Fujifilm X-H2S: hybride vlaggenschip

De Fujifilm X-H2S is het nieuwe topmodel van Fuji. Een echte hybride camera: professioneel inzetbaar voor fotografie én video. De volledig nieuwe ‘stacked’ aps-c sensor telt 26 megapixel en is gestabiliseerd. Deze snelheidsduivel schiet 40fps met volledige autofocus en super vloeiende 4K-video met liefst 120fps in een breed scala aan codecs. “Misschien wel de meest capabele aps c-camera die tot nu toe is gemaakt.” Alle belangrijke reviews zet ik weer voor je op een rij!

Fujifilm X-H2S Sensor: aps-c | Resolutie: 26 megapixel | Beelden per seconde: 40 | Video: 4K/120p | Scherm: variangle touchscreen | Gewicht body: 660gr | Release datum: juli 2022 | Verwachte Frankwandelt-rating 95/100 | Prijs body: 2.749 euro Fujifilm X-H2S op CameraNU.nl en op Cameraland.nl en op Kamera-express.nl

Fujifilm X-H2S op CameraNU.nl >>

Fujifilm X-H2S op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-H2S op Kamera-express.nl >>

Highlights van de Fujifilm X-H2S

• Hoge beeldkwaliteit: stacked (gestapelde) sensor met 26 megapixel
  • Nieuwe processor: krachtige X-Trans 5 zorgt voor snelheid
  • Next gen video: 4K-video met 120p
  • Snelheidsduivel: burst tot 40fps met elektronische sluiter
  • Onderwerpherkenning en geavanceerde AF-tracking
  • Beeldstabilisatie: tot 7 stops winst

Vlaggenschip met een S

Een klein detail van het nieuwe vlaggenschip van Fujifilm springt in het oog: de toevoeging ‘S’ in de naam Fujifilm X-H2S. Z’n voorganger de X-H1 had dat niet. Waar staat die S voor? Chris Nichols van DPReview heeft er z’n fantasie al op losgelaten. De S van Speed, omdat hij zo snel is? Van Superman, omdat het een alleskunner is? Van Sexy, omdat het een lekker ding is? Of misschien moeten we simpeler denken: de S van Stacked?

Volledig nieuwe stacked sensor

Want de volledig nieuwe X-trans 5 sensor is inderdaad een ‘stacked’ exemplaar, een gestapelde sensor, de X-Trans CMOS 5HS. En die zagen we nog niet eerder in het Fuji-X assortiment. Zo’n stacked sensor heeft tal van voordelen, onder meer voor de burst-snelheid, de video-framerate, de prestaties van de autofocus en de elektronische zoeker. Met deze gestabiliseerde stacked sensor is de X-H2S in ieder geval een echte snelheidsduivel. Deze sensor is liefst 4 keer sneller dan z’n voorganger.

Fujifilm X-H2S Geavanceerde autofocus

De X-H2S gebruikt zijn snel uitleesbare X-trans 5 sensor en de eveneens nieuwe zeer krachtige X-Processor 5 (30 keer sneller dan z’n voorganger) niet alleen voor razendsnelle bursts. Maar ook om autofocus met onderwerpherkenning toe te voegen. Die herkent nu mensen, dieren, treinen, vliegtuigen, motoren, auto's en vogels. Ook de AF-tracking is veel geavanceerder geworden, en werkt zelfs als je de onderwerpdetectie uitschakelt. De X-H2S biedt daarnaast geavanceerde beeldstabilisatie met tot 7 stops winst tegen trillingen.

40fps met elektronische sluiter

De geavanceerde autofocus combineert dit vlaggenschip met de mogelijkheid om opnamen te maken met maximaal 40 beelden per seconde met de elektronische sluiter. De buffer is niet heel ruim bemeten, met tot 184 jpeg’s of 175 raw-bestanden met deze hoogste snelheid. Schiet je met 15fps met de mechanische sluiter, dan houdt de buffer het veel langer vol: ruim 1000 jpeg’s of 400 raw’s.

Heldere en scherpe OLED-zoeker

De X-H2S biedt een zeer heldere en scherpe OLED-zoeker. Een volledig nieuw exemplaar, met een aspherisch ontwerp en liefst 5.76M pixels. De verversingsgraad van 120fps zorgt voor een vloeiende en natuurlijke weergave van de werkelijkheid. Op de achterkant prijkt een volledig gearticuleerd LCD-scherm met 1.62M pixels.

Echte hybride camera

De X-H2S is een echte hybride camera, want hij is minstens zo goed in video als in fotografie. Voor deze topcamera heeft Fujifilm dan ook uitgebreid samengewerkt met professionele fotografen en filmmakers. Dat blijkt onder andere uit de video-specs. Zo schiet je met de X-H2S DCI of UHD 4K tot 60p. Hierbij gebruikt de camera de volledige breedte van de sensor. De beelden zijn in dat geval gesampled vanaf een breedte van 6.2K, dus van zeer hoge kwaliteit.

Fujifilm X-H2S 4K-video met 120p

Dit topmodel van Fuji kan daarnaast 3:2 6.2K-video schieten met de volledige sensor. Of 4K-video tot 120p, waarbij je wel een sensorcrop krijgt van 1.29x. De videobeelden kun je opnemen in tal van formaten, zoals 8-bit H.264, 10-bit H.625 of ProRes 422HQ, 422 of 422 LT. De Fujifilm X-H2S kan 4K tot 120p uitvoeren via HDMI of een Raw-stream voor codering als ProRes RAW of BRaw met behulp van externe recorders.

Externe koelventilator

Een nieuwe F-Log2-modus gebruikt 14-bits sensoruitlezing voor een groter dynamisch bereik (tot 30p). Dankzij de topkwaliteit beeldstabilisatie heb je voor trillingvrij filmen geen gimbal meer nodig. Film je heel lang in warme omstandigheden? Dan kun je een opschroefbare externe koelventilator toevoegen.

Weerbestendige body

De Fujifilm X-H2S heeft uiteraard een zeer duurzame, weerbestendige behuizing van magnesium, zodat je in alle weersomstandigheden op pad kunt. Aan boord is een hoofdtelefoonaansluiting, full-size HDMI-poort, USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps) poort en een OLED-scherm op het bovenpaneel.

En de Fujifilm X-H2 met… 40MP

De Fujifilm X-H2S is niet de enige camera waarover Fujifilm het heeft gehad om de X-Summit van 31 mei. Heel even stipten ze nog een andere camera aan: de Fujifilm X-H2. Voor die camera wordt een tweede sensor ontwikkeld, de X-Trans CMOS 5HR, met liefst 40 megapixel op de teller. Volgens Fuji zelf levert deze nieuwe sensor “ultrahoge beeldkwaliteit”. Over de nieuwe Fujifilm X-H2 gaan we horen op de volgende X-Summit in september 2022.

Fujifilm X-H2S op CameraNU.nl >>

Fujifilm X-H2S op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-H2S op Kamera-express.nl >>

Fujifilm X-H2S Professionele reviewers over de Fujifilm X-H2S

De Fujifilm X-H2S: hoe scoort hij bij de reviewers? Er zijn nog geen echte reviews, de camera is pas op de markt (juli 2022). Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Dpreview.com (Richard Butler, initital review): Fujifilm was beslist niet de eerste om over te stappen op een gestapelde CMOS-sensor. Zeven camera’s gingen Fuji voor. Groot voordeel van een stacked sensor is volgens Richard de mogelijkheid om geheugen of verwerkingscapaciteit achter de lichtgevoelige fotodiode te plaatsen. Resultaat: een enorme sprong in snelheid.
    Toch tempert Richard de feestvreugde. Want op het eerste gezicht zijn de verschillen in bijvoorbeeld beeldkwaliteit niet groot. En verreweg de meeste functies zijn in wezen hetzelfde als bij de eerdere modellen. Mooi is natuurlijk de enorme burstsnelheid bij gebruik van de elektronische sluiter. Maar die sluiter heeft een verminderd dynamisch ten opzichte van de mechanische sluiter.
    De Fujifilm X-H2S voelt volgens Richard erg vertrouwd aan, zeker als je met een andere X-camera hebt geschoten. Richard: “Ik betwijfel of ik ooit de zeven (7!) aangepaste standen op de modusdraaiknop zal gebruiken, maar ik kan leven met het verlies van de sluitertijd en ISO-draaiknoppen in vergelijking met de X-T-camera's.”
    De fotografeersnelheden en de video-framerates worden steeds hoger. Maar voor de meeste fotografen en videografen is het volgens Richard overkill. Zo fotograferen professionele sportfotografen vaak met ongeveer 15fps, dus is 40fps in veel situaties overdreven. Ook filmen in 4K met 120p is leuk, maar ook weer niet essentieel om te hebben.
    Het lijkt nu net alsof de X-H2S minder goed is dan we mochten verwachten. Maar wat je volgens Richard niet over het hoofd moet zien is de mate waarin snellere uitlezing en verwerking elk aspect van een spiegelloze camera een stukje beter maakt. De autofocus is responsiever en geavanceerder. De videosnelheden en -kwaliteit verbeteren, waardoor zelfs 24p-opnames er beter uitzien. Ook de zoeker-ervaring is vloeiender en gedetailleerder.
    De eerste indruk van de X-H2S is volgens Richard die van een “supercharged X-Series-machine”. “Hij is is vertrouwd op alle manieren die je zou kunnen hopen. En toch voelt alles voelt gewoon een beetje beter.” Dat geldt zeker voor de autofocus, die is een stuk beter geworden. Matchen die prestaties met de belangrijke concurrenten? Dat is nog te vroeg om te beoordelen, “maar de integratie van gezichts-/oogdetectie is een grote verbetering”.
    De indruk is ook dat Fujifilm misschien de beste van zijn rivalen heeft ingehaald op het gebied van kracht en gebruiksgemak. “Dit zou een enorme stap voorwaarts zijn voor Fujifilm. De grote drie merken hebben allemaal grote stappen voorwaarts gemaakt, zelfs sinds de X-T4 werd uitgebracht.” Kortom: fotografen die wachten op de opvolger van de X-H1 zullen blij zijn met deze camera.
  • Amateurphotographer.co.uk (Andy Westlake, hands on): Fujifilm heeft volgens Andy “een hiaat in zijn camera-assortiment ontdekt en heeft alles uit de kast gehaald om de X-H2S te creëren voor sport-, natuur- en nieuwsopnamen, zowel foto's als video”. Op papier ziet dit vlaggenschip er volgens hem buitengewoon capabel uit. “En onze eerste indrukken, hands-on met de camera, zijn ook behoorlijk positief.”
    De X-H2S is misschien wel de meest capabele camera in aps-c formaat die tot nu toe is gemaakt. Maar het prijskaartje is er ook naar: het is ook de duurste aps-c camera. Bijna dubbel de prijs van de Canon EOS R7, waarmee hij zeker uitgebreid zal worden vergeleken. Die camera is in staat om foto’s te nemen met 32.5 megapixel met maximaal 30fps. “Maar met zijn gestapelde CMOS-sensor, de zoeker met hoge resolutie en de professionele bouw, is de Fujifilm X-H2S een geheel ander model dan de nieuwkomer van Canon.”
  • Danbaileyphoto.com (fotograaf Dan Bailey, hands on): Fujifilm X-fotograaf Dan Baley heeft “met een hoge mate van verwachting” uitgekeken naar de Fujifilm X-Summit, en hij was zeker niet teleurgesteld. “Ze leverden een verbluffende nieuwe camera die boordevol innovatieve functies en upgrades zit die de X-serie echt naar de volgende generatie brengen.”
    Dankzij z’n volgende stap met “verbazingwekkende technologie” vinden we volgens Dan nieuwe manieren om onze creativiteit te uiten. “Met zoveel mensen die een hybride stijl van fotograferen en filmen hanteren, blijft de X-serie de grenzen verleggen van wat mogelijk is.”
    Dan: “Ben je een serieuze filmer, leg je graag zeer snelle actie vast – zoals sport of vogels –, of als je gewoon de beste prestaties voor je kunstenaarschap wilt, dan is de X-H2s een serieuze overweging waard.” Fujifilm gaat met deze nieuwe camera voluit de concurrentie aan met de fullframers van Sony, Nikon en Canon. “We krijgen met de X-H2S een ongelooflijke snelheid en opnamemogelijkheden in een verrassend kleine body.”
    En minstens even mooi: de X-H2S toont ons wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten van de volgende generatie X-serie-camera’s. Want de nieuwe functies sijpelen straks door in de hele X-lijn.
  • Techradar.com (Mark Wilson, hands on): Volgens Mark is de Fujifilm X-H2S “een ongelooflijk krachtige spiegelloze camera voor sport- en actiefotografen die veel video opnemen”. De nieuwe gestapelde sensor ontgrendelt volgens hem indrukwekkende burstsnelheden samen met broodnodige autofocusverbeteringen. Tegelijk verliest de X-H2S tijdens het proces ook enkele “traditionele Fujifilm-charmes”.
    Toch is het een goed voorteken voor fans van de X-serie: de hoop bestaat dat sommige upgrades naar meer betaalbare Fujifilm-camera's zullen doorsijpelen.
  • Stuff.tv (Tom Morgan-Freelander, hands on): Als je behoefte hebt aan snelheid, dan moet je volgens Tom de X-H2S een plek op je shortlist geven. “Dankzij de continue opnameprestaties behoort het nu tot een van de duurdere systemen van rivalen als Sony, Canon en Nikon. De verbeteringen aan de video-kant van deze camera helpen hem concurreren met de speciale modellen voor filmmakers.”
    Voor Fuji-fans zullen de ergonomische veranderingen even wennen zijn. Evenals het stevige prijskaartje: het is met gemak de duurste camera uit de X-serie.
    Toch, op basis van de korte testtijd denkt Tom niet dat deze punten de doelgroep van de X-H2S zullen afschrikken. De beeldkwaliteit moeten ze nog echt goed testen bij Stuff.tv, maar wat ze tot nog toe gezien hebben, ziet er erg goed uit. “Sport- en natuurfotografen in het bijzonder moeten absoluut rechtop zitten en opletten.”
  • Camerajabber.com (Angela Nicholson, hands on): De Fujifilm X-H2S demonstreert volgens Angela de impact van het overschakelen naar een gestapelde CMOS-sensor en het vergroten van de processorkracht. “Die hebben Fujifilm in staat gesteld de onderwerpdetectie en AF-snelheid aanzienlijk te updaten en de continue opnamesnelheid met volledige resolutie te verhogen tot 40fps.”
    Een paar veranderingen in de bediening zijn welkom, maar andere misschien minder. “Maar iedereen die met een frisse blik naar de camera kijkt, zal niet anders dan onder de indruk zijn van de bouw en capaciteiten.”
  • Trustedreviews.com (Hannah Davies. hands on): De Fujifilm X-H2S brengt volgens Hannah een groot aantal upgrades met zich mee voor de X-serie van Fujifilm. Belangrijkste zijn de snellere processor, de stacked beeldsensor en verbeteringen aan de burst-modus en het autofocus-algoritme. Ze zijn allemaal ontworpen om de X-H2S een voorsprong te geven op de markt voor snelle fotografie. Of dat ook zo is: dat vertelt de full review later...
  • Ephotozine.com (hands on): “Tot nu toe zijn we onder de indruk van de beeldkwaliteit die rechtstreeks uit de camera komt. Ook voelt de camera comfortabel aan, is hij makkelijk en intuïtief te gebruiken.”
  • Digifotopro.nl (Christel de Wolff, praktijktest): Christel mocht de Fujifilm X-H2S al even uitproberen, ‘op safari’ in Oudehands Dierenpark. Zij schrijft: “Wat meteen opvalt tijdens het fotograferen in de dierentuin is het gemak waarmee de camera objecten kan herkennen en volgen. Tegenwoordig is het herkennen van menselijke hoofden en zelfs ogen niet meer weg te denken uit camera's, maar ook dieren en vogels (twee afzonderlijke functies) worden moeiteloos herkend en gevolgd door de autofocus.”
    Behalve mensen en dieren kan de X-H2S onder meer vliegtuigen, auto's en fietsers herkennen, “maar deze onderwerpen zijn in de dierentuin wat schaarser”. Christel merkt dat het autofocussysteem van de X-H2S een flinke boost in prestaties heeft gekregen. “Dankzij kunstmatige intelligentie is de camera in staat om onderwerpen te herkennen wanneer Zone-AF wordt gebruikt. Ook kan de camera een aantal stappen vooruit denken en zo berekenen waar een onderwerp zich op een bepaald moment zal bevinden. De nieuwe generatie foto- en videografen neemt immers geen genoeg meer met het scherp in beeld hebben van een onderwerp op een bepaald moment, maar wil weten waar het onderwerp zich in de toekomst bevindt.”
    De nieuwe sensor en processor maken het ook mogelijk om zeer snelle bursts te schieten. Christel: “Belangrijk is het in de praktijk dan dat je het zicht op je onderwerp niet kwijt raakt en doordat er geen blackout meer optreedt, is dat met deze camera ook makkelijker vol te houden. Je kunt tot wel 1000 opnames achter elkaar maken (JPG), als je dat tenminste zou willen. In de praktijk is je onderwerp dan toch al gauw gevlogen óf zal je accu wel bijna leeg zijn.” De accu heeft wel een flink uithoudingsvermogen, vooral omdat de nieuwe processor minder stroom verbruikt.
  • DPReview TV (Chris en Jordan, video-review): Chris en Jordan hebben een zeer uitvoerige ‘intitial review’ op YouTube gezet, waarin ze alle aspecten van dit nieuwe vlaggenschip van Fujifilm onder de loep nemen. Het mooie is: ze bespreken gelijk ook de fascinerende nieuwe supertelezoom, de Fujifilm 150-600mm. En ze schieten de film natuurlijk met een Fujifilm X-H2S en de eveneens nieuwe ‘cine zoomlens’ Fujifilm XF 18-120mm f/4 LM PZ WR.
    Natuurlijk ben je benieuwd naar dit review… je vindt hem onderaan deze pagina.

Fujifilm X-H2S op CameraNU.nl >>

Fujifilm X-H2S op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-H2S op Kamera-express.nl >>

Belangrijkste verwachte kenmerken van de Fujifilm X-H2S

• Next gen video: 4K-video met 120p
  • Onderwerpherkenning: mensen, dieren, treinen, vliegtuigen, motoren, auto's en vogels
  • Geavanceerde AF-tracking
  • Anti-trillingen: beeldstabilisatie biedt tot 7 stops winst
  • Moeilijke hoeken: volledig gearticuleerd LCD-scherm met 1.62M pixels
  • Breed scala aan codecs voor video: o.a. 8-bit H.264, 10-bit H.625 of ProRes 422HQ, 422 of 422 LT
  • Professioneel: OLED-scherm op het bovenpaneel
  • Zeer heldere EVF: liefst 5.76M pixels
  • Duurzaam: weerbestendige behuizing van magnesium

Fujifilm X-H2S op CameraNU.nl >>

Fujifilm X-H2S op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-H2S op Kamera-express.nl >>

Mooie YouTube-review van de Fujifilm X-H2S

Bekijk een mooie YouTube ‘initial review’ van de Fujifilm X-H2S door Chris en Jordan van DPReview TV (20:49 minuten). Ze reviewen hem samen met de eveneens nieuwe Fujifilm 150-600mm f/5.6-8.0 supertelezoom. Als je even lekker wilt watertanden. Waarschuwing: daarna wil je hem hebben...

Fujifilm X-H2S op CameraNU.nl >>

Fujifilm X-H2S op Cameraland.nl >>

Fujifilm X-H2S op Kamera-express.nl >>

Ben je benieuwd wat de beste systeemcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje is altijd helemaal up to date. Neem een kijkje!

Alle Fujifilm-camera’s op een rij

Fujifilm-camera’s behoren tot de topcamera’s van dit moment. Maar welke moet je kiezen? Om je te helpen bij je keuze, heb ik alle camera’s van Fujifilm voor je op een rij gezet. Met bij elke camera de belangrijkste reviews. Benieuwd?

Overzicht Fujifilm-camera’s >>

Alle Fujifilm-lenzen op een rij

Alle Fujifilm-lenzen heb ik overzichtelijk voor je op een rij gezet, met daarbij de specificaties en belangrijkste reviews. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in de reviews? Bekijk dan dit handige overzichtsartikel. Onmisbaar als je een Fujifilm-lens zoekt!

Bekijk dit overzichtsartikel >>

Uitstekende camera of lens kopen? Denk eens aan occasions!

Zoek je een geweldige camera of lens, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!

Beste webshop voor objectieven

Een fantastisch objectief koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van objectieven. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Ik raad van harte CameraNU.nl aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De kracht van CameraNU.nl:

• Bekijk alle objectieven op CameraNU.nl Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.2
  • Beste Website van het Jaar 2021

Alle objectieven op CameraNU.nl >>

De beste nieuwe camera’s van dit moment Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!

Overzicht van alle camera's op Frankwandelt.nl Alle camera’s op een rij: handig overzicht

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: alle camera's op Frankwandelt heb ik voor je op een rij gezet in een handig, doorzoekbaar overzicht. Zodat jij lekker kunt grasduinen op je zoektocht naar een fantastische nieuwe camera!

Alle camera's op een rij >>

Speciaal voor wandelaars: Canon Powershot Zoom

Camera en verrekijker in één: de droom van elke wandelaar. Met de compacte Canon Powershot Zoom kijk je die ijsvogel recht op z'n mooie snavel. En maak je er ook nog een foto of filmpje van. Hoe goed is hij?

Mijn ervaringen >>

5.0/5 Waardering (9 beoordelingen)