Fujifilm X-T50: kleine krachtpatser met 40 megapixel sensor

Eindelijk is-ie daar dan: Fujifilm brengt de X-T50 op de markt. Opvolger van een van de populairste systeemcamera’s uit het middensegment, de X-T30 (II). Een kleine powerhouse met liefst 40 megapixel op de hoge resolutie-sensor. De beeldstabilisatie is van topklasse en biedt tot 7 stops voordeel tegen trillingen. Ten opzichte van de voorganger is vrijwel alles nieuw en beter. “We hebben hier een echte winnaar.” Alle belangrijke reviews zet ik weer voor je op een rij!

Fujifilm X-T50Sensor: aps-c | Resolutie: 40 megapixel | Objectief: 16-50mm f/2.8-4.8 / fullframe-equivalent: 24-75mm | Beelden per seconde: 8 (20 met elektronische sluiter) | Beeldstabilisatie: ja: 7 stops | Video: 4K / 60p, 6.2K / 30p, 4:2:2 10-bits | Scherm: kantelbaar touchscreen | Gewicht body: 438gr | Release datum: mei 2024 | Verwachte Frankwandelt-rating 90/100 | Prijs body: 1.499 euro | Prijs inclusief lens: 1.899 euro op Cameranu.nl en op Cameraland.nl en op Kamera-express.nl

Highlights van de Fujifilm X-T50

• Hoge beeldkwaliteit: 40MP X-Trans BSI CMOS sensor
  • Powerhouse: krachtige X-Processor 5 biedt bijna alles van de X-T5
  • Tegen trillingen: beeldstabilisatie met tot liefst 7 stops winst
  • Betoverende kleuren: 20 filmsimulaties, inclusief Reala ACE, én speciale knop
  • Vloeiende video: tot 6.2K / 30p videokwaliteit in 10-bit tot 4:2:2

Fujifilm X-T50 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-T50 op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-T50 op Kamera-express.nl >>

Fujifilm X-T50Kleine krachtpatser

Wonderbaarlijk dat het Fujifilm is gelukt zoveel kracht en mogelijkheden in zo’n kleine cameraatje te stoppen. Ga maar na: hij heeft dezelfde hoge resolutie-sensor met 40 megapixel op de teller als grote broer Fujifilm X-T5, die 120 gram zwaarder is. En dan is dát al geen grote camera. Ook deelt hij de krachtige X-Processor 5 en de fantastische beeldstabilisatie die tot 7 stops voordeel biedt tegen trillingen. Een kleine krachtpatser dus.

Ideaal als reiscamera

Als je hem vergelijkt met voorganger Fujifilm X-T30 II dan is zo ongeveer alles op de schop gegaan. Het is een compleet vernieuwd model dat ongeveer nog net zo klein is. Daardoor is het een camera die je gemakkelijk met je meeneemt tijdens een wandeltocht of op vakantie. Ideaal als reiscamera dus, maar ook als camera om altijd bij je te hebben.

Fujifilm X-T50 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-T50 op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-T50 op Kamera-express.nl >>

Fujifilm X-T50Hoge beeldkwaliteit, heel veel details

De nieuwe sensor met 40 megapixel is dezelfde als die in de professionele Fujifilm X-T5. En dat betekent een zeer hoge beeldkwaliteit met heel veel detaillering. Ik kan het weten, want die camera heb ik in bezit. Je kunt eindeloos inzoomen op je beelden zodat de kleinste details zichtbaar worden. En je kunt beelden ook flink meer croppen zonder kwaliteitsverlies.

Echte powerhouse

De X-Processor 5 is een echte powerhouse. Hij zorgt voor meer snelheid, grotere nauwkeurigheid en betere beeldkwaliteit. Die processor maakt ook geavanceerdere onderwerpdetectie en gezichts/oog-herkenning mogelijk. Daardoor schiet je moeiteloos scherpe portretten, zelfs in uitdagende omstandigheden of bij weinig licht. De AI Deep Learning en AI Auto White Balance zorgen voor nauwkeurige kleuren en belichting. De beelden die je schiet zijn verbluffend scherp en fraai.

Fujifilm X-T50Terug naar de analoge tijd

Over fraaie kleuren gesproken: de X-T50 biedt een uitgebreide selectie van 20 filmsimulaties, waaronder het iconische Reala Ace. Die filmsimulaties bootsen de kleuren na van beroemde analoge filmrolletjes van Fujifilm uit het verleden. Fujifilm staat al van oudsher bekend om z’n verfijnde kleurenleer. Met de filmsimulaties voeg je eenvoudig de gewenste sfeer en stijl aan je foto’s toe.

Snelle schieter

Snel is de Fujifilm X-T50 ook . Met de mechanische high speed sluiter schiet je tot 8 beelden per seconde, met de elektronische sluiter zelfs 20 beelden per seconde. Zo vang je altijd het perfecte moment. De maximale sluitertijd is daarbij indrukwekkend: 1/4000s met de mechanische sluiter en 1/180.000s met de elektronische sluiter. Zo bevries je zelfs de snelste acties tot fenomenale beelden.

Fujifilm X-T50Klaar voor sport- en actiefotografie

Het autofocus-algoritme is volledig bijgewerkt en de X-T50 heeft nu ook Wide Tracking AF. Daardoor ben je verzekerd van snelle en nauwkeurige scherpstelling, zelfs bij snel bewegende onderwerpen. De X-T50 is dus helemaal klaar voor sport- en actiefotografie. Handig is daarbij dat de accu een stuk langer meegaat dan die van de voorganger, dankzij 20% lager energieverbruik. Kun jij gewoon blijven doorschieten.

Creatieve mogelijkheden

En er is nóg meer op de schop gegaan of verbeterd. Zo biedt de X-T50 lagere ISO-mogelijkheden (tot ISO 125) voor nóg helderder beelden en ondersteuning voor HEIF 10-bit beelden. En dan zijn er nog alle creatieve mogelijkheden, zoals de nieuwe aspect ratio-opties en de toevoeging van Smooth Skin Effect en natuurlijk de nieuwe filmsimulaties. En met de digitale teleconverter (1.4x en 2x) zoom je in, waarbij de hoge resolutie-sensor ervoor zorgt dat de beelden ook dan fantastisch zijn.

Fujifilm X-T50 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-T50 op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-T50 op Kamera-express.nl >>

Fujifilm cashback-actie van Cameranu.nlTot €400 cashback op de Fujifilm X-serie!

Ontvang tot wel €400 cashback op Fujifilm X-serie camera's en objectieven tijdens deze Fujifilm X Cashback promotie. Je profiteert van deze actie tot en met 30 juni 2024. Sla snel je slag!

Deze actie op Cameranu.nl >>

Deze actie op Kamera-express.nl >>

Fujifilm cashback-actie van Cameranu.nlTot €1600 cashback op de Fujifilm GFX-serie!

Ontvang tot wel €1600 cashback op Fujifilm GFX-serie camera's en objectieven tijdens deze Fujifilm GFX Cashback promotie. Je profiteert van deze actie tot en met 30 juni 2024!

Deze actie op Cameranu.nl >>

Deze actie op Kamera-express.nl >>

Fujifilm X-T50Professionele reviewers over de Fujifilm X-T50

De Fujifilm X-T50: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog weinig reviews, de camera komt pas in juni 2024 op de markt. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Cameralabs.com (Gordon Laing, full review): De Fujifilm X-T50 is volgens Gordon een van de meest aantrekkelijke camera's in zijn prijsklasse. “Hij levert de foto- en videokwaliteit van de high-end X-T5 in een kleinere, lichtere en beter betaalbare behuizing, terwijl hij veel van zijn vintage charme behoudt.”
    Gordon is onder de indruk van de krachtige beeldstabilisatie p.us de nieuwste sensor en beeldprocessor in een compacte body die nauwelijks dikker is dan zijn voorganger. “Ik waarde ook de verbeterde grip en de toevoeging van een draaiknop om rechtstreeks toegang te krijgen tot de populaire filmsimulaties. Deze waren voorheen misschien slechts een druk op de knop verwijderd, maar de draaiknop moedigt je echt aan om er meer van te verkennen en in te zetten.”
    Gordon kan waarderen dat Fujifilm een breed scala aan modellen blijft aanbieden voor verschillende doelgroepen en scenario's. “De X-T50 en X-T5 zijn camera's waarbij fotografie op de eerste plaats staat. Hoewel je er ook respectabele video's mee kunt schieten, zullen hybride fotografen beter bediend worden door de XS- en X-H-versies met hun flip-screens en modusknoppen.”
    Waarom zou je de duurdere X-T5 kopen als je voor minder geld een vrijwel even goede X-T50 kunt krijgen? “Beide delen dezelfde kwaliteit, maar de X-T5 geeft je een grotere en gedetailleerdere zoeker, een scherm dat ook zijwaarts naar buiten kantelt bij portretfotografie, dubbele kaartsleuven, een snellere mechanische sluiter en bursts, samen met een grotere batterij, allemaal verpakt in een weerbestendige behuizing met een comfortabelere grip.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
  • Fujifilm X-T50Dpreview.com (Richard Butler, first impressions): Kijk je naar de hardware dan ziet de X-T50 er veelbelovend uit, schrijft Richard. “Net zoals de X-T30 de meeste mogelijkheden van de X-T3 in een kleinere, goedkopere behuizing integreerde, doet de X-T50 dat ook met het grootste deel van de X-T5. De X-T50 bevat veel functies van zijn grote broer. Alle foto- en videomodi en functies zijn inbegrepen.”
    Natuurlijk blijven er verschillen, schrijft Richard. Zo is de X-T50 robuuster, biedt hij dubbele kaartsleuven, een grotere zoeker met hogere resolutie, een grotere batterij en nog meer zaken die je mist op de X-T50. Maar dat is logisch. De X-T50 is een compactere camera en heeft een lagere prijs. Daarbij heeft hij extra’s, zoals een ingebouwde flitser. En leuke details, zoals een speciale filmsimulatiemodus. “Die geeft gemakkelijke toegang tot een van de functies die de camera onderscheidt van de concurrentie.”
    Een nadeel is ook duidelijk: hij is weliswaar voordeliger dan de X-T5, maar veel prijziger dan eerdere modellen in zijn lijn. “En daardoor moet hij concurreren met een aantal uiterst capabele camera’s. Kan hij de uitdaging aan van de Canon EOS R7, die slechts 100 euro duurder is? Ook de Sony A6700 is een geduchte concurrent, volgens Richard “in vrijwel elk opzicht een indrukwekkend capabele camera”.
    Volgens Richard zullen de kansen van de X-T50 voor een groot deel afhangen van de prestaties van de nieuwe kitlens: de 16-50mm f/2.8-4.8. “Hiermee heeft Fujifilm een van de beste kitzooms op de markt vervangen, wat een sleutelfactor is voor ons om zijn camera's aan te bevelen.” Die nieuwe lens biedt iets minder tele en verliest een halve stop aan helderheid aan de telekant. Aan de pluskant biedt hij veel meer groothoek en belooft hij betere autofocus en optische prestaties.
    Al met al wordt het volgens Richard spannend hoe de camera het zal doen op de markt. “Beloften van verbeterde AF-prestaties en een sensor met een veel hoger aantal pixels dan zijn collega's betekenen dat het te vroeg is om na te denken over het kiezen van winnaars.”
  • Fujifilm X-T50Techradar.com (Sharmishta Sarkar, full review): Fujifilm lijkt de grenzen tussen de verschillende cameraseries te vervagen, schrijft Sharmishta. “Daardoor komen de instapcamera's op één lijn met de meer geavanceerde modellen.”
    De Fujifilm X-T50 is een heel andere camera dan z’n voorgangers, aldus Sharmishta, “met de toevoeging van ingebouwde beeldstabilisatie, een 40,2 MP-sensor, een verbeterde processor en een aantal filmsimulaties die nu voor het eerst beschikbaar zijn via een draaiknop.” Hele grote upgrades die helaas wel een hoge prijs hebben. Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
  • Digitalcameraworld.com (Gareth Bevan, hands on): De Fujifilm X-T50 mag de opvolger van de X-T30 II zijn, toch is dit niet de vervanger op instapniveau waar Gareth op hoopte. “Prijs, bouw en functionaliteit liggen ver buiten het instapniveau van het vorige model in deze serie.”
    Deze camera biedt ontzettend veel en dat maakt de X-T50 technisch zeer indrukwekkend, schrijft Gareth. “Het is nu de meest betaalbare manier is om de nieuwste 40MP-sensor te krijgen.” Maar nu de X-T30 II in de line-up blijft, en er te veel crossover is met de X-T5 vindt Gareth het moeilijk om echt een duidelijk idee te krijgen van het doel van de X-T50.
  • Fujifilm X-T50Amateurphotographer.com (Andy Westlake, first impressions): Andy heeft al wat tijd met de Fujifilm X-T50 doorgebracht en noemt het “een zeer aantrekkelijke camera”. Andy: “Hij gaat verder met alles wat we leuk vinden aan de serie, maar voegt er uiterst handige extra features aan toe zoals onderwerpherkenning, in-body beeldstabilisatie en een 40MP sensor.” Fujifilm lijkt met de X-T50 dus opnieuw een winnaar te worden, schrijft Andy, en voor fans van Fujifilms filmsimulatie zal de nieuwe modusknop een bijzonder nuttige functie zijn.
    Met de X-T50 krijg je niet alleen uitstekende bediening en ontwerp, maar ook beeldstabilisatie en een 40 MP-sensor met hoge resolutie. “Geen enkel ander aps-c-cameramerk kan dat evenaren. In feite is het een hogere resolutie dan veel fullframe spiegelloze camera's, en aanzienlijk goedkoper dan de meeste. Combineer dit alles met het ruime aanbod aan relatief compacte Fujifilm X-mount lenzen, en we hebben hier een echte winnaar.”
  • Theverge.com (Chris Niccolls, hands on): De X-T50 is volgens Chris duidelijk gericht op de fotografische gemeenschap, omdat de 40-megapixelsensor een uitstekende beeldkwaliteit levert, maar de videoprestaties enigszins belemmert. De X-T50 mag gericht zijn op beginnende fotografen, hij biedt veel betere fotomogelijkheden dan z’n voorganger dankzij de IBIS-eenheid en verbeterde autofocusprestaties.
    De X-T50 zou volgens Chris een uitstekende back-up body zijn voor een X-T5-fotograaf. “En hij biedt meer ruimte om te groeien als een beginner het vak leert. Het zou ook een ideale reiscamera zijn voor de gevorderde fotograaf die het licht en compact wil houden.” Volgens Chris wordt de X-T50 weer een zeer populaire camera.
  • Fujifilm X-T50Trustedreviews.com (Hannah Davies, first impressions): De Fujifilm X-T50 biedt volgens Hannah veel van de specificaties en functies van de X-T5, maar in een kleinere, goedkopere behuizing. “Je krijgt dezelfde beeldsensor, processor, autofocussysteem en 7 stops IBIS. Het scherm en de zoeker hebben een lagere resolutie en de constructie is niet weerbestendig. Er is ook een geheugenkaartsleuf minder en een langzamere burst-modus. Als u echter tevreden bent met deze compromissen, kan de X-T50 een geweldig geldbesparend alternatief zijn voor de X-T5.”
  • Stuff.tv (Tom Morgan-Freelander, hands on): Tom heeft de X-T50 een paar dagen getest, een definitief oordeel heeft hij dus nog niet. “Mmaar de eerste indruk is dat de Fujifilm X-T50 voor veel fotografen de nieuwe X-serie zou kunnen zijn. Een model voor wie een camera met vaste lens zoals de X100 VI wat beperkend is, en voor wie het vlaggenschip X-T5 te ver buiten de prijsklasse valt.”
    Hij is weliswaar duurder dan zijn voorganger. “Maar de X-T50 is zoveel krachtiger, dankzij een sensor met hogere resolutie, snellere processor en ingebouwde beeldstabilisatie. De filmsimulatieknop is ook een welkome toevoeging, waardoor een van de populairste functies van het bedrijf gemakkelijker bereikbaar is. Om je foto's snel dramatisch verschillende kleurbehandelingen te geven, in de camera, komt niets anders in de buurt.”
  • Fujifilm X-T50Fstoppers.com (Nando Harmsen, first impressions): Het is moeilijk om een conclusie te trekken op basis van het eerste gebruik van de nieuwe X-T50, schrijft Nando. “Maar mijn eerste indruk is dat het een zeer capabele camera is die kan concurreren met veel andere camera's, waaronder de Fujifilm X100VI. Ik denk dat het gezien kan worden als een X100VI met de mogelijkheid om lenzen te verwisselen.”
    Daar houden de overeenkomsten ook gelijk op, aldus Nando. “Het is een heel andere camera, gericht op een heel ander publiek. Ik geloof dat het een populaire camera kan worden onder fotografen die graag lichtgewicht reizen zonder in te leveren op resolutie en autofocusprestaties.”
    Ook is het een camera die volgens Nando gericht is op de jpeg-fotograaf vanwege de speciale filmsimulatieknop. “Het nodigt uit tot het gebruik van de verschillende looks die deze filmsimulaties bieden, waaronder de nieuwe Reala Ace. Over de uitvoering is goed nagedacht.”
    Nando heeft de X-T50 met veel plezier gebruikt. “Ik denk dat het de moeite waard is om te kopen. Misschien zelfs meer dan het bekende X100 VI-model. In feite is deze camera wellicht de betere keuze, omdat deze de mogelijkheid biedt om lenzen te wisselen, maar ook qua prijs.”
  • Focus-review.com (Jan Paul Mioulet, full review): De Fujifilm X-T50 is volgens Jan Paul een zeer krachtige aps-c-camera. Hij zit in een compact jasje dat er ook nog eens fraai uitziet. “Met zijn hoekige prisma en grote draaiknoppen zijn er genoeg mensen die niet eens doorhebben dat je met een moderne digitale camera aan het fotograferen bent, en dat is voor bijvoorbeeld straatfotografie best een voordeel. De prijs vinden we, gezien de hoge resolutie en goede resultaten, heel redelijk.”
  • PetaPixel (Chris Niccolls, video-review): De Fujifilm X-T5 is ongelooflijk populair gebleken, vertelt Chris, en nu hebben we een kleinere, goedkopere versie met dezelfde uitstekende 40MP sensor: de Fujifilm X-T50. Welke bochten moest Fujifilm nemen om dit allemaal mogelijk te maken? Chris ging naar het winkelcentrum Eau Claire Market in het Canadese Galgary om erachter te komen.
    Benieuwd naar deze video-review? Bekijk hem onderaan deze pagina.

Fujifilm X-T50 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-T50 op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-T50 op Kamera-express.nl >>

Fujifilm X-T50Belangrijkste kenmerken van de Fujifilm X-T50

• Snelle schieter: 8fps met continue AF (20 met de elektronische sluiter)
  • Perfecte scherpstelling: autofocus met onderwerpherkenning en tracking
  • Vloeiende video: 4K / 60p, 6.2K / 30p, 4:2:2 10-bits video
  • Handig: ‘Tap to track AF’ in de video-modus
  • Helder in beeld: elektronische zoeker met 2.36M pixels en 0.62x vergroting
  • Uit alle hoeken: 3 inch kantelbaar touchscreen
  • Lichtgevoelig: native ISO van 125-12800, uitbreidbaar tot 64-51200
  • Lange accuduur: schiet tot 390 shots op één lading
  • Snelle kaarten: UHS-II geheugenkaartsleuf

Fujifilm X-T50 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-T50 op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-T50 op Kamera-express.nl >>

PetaPixel: YouTube-review van de Fujifilm X-T50

Bekijk een mooie YouTube-review van de Fujifilm X-T50 door Chris Niccolls van PetaPixel (10:16 minuten). De Fujifilm X-T5 is ongelooflijk populair gebleken, vertelt Chris, en nu hebben we een kleinere, goedkopere versie met dezelfde uitstekende 40MP sensor: de Fujifilm X-T50. “Welke bochten moest Fujifilm nemen om dit allemaal mogelijk te maken?” Chris ging naar het winkelcentrum Eau Claire Market in het Canadese Galgary om erachter te komen. Kijken!

Fujifilm X-T50 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-T50 op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-T50 op Kamera-express.nl >>

Beste systeemcamera's tot €1.000

Is je budget maximaal 1.000 euro? Ook dan is het mogelijk om een geweldige systeemcamera te kopen. Ga voor een overzicht naar mijn toplijstje met systeemcamera's tot 1.000 euro.

Beste systeemcamera's tot €1.000 >>

Beste webshop voor camera’s

Een fantastische camera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Ik raad van harte Cameranu aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De kracht van Cameranu:

• Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.1
  • Vijfvoudig winnaar van de Shopping Awards

Alle camera’s op Cameranu.nl >>

Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!

Alle camera’s op een rij: handig overzicht

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: alle camera's op Frankwandelt heb ik voor je op een rij gezet in een handig, doorzoekbaar overzicht. Zodat jij lekker kunt grasduinen op je zoektocht naar een fantastische nieuwe camera!

Alle camera's op een rij >>

4.3/5 Waardering (3 beoordelingen)