocus

Volgens Fujifilm zijn de algoritmes van de autofocus verbeterd ten opzichte van de X-T2. De schietsnelheid is hetzelfde als bij de X-T2: 14fps bij gebruik van de elektronische sluiter, of 8fps met de mechanische sluiter. Dat kun je nog opvoeren met de optionele handgreep naar 11fps.

Robuust, stof- en spatwaterdicht

Het nieuwe vlaggenschip van de X-serie is stof- en spatwaterdicht. Het toestel kan ook tegen een stootje dankzij de magnesium behuizing. Je werkt tot temperaturen van -10 graden Celsius. De X-H1 is extra stevig gebouwd met een verstevigde lensmount en een krasbestendige laag.

Ssstttt: stille camera

Het geluid van de mechanische sluiter is nog verder afgenomen waardoor je het toestel goed kunt gebruiken in situaties waarbij je als fotograaf niet onbedoeld de aandacht wilt trekken.

Nieuwe Eterna filmsimulatie

De X-H1 heeft een fantastische nieuwe filmsimulatie aan boord: Eterna. Deze gesimuleerde cineastische filmmodus kent ingetogen kleuren en rijke schaduwtonen. Hierdoor nemen de creatieve mogelijkheden enorm toe. Hij is speciaal bedoeld voor video, maar je kunt hem ook voor je foto’s gebruiken.

Flikker-reductie modus

Dankzij de flikker-reductie modus schiet je als indoor sportfotograaf beelden met een stabiele belichting bij het maken van foto's in burst modus. De TL-verlichting is geen probleem meer.

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

De Fujiflim X-H1: hoe scoort hij bij de reviewers? Nog niet alle reviews zijn binnen, de camera is pas in maart 2018 op de markt gekomen. Toch hebben DPreview en Focus Magazine al mooie reviews. En Fuji-X-fotograaf Jonas Rask mocht een pre-production model uitgebreid testen. Samenvattingen vind je hieronder Alle belangrijke reviews vat ik voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

Fujiflim X-H1 Focus Magazine over de Fujiflim X-H1

“Professioneel werkpaard”, kopt Mich Buschman boven zijn mooie review in Focus Magazine (aprilnummer 2018). En dat is zeker wat Fujifilm zelf voor ogen zal hebben: een beest van een camera voor de professional. “De X-H1 is een nieuwe topcamera: niet naast, maar boven de X-T2 en de X-Pro2.” Hoe professioneel is deze camera? vraagt Buschman zich af.

Fullframe uitstraling

Een forse camera is het, door het nieuwe bodyontwerp, met de uitstraling van een fullframe spiegelreflex. Een compleet nieuw ontwerp, met status-lcd bovenop. De camera ziet er daardoor veel opgeruimder uit, en hij is zelfs met handschoenen te bedienen, aldus Buschman. De X-H1 is op veel punten veel geavanceerder dan X-T2. En ook mooier, maar over smaak valt natuurlijk te twisten, weet Buschman (ik ben het met hem eens). De ergonomie is uitstekend, ook met grotere objectieven.

Sterker en duurzamer

Zeker mooi voor de professional: de camera is veel sterker dan de X-T2. Om precies te zijn: 2 keer zo sterk, dankzij een dikkere magnesium legering. En ook voor het overige heeft de X-H1 veel meer duurzaamheid in huis. Al met al: “Jammer dat de naam PRO al in gebruik is: déze camera had X-Pro moeten heten!”

Grootste verrassing: beeldstabilisatie

Grootste verrassing van de X-H1 is de toevoeging van een 5-assige beeldstabilisator via de sensor. “Alle vaste brandpunten en die mooie F2.8/16-55mm Fujinon standaardzoom profiteren van een vijf stops ‘aanvullende functionaliteit’.” Sport-, reportage-, interieur- en natuurfotografen zullen hier zeer blij mee zijn. “Ook bij filmen levert deze beeldstabilisatie een veel rustiger beeld met hogere kwaliteit.”

Spectaculaire verbetering autofocus

Ook de autofocus is aangepakt en sterk verbeterd ten opzichte van bijvoorbeeld de X-T2. AF-C scherpstelling is volgens Buschman zelfs ‘spectaculair’ verbeterd bij sport- en actiefotografie: snellere burst, kortere blackout-tijd, kortere ontspanvertraging en een beter zoekerbeeld.

Video met volle, fraaie kleuren

En nog meer is verbeterd ten opzichte van de X-T2. Zo is de zoeker veel beter en helderder. De touchscreenbediening is nieuw en werkt uitstekend. En uiteraard is ook de video flink verbeterd, met “volle, fraaie kleuren”. En de van de filmwereld bekende Eterna filmsimulatie is nu beschikbaar. Sensor en processor zijn wel dezelfde als in de X-T2.

Compleet nieuw ontwerp

Kortom: de H-X1 heeft een compleet nieuw ontwerp “weliswaar met veel bekends zoals de menustructuur en de mogelijkheden, maar in alles geconcipieerd op professionele fotografie.” De H-X1 krijgt het hoge cijfer 8.7.

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Fujiflim X-H1 DPreview over de Fujifilm X-H1

De toevoeging van in-body stabilisatie zal de X-H1 zeer aantrekkelijk maken voor Fuji X-fotografen, zelfs als ze de video-functie niet gebruiken, aldus reviewers Richard Butler en Dan Bracaglia van DPreview. Maar de X-H1 gaat wel last krijgen van de keiharde concurrentie.

Pentax, Sony & Nikon liggen op de loer

Neem de Sony A6500, die voor minder geld ongeveer hetzelfde te bieden heeft. Of de Sony A7 III, een fullframer die indruk maakt en maar weinig extra kost. Sportfotografen zullen misschien eerder grijpen naar de Nikon D500. En landschapsfotografen naar de fullframe Pentax K-1. De geweldige line-up van Fuji-lenzen is in het voordeel van de X-H1. Maar die kun je ook op de aantrekkelijke en goedkopere Fujifilm X-T2 klikken.

DSLR-uitstraling

De body is een stuk groter dan de X-T2-body en heeft DSLR-allures. De bediening is helder en mooi op maat aan te passen. De touchscreen en ‘movie silent control’-functies verbeteren de bruikbaarheid flink voor videografen. Helaas reageert het touchscreen vaak langzaam. Maar de camera is snel en je schiet er lekker makkelijk je beelden mee.

Indrukwekkende beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met die van de X-T2. En dat betekent: indrukwekkend, met weinig ruis en veel details. Ook het dynamische bereik is goed. Het meest in het oog springt de jpeg-processor die je een uitgebreide serie aan filmsimulaties biedt met prachtige kleuren. Voor een aps-c camera is de beeldkwaliteit erg goed. Maar vergeleken met fullframers van Pentax en Sony is de X-H1 op dit punt in het nadeel.

Autofocus: uitstekend

De X-H1 presteert uitstekend met z’n autofocus, zowel met het scherpstellen als met het volgen van een onderwerp. Gezichtsherkenning is echter niet heel consistent en ook met het volgen van onderwerpen in de hoeken van het zoekerbeeld heeft de X-H1 moeite. Toch scoort de autofocus snel en betrouwbaar als je er een Fuji-lens op zet die snel kan focussen.

Effectieve beeldstabilisatie

De beeldstabilisatie is erg effectief voor foto’s. Voor video’s werkt hij het beste als je bewegingen niet al te groot zijn. Voor bijvoorbeeld al wandelend video’s schieten, schiet de stabilisator tekort.

De kwaliteit van de video is erg goed, met zeer veel details in de beelden. En ook ‘rolling shutter’ is goed onder controle. De X-H1 biedt een uitstekende combinatie van features en videokwaliteit. Daardoor is dit een uitstekende optie voor wie fotografie met videografie wil combineren. De X-H1 matcht met de beste van z’n concurrenten.

X-H1: excellente camera

De X-H1 is, op veel manieren, een excellente camera. Je kunt hem inzetten voor veel soorten fotografie. En je kunt er excellente video’s mee schieten. Je krijgt beeldstabilisatie en video-verbeteringen bovenop wat de X-T2 (die een Gold Award kreeg) te bieden heeft. Plus fantastische ergonomie. Toch betaal je wel een prijs: financieel en qua gewicht.

Silver Award

Heb je al een aantal lenzen met een X-mount, dan is de X-H1 de beste camera om ze op te klikken. Hij biedt je zeer solide prestaties en een even solide body. En de toevoeging van beeldstabilisatie is heel aanlokkelijk. En als een hybride camera voor foto’s én video’s is dit ook een aanrader. Maar bedenk wel dat de concurrentie ook heel goed is. Daardoor: “we can't wholeheartedly recommend it in the way we would with the X-T2, which means it earns a Silver Award.” Eindoordeel dus: Silver Award met een score van 86%.

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Fujiflim X-H1Fotograaf Jonas Rask over de Fujifilm X-H1

De Deense Fujifilm X-fotograaf heeft een schitterend en uitgebreid review geschreven. Hij mocht de afgelopen maanden een pre-productiemodel van de X-H1 testen en heeft deze high end-camera uitvoerig door de mangel gehaald. En wat vond hij? Het is een topcamera!

X-T2 meets GFX

Toen hij hem in handen kreeg in november 2017 was er twijfel. Wat is hij groot vergeleken met bijvoorbeeld de X-T2! “What is this thing? – It looks a bit awkward!” De nieuwe X-H1 is een mengeling tussen de Fuji X-T2 en de Fuji’s middenformaatcamera GFX. Maar: “My initial disbelief in this camera was quickly put on hold when I heard the shutter sound, and looked through a viewfinder showing a stabilised XF35mm f/1.4R!”

IBIS aan boord

En dan komen we gelijk op de belangrijkste vernieuwing: hij heeft in-body stabilisatie aan boord, IBIS genaamd: In Body Image Stabilisition. En niet zomaar eentje: je kunt met 5.5 stops winst je platen schieten. Voor portretfotografie en andere situaties waar het licht minder is, is IBIS echt geweldig volgens Jonas. “And for video it’s a different, and completely invaluable, beast completely.”

Een beest van een camera

Het is een beest van een camera, voor veel verschillende soorten fotografen, vindt Jonas. “This camera is very well suited for the working photographer, the all-rounder, the sports-photographer and last but not least the videographer. The X-H1 can do so many thing right, so it becomes ever more evident that it is the person behind the camera creating the images.”

Gebouwd als een tank

De bouwkwaliteit ligt nog hoger dan bij de andere pro-camera’s van Fuji. In de woorden van Jonas: hij is gebouwd als een tank. En hij heeft een aantal features geleend van middenformaat GFX. Zoals het lcd-schermpje bovenop plus het kantelbare touchscreen en Bluetooth. “I’ve been told that the “H” stands for “High-End” but it might as well have been “Hybrid” since the X-H1 is a clear hybrid of the GFX and X-T2 as well as a proper stills and video hybrid.”

Betere bediening

Ook de bediening is verbeterd ten opzichte van de X-T2, met grotere, beter bedienbare knoppen, het lcd-schermpje en het touchscreen. En de sluiter is geheel vernieuwd, waardoor foto’s maken nog veel makkelijker is geworden. “Fujifilm made a different mechanism for the shutter release, so you will hardly feel any resistance when half-pressing the shutter.”

Stille sluiter: perfect voor straatfotografie

De sluiter zelf is heel veel stiller, wat de camera geschikt maakt voor bijvoorbeeld fotograferen in kerken en bij bruiloften. Maar ook voor straatfotografie, een van de specialiteiten van Jonas. “I shot people unnoticed within 20cm of their faces. It’s so nice for a streetphotographer!”

Compleet nieuwe zoeker

De zoeker van de X-H1 is compleet nieuw: hij heeft veel meer pixels dan de andere X-camera’s (3.69 miljoen pixels versus 2.36 miljoen voor de X-T2) en dus een nog veel helderder beeld. En de autofocus is nog verder verbeterd, hij stelt nog een stuk sneller scherp dan de X-T2 al doet.

Beeldkwaliteit extreem goed

En de beeldkwaliteit? Die is vergelijkbaar met de X-T2: extreem goed dus. De X-H1 heeft dezelfde high end-sensor en -beeldprocessor aan boord waar de X-serie zo geliefd om is. “I’ve written about the X-Trans III / X-Processor Pro combination and Image Quality soooo many times before, and I’m a huge fan of the dynamic range, sharpness and high ISO grain structure of this combination.”

Tot slot de videokwaliteit van de X-H1. Fujifilm had met z’n X-T2 al laten zien dat de firma video steeds belangrijker gaat vinden. De X-T2 is in staat om 4K van hoge kwaliteit te schieten. Maar de X-H1 is wat dit betreft volgens Jonas “from a different planet”. “The X-H1 takes these video functions to a whole different level!”

High-End Hybride camera

Conclusie: dit is met recht het vlaggenschip van de X-serie van Fuji. Zeker voor videografen valt er veel te halen. “Obviously with all the new video things added as well as IBIS, this body seems to be all about the video. But at the same time Fujifilm went all in and made its best stills AF, best pro-grade housing and general improvements to stills photography.” De H in de naam beschrijft precies wat deze camera is: een High-End Hybride camera die de allerhoogste kwaliteit biedt. Jonas’ review is zeer lezenswaardig en voorzien van schitterende beelden. Bekijk het review van Jonas.

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Fujiflim X-H1Fujifilm X-H1: andere reviews

Hieronder staan andere interessante reviews van de Fujifilm X-H1 op een rij.

• Fototijdschrift Digifoto Pro: Reviewer Jasper van Bladel mocht met Fujifilm mee naar de Portugese hoofdstad Lissabon om kennis te maken met hun X-H1. “We denken dat Fujifilm met deze X-H1 een zeer succesvolle nieuwe stap zet. De toevoeging van in body stabilisatie is de grootste innovatie en deze techniek werkt in de praktijk zeer overtuigend. Beelden worden mooi soepel en vloeiend, waardoor de camera breed inzetbaar wordt.” Dat is volgens Van Bladel erg belangrijk bij videomakers om zo veelzijdig mogelijk te kunnen werken.
    En de beeldkwaliteit? Die is erg hoog. “De hele uitvoering van de camera ademt kwaliteit en duurzaamheid.” Ook de prijs is aantrekkelijk. “De body kost € 1899,- en dat is scherp te noemen als je kijkt naar wat je daar allemaal voor krijgt. Al met al is dit een camera die een waardevolle toevoeging is aan het gamma van Fujifilm en eentje die wellicht een nieuwe kopersgroep kan overtuigen om de stap naar Fujifilm te gaan maken.” Bekijk deze hands on en de mooie foto’s.
  • Klantreview op Cameranu.nl: “Optimale camera, de perfecte Fujifilm. Meteen vanaf het eerste begin viel alles op zijn plaats. De eerste blik door de zoeker is een openbaring; perfect. Alles is net iets beter dan bij de XT2 met als kers op de taart de uitstekende beeldstabilisatie. Belangrijk voor optimaal resultaat uit de TransX sensor is het toepassen van een goede RAW-conversie met bijvoorbeeld de converter van Iridient.”
  • Imaging-resource.com: Fotograferen met de Fujifilm X-H1 is een ervaring waarvan je geniet. De camera biedt een uitstekende gebruikservaring, een prettige menu-opbouw en flink wat fotografeer-modes. Ook de autofocus en de schietsnelheid zijn zeer goed. De buffer is niet verbluffend groot, maar de overall snelheid is zeker indrukwekkend. Voeg daarbij de excellente filmsimulaties van Fuji en je hebt een veelzijdige camera die zeer hoge prestaties neerzet en ook nog heel plezierig in het gebruik is.
  • Cameralabs.com: Vlaggenschip X-H1 breidt de X-T2 uit met ingebouwde beeldstabilisatie, de eerste camera in de X-serie die dit aan boord heeft. Verder heeft hij een touchscreen, een robuustere bouw, een grotere grip, verbeterde film-features, een meer gedetailleerde zoeker plus Bluetooth. De stabilisatie verhoogt de bruikbaarheid van de primelenzen van Fuji flink. En de grotere body is meer in evenwicht met de grotere zoomlenzen van Fuji.
    Jammer dat de accuduur niet is meegegroeid. En ook kun je maar 15 minuten achtereen 4K-video’s schieten. Beide minpunten kun je oplossen door de optionele accugrip eronder te klikken, maar zonder deze grip blijft de H-X1 op deze punten achter bij de concurrentie. De kwaliteit van de X-H1 is hoog, maar de sensor is inmiddels alweer twee jaar oud, en krijg je ook in camera’s die een stuk goedkoper zijn, zoals de Fujifilm X-E3 en X-T20.
    Al met al is de X-H1 een betrouwbare allrounder, maar de concurrentie is groot en verslaat deze camera op veel punten. Ben je gebonden aan het X-systeem, dan is de X-H1 de beste en meest geavanceerde body die je kunt kopen. Ermee werken is echt een plezier, de beeldkwaliteit is excellent en de beeldstabilisatie is zeker een voordeel. Eindoordeel: Recommended.
  • Trusted-reviews.com: De H-X1 is Fujifilms antwoord op serieuze fotografen die alle kwaliteiten van het X-systeem willen, maar dan in een robuustere body met meer spiermassa. De beeldstabilisatie is zeer effectief, maar leidt wel tot een grotere en zwaardere body. Toch is ook de H-X1 nog een stuk lichter dan high end DSLR-concurrenten.
    De H-X1 heeft niet de ‘wauw-factor’ die de X-T2 had bij lanceren. Maar dat komt omdat de twee camera’s veel features delen. Toch heeft de H-X1 veel dat hem onderscheid van de X-T2. En doordat hij elementen van de X-T2 fuseert met elementen van de middenformaat GFX-50S, ontstaat wel een totaal nieuw concept. Verder is er nogal wat verbeterd, zoals de autofocus, elektronische zoeker en Bluetooth. Daarmee is het zeker de best presterende X-camera van dit moment.
    Kortom: “The X-H1 is a highly impressive performer in the evolving Fujifilm X-series and is a more than capable alternative to many of today’s heavier and bulkier professional DSLRs.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
  • Ephotozine.com: Met de introductie van in-body stabilisatie volgt Fujifilm fabrikanten als Pentax, Olympus, Panasonic en Sony. Fotografen krijgen betere en meer schietmogelijkheden, met scherpe beelden bij lagere sluitertijden. Ook wie video schiet, zet veel professionelere video’s neer zonder statief. Canon en Nikon blijven op dit punt achter.
    En Fujifilm brengt hiermee alweer een innovatie in de markt van systeemcamera’s. En met CINE-4K opnames, en een aantal andere video-verbeteringen biedt Fujifilm de meest complete Fujifilm video-camera van dit moment. De X-H1 is aantrekkelijk zowel voor fotografen als voor videografen.
    De beeldkwaliteit is betere dan die van de X-T2, met iets betere ruisprestaties bij hoge ISO-waarden. De kleurreproductie is excellent. En de nieuwe filmsimulatie zet uitzonderlijke beelden neer. De foto’s én video’s zijn van hoge kwaliteit en zeer indrukwekkend. Eindoordeel: Highly Recommended met 4.5 van de 5 sterren.
  • Photographyblog.com: De Fujifilm X-H1 is weer een nieuwe stap vooruit in de evolutie van de populaire X-serie systeemcamera’s. Het is niet een ‘dedicated’ videocamera, zoals de Panasonic GH5s, maar ook geen ‘dedicated’ sportcamera zoals de Sony A9. Hij neemt meer een allround positie in, en heeft qua features en professionele uitstraling meer te bieden dan welke X-serie camera dan ook. Hij is wel de grootste en de zwaarste X-camera. Is dat een probleem voor je, neem dan de X-T2 of X-Pro2, of de X-T20 die nog kleiner is. “In summary, the X-H1 is another in a long line of excellent Fujifilm cameras, which for many people will be a natural fit.” Eindoordeel: Highly Recommended met 4.5 van de 5 sterren.
  • Cinema5d.com: Met z’n nieuwe X-H1 krijgt Fujifilm aansluiting bij de meer op video gerichte camerasystemen van de concurrentie. Het is ook glashelder dat Fujifilm goed luistert naar de film community, en aan hun wensen tegemoetkomt. Ondanks dat deze camera voor videografen prettig is om mee te werken, moeten er nog wel een paar firmware updates aan te pas komen om wat software-issues te fixen. Dan pas komt het ware potentieel van de X-H1 goed tot z’n recht.
    Modellen van de concurrentie hebben ook heel wat te bieden, misschien zelfs meer: sommige bieden bijvoorbeeld 4K50/60p frame rate, of 10-bit recording, of een betere kleurverwerking, of hogere gevoeligheid bij weinig licht. En ze mikken allemaal op precies dezelfde doelgroep. “So, in short, does this camera offer enough to make one jump on the FUJIFILM bandwagon? Time will tell, but the direction is extremely positive.”

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Fujiflim X-H1

• Allround professionele camera
  • Speciaal voor videografen: uitblinker in 4K-video
  • Voorzien van in-body 5-assige beeldstabilisatie
  • Elektronische zoeker met een vergrotingsfactor van 0.75x
  • Met kantelbaar touchscreen van 3.0 inch
  • Zeer robuust ontwerp

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Benieuwd naar alle Fujifilm-camera’s? Bekijk mijn handige overzicht >>

Alle Fujifilm-lenzen voor je systeemcamera

Benieuwd naar de beste lenzen voor je Fujifilm aps-c systeemcamera? Ik heb alle Fujifilm-objectieven uit de XF-serie voor je op een rij gezet. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in reviews? Klik dan hieronder door naar mijn artikelen.

Fujifilm zoom-lenzenSoort lensPrijsRatingBekijk!
Fujifilm XF 8-16mm (verwacht in 2018)Ultragroothoekzoom?????/100Reviews >>
Fujifilm XF 10-24mm f/4.0Groothoekzoom€ 89987/100Reviews >>
Fujifilm XF 16-55mm f/2.8 RStandaardzoom€ 1,14993/100Reviews >>
Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0Standaardzoom€ 59988/100Reviews >>
Fujifilm XF 18-135mm f/3.5-5.6Reiszoom€ 79980/100Reviews >>
Fujifilm XF 55-200mm f/3.5-4.8Telezoom€ 69985/100Reviews >>
Fujifilm XF 50-140mm f/2.8Telezoom€ 1,42490/100Reviews >>
Fujifilm XF 100-400mm f/4.5-5.6Supertelezoom€ 1,79593/100Reviews >>

Fujifilm prime-lenzenSoort lensPrijsRatingBekijk!
Fujifilm XF 14mm f/2.8 RUltragroothoek€ 82589/100Reviews >>
Fujifilm XF 16mm f/1.4 R WRGroothoek€ 86590/100Reviews >>
Fujifilm XF 18mm f/2 RGroothoek€ 49980/100Reviews >>
Fujifilm XF 23mm f/1.4 RGroothoek€ 78390/100Reviews >>
Fujifilm XF 23mm f/2 R WRGroothoek€ 44588/100Reviews >>
Fujifilm XF 27mm f/2.8Pancake€ 39983/100Reviews >>
Fujifilm XF 35mm f/1.4 RStandaard€ 48986/100Reviews >>
Fujifilm XF 35mm f/2 R WRStandaard€ 39588/100Reviews >>
Fujifilm XF 50mm f/2 R WRPortret€ 48989/100Reviews >>
Fujifilm XF 56mm f/1.2 RPortret€ 86595/100Reviews >>
Fujifilm XF 60mm f/2.4 R MacroMacro€ 56985/100Reviews >>
Fujifilm XF 80mm f/2.8 R LM OIS WRMacro€ 1,29992/100Reviews >>
Fujifilm XF 90mm f/2 R LM WRPortret€ 89992/100Reviews >>
Fujifilm XF 200mm (verwacht in 2018)Supertele?????/100Reviews >>

Ben je benieuwd wat de beste systeemcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje hou ik zo goed mogelijk up to date. Neem een kijkje!

Cameranu.nl Beste webshop voor de Fujiflim X-H1

Voor de Fujiflim X-H1 beveel ik van harte Cameranu.nl aan. Een camerawinkel met uitstekende service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

Fujiflim X-H1 op Cameranu.nl >>

Fujiflim X-H1 op Kamera-express.nl >>

De beste nieuwe camera’s van dit momentMis de 10 allernieuwste camera’s niet!

Ben jij ook zo hongerig naar nieuwe camera’s? Dan heb ik iets nieuws voor je: vers van de pers staan de 10 allernieuwste camera’s voor je op een rij. Alle prachtige features en reviews van experts doe ik uit de doeken. Hoef jij alleen nog maar te kiezen!

Bekijk de 10 nieuwste camera’s >>