Fujifilm X-A3: volwassen instapper

Fujifilm X-A3: volwassen instapper
Fujifilm X-A3: volwassen instapper

De X-A3 is bestemd voor wie wil beginnen met systeemcamera's. Voor nog geen 600 euro krijg je een zeer volwassen instapper met uitstekende beeldkwaliteit. Bekijk alle reviews & tests!

Sensor: aps-c | 24.2 megapixel | Beelden per seconde: 6 | Video: Full HD | Gewicht body: 339gr | Frankwandelt-rating 85/100 | Prijs body + kitlens 16-50mm OIS II f/3.5-5.6: 599 euro (Cameranu.nl)

Fujifilm X-A3 Veelbesproken topcamera's

Fujifilm is goed bezig. Vorig jaar verschenen de professionele en uitstekend besproken X-Pro2 en X-T2. Beide systeemcamera's kregen topkwalificaties bij de reviewers. Dit jaar voegde Fuji daar de middenklasse systeemcamera X-T20 en de ultra-premium compactcamera X100F aan toe. Stuk voor stuk veelbesproken toppers in hun eigen klasse.

Bekijk de X-A3 op Cameranu.nl >>

Twee instappers van Fuji

Recent bracht Fuji ook twee instapmodellen voor systeemcamera's op de markt: de X-A10 en deze iets duurdere X-A3. Is dat niet wat te veel van het goede? Ze zijn beide bedoeld voor beginnende systeemcamera-fotografen, zijn ongeveer even duur, en hebben vergelijkbare specs. Of toch niet?

Bekijk specs & reviews van de X-A10 >>

X-A3 versus X-A10: overeenkomsten

Laten we eerst even kijken wat beide instapmodellen gemeenschappelijk hebben. Ze zijn beide lekker licht en compact, in gewicht schelen ze 8 gram schoon aan de haak. Beide instappers hebben een heerlijk retro uiterlijk. En ze worden aangeboden met dezelfde (uitstekende) kitlens. Allebei hebben ze een handig 180 graden kantelbaar scherm, waarbij Eye Detection garant staat voor perfecte selfies.

X-A3: wél een touchscreen

Maar daar blijkt al het eerste verschil: bij de X-A3 is dat mooie schermpje een touchscreen. En da's wel zo fijn. Met het touchscreen maak je niet alleen snel foto's, maar heb je bijvoorbeeld ook toegang tot het menu en handige functies zoals Touch AF, Touch Shoot en nog veel meer.

X-A3: 24.2 megapixels aan boord

Tweede grote verschil zit 'm in de sensor: ze hebben beide een grote aps-c sensor, maar die van de X-A3 telt liefst 24.2 megapixel in plaats van de 16.3 megapixel van de X-A10. Die sensor heeft een maximale ISO-gevoeligheid van 25.600. Hij produceert prachtige haarscherpe beelden met een snelheid van maximaal 6 beelden per seconde (evenals de X-A10).

Krachtige processor: razendsnel foto's schieten

De grote sensor zorgt samen met de krachtige EXR Processor II voor hoge resolutie foto's en video's met een uitstekende beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht. Daarnaast zorgt de razendsnelle processor voor hoge prestaties. Zo is de X-A3 in 0.5 seconde klaar voor gebruik, stelt hij binnen 0.3 seconde scherp, bedraagt de ontspanvertraging slechts 0.05 seconde en heeft de camera een opname-interval van 0.4 seconde. Dat werkt daardoor lekker snel en soepel.

Fujifilm X-A3 Snelle autofocus & elektronische sluiter

Ook het autofocussysteem is dik in orde. De X-A3 stelt razendsnel scherp dankzij een geavanceerd autofocussysteem: nooit meer onscherpe foto's. Daarnaast schiet je Full HD-video's met 60fps. Tijdens het filmen kun je zelfs gebruikmaken van focus peaking. Net als de X-A10 heeft de X-A3 een elektronische sluiter met supersnelle sluitertijden tot 1/32.000 seconde.

Nieuw ontworpen body

De retro body is niet alleen mooi, maar ook robuust. De volledig nieuw ontworpen body heeft een aluminium bovenplaat, voorkant en draaiknoppen en een met kunstleer beklede grip die comfortabel aanvoelt.

Supermooie simulaties van analoge filmpjes

Wat heel mooi is (weet ik uit ervaring met de Fujifilm X-T2): de X-A3 biedt diverse filmsimulaties. Daarmee boots je de 'look and feel' van klassieke analoge Fujifilm films na. Zo biedt de Provia-simulatie natuurlijk ogende tinten, en maak je met Velvia dramatische natuurfoto's met een diepe kleurverzadiging. Met Astia schiet je sprekende portretten met minder contrast voor een zachtere weergave van huidtinten. Ook zijn er diverse filmsimulaties voor roemruchte, klassieke zwart-wit opnames.

Wifi: snel online delen

Zowel de X-A10 als de X-A3 heeft wifi aan boord. Daarmee maak je eenvoudig verbinding met je smartphone of tablet. En deel je je foto's en video's direct online. Ook kun je zo gps-locatiegegevens toevoegen aan je opnames. Erg handig om terug te kunnen vinden waar en wanneer je een foto hebt gemaakt. Nog een handigheidje: de X-A3 is compatibel met de instax SHARE printers van Fujifilm. Met de speciale app druk je je favoriete foto's snel af.

Fujifilm X-A3 systeemcamera: Reviews & Tests

De Fujifilm X-A3: hoe scoort hij bij de reviewers? Hieronder vind je een aantal serieuze reviews van de Fujifilm X-A3. Nieuwe reviews voeg ik toe zodra ze beschikbaar zijn. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

Fujifilm X-A3 Fotomagazine Focus over de Fujifilm X-A3

De behuizing van de Fujifilm X-A3 is mooi en degelijk met aluminium afgewerkt, aldus Focus-reviewer Dennis Hissink. “Het ontwerp is in retrostijl en daarmee een klassieke verschijning, en voor de oudere fotograaf wellicht ook een stukje nostalgie.”

Gebruiksvriendelijk touchscreen

Jammer genoeg mist er een elektronische zoeker, constateert Dennis Hissink. Maar gelukkig is het kantelbare touchscreen wel gebruiksvriendelijk. Je kunt “met een simpele aanraking snel scherpstellen of inzoomen: kleine aanpassingen die in de praktijk het leven van een fotograaf veraangenamen.”

Perfecte selfies

De selfie-stand is wellicht een beetje een gimmick, maar hij is wel heel goed uitgevoerd, aldus Hissink, waardoor de zelfportretjes ook echt goed uit de verf komen. “Bij het naar voren klappen van het scherm kantelt het beeld automatisch mee – wel zo makkelijk natuurlijk. De zogenaamde Portrait Enhancer corrigeert automatisch de huidtinten. Zo'n schoonheidskuurtje is in drie instelbare niveaus verkrijgbaar, opdat we rimpelloos en strak door het virtuele leven kunnen.” En zo zijn er nog wat handigheidjes, die zorgen voor perfecte selfies.

Mooie macro-foto's

Mooi is ook de Auto Macro-functie, die de camera automatisch doet omschakelen naar de macrostand bij onderwerpen heel dichtbij. “Intelligent AF zorgt vervolgens voor een vlotte en nauwkeurige scherpstelling, terwijl de optimale belichtingsinstellingen worden gekozen om scherp uit de hand te kunnen fotograferen, waarbij gelijktijdig wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke scherptediepte.”

Grootste troef: filmsimulaties

Grootste troef van Fujifilm is het palet aan beeldstijlen of filmsimulaties, die effecten simuleren van de beroemde filmpjes van Fuji uit het analoge tijdperk. “Wanneer je openstaat om te experimenteren met digitale filters of filmsimulaties, kan ik ze van harte aanbevelen. Het is een eenvoudige en vooral snelle manier om wat extra creativiteit aan je foto toe te voegen zonder dat je hiervoor achter je computer hoeft te zitten.”

Mooie kleurweergave

Dan de beeldkwaliteit. De sensor met 24 megapixel geeft meer dan voldoende resolutie, aldus Hissink. En ook de instelbare ISO-waarden zijn in de meeste gevallen toereikend. En: “De kleurweergave is mooi en laat fraai verzadigde kleuren zien, zonder dat sprake is van oververzadiging.”

Fijne systeemcamera

Focus concludeert dat de X-A3 “een fijne systeemcamera is om mee te werken”. “De beeldkwaliteit staat als een huis en het aanbod van creatieve instelmogelijkheden maakt dat het leuk is om met de camera op pad te gaan en flink te experimenteren. (...) Voor de prijs levert Fujifilm een keurige systeemcamera af, waar je nog jaren plezier van zult hebben.” Focus geeft de X-A3 een hoog cijfer: 8.4.

Bekijk de X-A3 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-A3 Zoom.nl over de Fujifilm X-A3

Reviewer Cees de Jonge is in zijn review op Zoom.nl ook positief over de Fujifilm X-A3. Hij vat de X-A3 mooi samen: “Selfies maken en vervolgens de wereld insturen maar ook vloggen op Youtube is razend populair. Retro body's trouwens ook. Waarom combineren we die twee niet dachten ze bij Fujfilm.”

Flinke upgrade ten opzichte van X-A2

Ten opzichte van voorganger X-A2 is het een flinke upgrade, aldus Cees de Jonge. “De wifi mogelijkheden van de camera kregen ten opzichte van de A2 ook een upgrade. Je kunt nu niet alleen met de app beelden naar je tablet of smartphone downloaden en ze de wereld in slingeren. Met de X-A3 en de nieuwe app kun je ook de camera bedienen en instellen.”

Ideaal voor je ultieme selfie

En dat maakt de X-A3 volgens De Jonge ideaal voor de ultieme selfie. “Niemand ziet er immers op zijn fraaist uit met het objectief in de groothoekstand. En die stand wordt vaak gebruikt als je de camera in je handen houdt als je een selfie schiet. Je armen zijn gewoon te kort. Als je de kitlens in de 50mmm stand zet, de camera ergens even neer zet, en wat meer afstand neemt zie je er meteen wat appetijtelijker uit.” Met de app deel je vervolgens je foto's met je smartphone op Facebook of Instagram.

Zoals een smartphone

De knoppen en draaiwielen op de X-A3 zijn gebruiksvriendelijk. En met het aanraakscherm kun je niet alleen het scherpstelpunt instellen en afdrukken. “Maar ook door je gemaakte opnames scrollen en inzoomen, zoals je dat met je smartphone gewend bent. Gek genoeg kun je helaas niet door de menu's scrollen met het aanraakscherm. Maar dat hebben we bij meer camera's gezien.”

Snelle autofocus

De snelheid van de autofocus is ten opzichte van z'n voorganger hoger. En dat maakt het aantikken van het juiste focuspunt op de achterkant van het scherm redelijk snel en bij goed licht ook erg betrouwbaar, aldus Cees de Jonge. “Met 77 contrast autofocus punten is de camera voor een instapcamera redelijk goed uitgerust. De continu autofocus in de videomode was voor ons wat minder overtuigend.” Al met al krijgt de X-A3 een mooi cijfer: 7.7 en het predicaat Goud.

Bekijk de Fujifilm X-A3 op Cameranu.nl >>

Fujifilm X-A3 DPreview over de Fujifilm X-A3

DPreview is minder positief over de Fujifilm X-A3. Volgens reviewer Jeff Keller is het “one of those cameras that sounds so promising from a feature and spec perspective that ultimately disappoints when you take it out in the real world. It does many things well, but its poor AF system, should-be-better JPEGs and overall sluggish operation are a let down.” Er zijn betere camera’s voor dit geld, is de simpele conclusie.

Mooi design & goede bouwkwaliteit

Wel heeft de X-A3 een “pleasant rangefinder-style design and build quality that is competitive with the other cameras in its class”. Ook de selfie-vriendelijke display en het touchscreen vallen in de smaak. Alleen jammer dat je met het scherm alleen kunt scherpstellen en schieten. Je kunt het niet gebruiken om door het menu te navigeren. De handige menu-knoppen zijn dan wel weer heel prettig, en zie je niet vaak op camera’s in deze prijsklasse.

Autofocus valt tegen

Een van de tegenvallers voor DPreview is het autofocussysteem. Het ziet er veelbelovend uit, maar “we found it to be slow and unreliable in both good and low light, and unable to track a moving subject. Its face detection system is rudimentary and tends to miss if the subject isn't looking straight-on or is wearing glasses.” De camera presteert sowieso nogal sloom, ook als je door de menu’s navigeert. Aan de andere kant kun je met de camera dan wel weer veel opnames maken op één acculading.

Goede beeldkwaliteit, tegenvallende video

De beelden die uit de camera rollen zijn wel van goede kwaliteit, met “the pleasing color that Fujifilm cameras have become known for. De raw-beelden zijn wel een stuk beter dan de jpeg’s. De sensor produceert beelden met weinig ruis en een grote dynamisch bereik. De videoprestaties zijn daarentegen weer tegenvallend. Bijvoorbeeld de Panasonic GX800 is zeker de betere videocamera.

Er zijn betere camera’s...

Kortom: “Despite its impressive spec sheet, battery life and pleasant JPEG colors, the X-A3's sub-par AF system, overall sluggishness and 'could-be-better' JPEGs disappoint. For social shooters it's okay, but the bottom line is that better cameras in this price range exist.” Betere camera’s zijn bijvoorbeeld: Nikon D3400, Olympus E-PL8, Panasonic GX800 and de Sony a6000. DPreview deelt wel een score van 74% uit. Ook weer niet zo slecht dus...

Fujifilm X-A3 Andere reviewers over Fujifilm X-A3

Hieronder de belangrijkste andere reviews van de Fujifilm X-A3.

Chip Fotomagazine over de Fujifilm X-A3

Tijdschrift Chip Fotomagazine constateert in z'n testlab dat het met de beeldkwaliteit van de Fujifilm X-A3 helemaal goed zit. Uitzonderlijk goed in deze prijsklasse. “Net als bij de X-Pro2 en de X-T2 is de resolutie van de beeldsensor met 50 procent verhoogd. De verhoging van 16 naar 24 megapixel levert met name bij de scherptemeting een groot voordeel op.” Alleen de hoeveelheid ruis is behoorlijk hoog vanaf iso 3200.

Sterke camera, mindere snelheid

Een sterke camera dus, maar wel met zwakke punten. Die zitten voornamelijk in de snelheid. Het is een relatief trage camera. Dat merk je zowel bij fotograferen als bij video. De autofocus neemt z'n tijd. “Ook de seriemodus kan beter. Zes foto's per seconde is een goede snelheid, maar de X-A3 houdt dit tempo maar 10 jpeg's of vijf raw-foto's vol.” Daarentegen is de accuduur wel dik in orde: je kunt er lieft 760 foto's mee schieten.

Goede optie

Voor wie is dat A-X3 dan geschikt? “Zoek je een handzame camera met een goede beeldkwaliteit, een mooi prijskaartje, en fotografeer je zelden snelle acties, dan is de Fujifilm X-A3 een goede optie.” Puntentotaal 73.1/100.

Photographyblog over de Fujifilm X-A3

”There is a lot to like about the Fujifilm X-A3”, constateert reviewsite Photographyblog.com. En de reviewer is onder de indruk van de beeldkwaliteit die de camera levert.

Mooi design

Ook het design van de X-A3 is mooi, net als dat van de andere nieuwe Fuji's. Daar komt bij dat de knoppen en buttons je in staat stellen de instellingen snel en makkelijk aan te passen. Daardoor komen ook gevorderde fotografen die met instellingen aan de slag willen, goed aan hun trekken.

Zeer aantrekkelijke camera

Minpunt is het ontbreken van 4K-video. Voor fotografen die dat niet nodig hebben is de X-A3 een zeer aantrekkelijke camera. “Image quality is great, and the Fujifilm X-A3 is a camera that you can grow with as you learn more about photography.” Met 4 uit 5 sterren scoort de Fujifilm X-A3 het predicaat Recommended.

Bekijk de X-A3 op Cameranu.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Fujifilm X-A3

• 180 graden kantelbaar 3 inch touchscreen voor prachtige selfies
  • 24.2 megapixel aps-c formaat CMOS-sensor
  • Maximale ISO-gevoeligheid van 25.600
  • Macro-mogelijk, ook voor bijvoorbeeld food fotografie
  • Oogdetectie autofocus en portretverbeteraar
  • Fotograferen in raw en filmen in full HD-kwaliteit
  • Ingebouwde wifi voor gemakkelijk delen van foto's en video's
  • Filmsimulaties en geavanceerde filters
  • Voorzien van Fujifilm X-lensmount (geweldige objectieven)

Top 5 Systeemcamera's € 500 - € 1000

Is je budget maximaal 1000 euro? Ook dan is het mogelijk om een geweldige systeemcamera te kopen. Ga voor een overzicht naar mijn Top 5 Systeemcamera's tussen € 500 en € 1000 euro.

Top 5 Systeemcamera's € 500 - € 1000 >>

Beste objectieven voor je spiegelreflex- of systeemcamera

Op zoek naar een geweldige lens voor je spiegelreflex- of systeemcamera? Neem dan een kijkje in mijn toplijsten hieronder.

5.0/5 Waardering (2 beoordelingen)

De mooiste fotoreizen

Bekijk de mooiste fotoreizen van SNPLeer foto's maken op de mooiste bestemmingen met SNP Natuurreizen. Tijdens een prachtige fotoreis leer je van een echte natuurfotograaf de fijne kneepjes van het vak.

• Vakanties op de meest fotogenieke plekken ter wereld
  • Reizen naar landen als Schotland, Finland, IJsland, Alaska
  • Maar ook dichtbij huis op Schiermonnikoog