De Fujifilm GFX 50S is een middenformaat camera en toch zeer draagbaar. Zowel de prestaties als het design zijn om van te watertanden. “De bouwkwaliteit, beeldkwaliteit, maatvoering, uitstraling, prijs en de veelzijdigheid van de GFX 50S maken de camera erg goed én begeerlijk. De camera klopt gewoon.” Alle belangrijke reviews!
Sensor: 43.8 x 32.9mm | Resolutie: 51.4 megapixel | Beelden per seconde: 1.8 | Video: Full HD | Display: kantelbaar touchscreen | Elektronische zoeker: Ja | Gewicht body: 825gr | Release-datum: 28 februari 2017 | Frankwandelt-rating: 90/100 | NIET MEER VERKRIJGBAAR | Opvolger Fujifilm GFX 50S II op Cameranu.nl en op Cameraland.nl en op Kamera-express.nl
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
De GFX 50S is Fujifilms eerste stap terug in de wereld van middenformaat camera's. En er wordt direct met enorm tamtam uitgepakt: een sensor die 70% groter is dan de sensor van een fullframe camera. Plus maar liefst 51.4 megapixels onder de motorkap.
Enorme sensor, geavanceerde opnamemogelijkheden en modulair ontwerp: de Fujifilm GFX 50S middenformaat camera is een unieke eend in de bijt door z'n veelzijdigheid en compactheid. Net als de Hasselblad X1D-50c is ook de Fujifilm GFX 50S een beauty om te zien. De camera maakt gebruik van een nieuwe G-lensvatting, die groot genoeg is om ruimte te bieden aan de enorme sensor.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
Opvolger GFX 50S II op Cameraland.nl >>
Opvolger GFX 50S II op Kamera-express.nl >>
Het hart van deze middenformaat camera is een 51.4 megapixel CMOS-sensor met een formaat van 43.8 x 32.9 millimeter gecombineerd met de sterke en snelle X-Processor Pro beeldprocessor. Dit duo levert bestanden af met een extreem groot dynamisch bereik en zeer hoge resolutie.
De GFX 50S is een spiegelloze systeemcamera. Hij volgt daarmee de camera's van Fujifilm uit de vermaarde X-serie. Het toestel heeft een elektronische OLED-zoeker met een hoge resolutie van 3,69 miljoen beeldpunten. Mooi: je kunt de zoeker kantelen zodat het mogelijk is om van bovenaf in de camera te kijken. Ook heel fijn: achterop de body zit een 3.2 inch touchscreen met 2,36 miljoen beeldpunten. Bovendien is het touchscreen kantelbaar.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
”Deze camera zou weleens een revolutie kunnen betekenen, doordat een al bestaande markt nu opnieuw wordt aangevallen,” aldus Jasper van Bladel. Wat volgt is een lofzang op de GFX 50S, gelardeerd met inderdaad schitterende foto's. De GFX 50S is niet alleen relatief compact, maar werkt net als de andere camera's uit de X-serie van Fujifilm. “Daardoor voelt werken met deze nieuwe camera al snel vertrouwd en is de overstap van een dslr naar een middenformaatcamera niet iets om bang voor te zijn.”
En dan de beelden die eruit rollen, die zijn “schitterend qua tonen en detaillering en de resolutie maakt het mogelijk om uitsneden te maken met behoud van scherpte en kwaliteit.” Ook de ruis is goed onder controle en het dynamisch bereik is van grote klasse. “Echter, het is bovenal het totaalpakket dat overtuigt. De bouwkwaliteit, beeldkwaliteit, maatvoering, uitstraling, prijs en de veelzijdigheid van de GFX 50S maken de camera erg goed én begeerlijk. De camera klopt gewoon.” Predicaat: Platina.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
Ook Focus constateert dat met de komst van 2 recente camera's de middenformaat weer helemaal op de kaart staat en binnen bereik is gekomen van fullframe-fotografen. Dankzij het 'vriendelijke' prijsniveau en dankzij het bescheiden formaat en gewicht. Behalve deze Fujifilm GFX 50S is dat natuurlijk de Hasselblad X1D-50c. “Daarmee wordt dit ineens een camera die je eenvoudig meeneemt en die je zelfs draagbaar kunt noemen.”
Focus roemt bijna alles aan de Fuji. Maar vooral natuurlijk de beeldkwaliteit, die exceptioneel goed is. “De beeldkwaliteit is uitstekend met veel kleurdiepte en een groot dynamisch bereik. De hoeveelheid detaillering die uit de sensor komt, is prachtig en geeft legio ruimte voor vergrotingen of beeldbewerking.” Dat blijkt uit praktijktests én uit labtests. “De sensor (...) staat voor een zeer hoge beeldkwaliteit met veel aandacht voor afzonderlijke pixelkwaliteit, dynamisch bereik, kleurdiepte en resolutie. Qua techniek dus allemaal hoogwaardig en van grote klasse.”
Maar ook de laagdrempelige bediening laat volgens Focus “niets te wensen over”. De menustructuur is helder, de knoppen zijn duidelijk en ook het touchscreen werkt intuïtief en reageert vlot. “Je hebt eigenlijk niet eens echt in de gaten dat je aan het fotograferen bent met een middenformaatcamera.”
Focus vroeg de talentvolle fotografe Gemmy Woud-Binnendijk om een dag met de Fuji te fotograferen. De kennismaking met de Fuji is Gemmy uitstekend bevallen. Zo hebben de bestanden veel meer detaillering dan ze gewend was van haar eigen fullframe-reflex. Gemmy: “Als ik zie wat ik aan beeldinformatie terugkrijg bij de hoeveelheid detail in het oog, de haren, de huid en de wimpers, dan is dit heel bepalend voor mij. Ik kan er zó veel meer uithalen!”
Gemmy Woud-Binnendijk vond het ook heel prettig dat ze gewoon uit de hand met de GFX kon schieten zonder dat dit ten koste ging van de scherpte. En de twee schitterende portretten die Focus bij het artikel plaatst spreken boekdelen.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
“Fujifilm gooit de knuppel in het hoenderhok”, schrijft reviewer Cees de Jonge. “Waar de meeste camerafabrikanten hun troeven zetten op fullframe, introduceert Fujifilm een compleet nieuw middenformaatsysteem. En dat voor een zeer concurrerende prijs!”
Fuji slaat dan ook gelijk het fullframe-formaat over, waar al veel spelers met elkaar concurreren. “Fujifilm mikt op de studiofotograaf. Of de landschaps- of portretfotograaf die wel de ultieme scherpte in heel grote prints wil, zonder de ultieme hoofdprijs te betalen.”
‘Size does matter’, aldus De Jonge, doelend op de enorme sensor. Die biedt een bijzonder hoge scherpte en een groot aantal pixels. Hoe groter de sensor, hoe meer pixels erop passen. En de pixels zijn groter, zodat ze meer licht vangen. Daarom zijn middenformaten zo goed in het overbruggen van contrasten en zijn ze ook minder ruisgevoelig.
Sensoren van dit formaat biedt nóg een enorm voordeel. “De beperkte scherptediepte bij open diafragma's stellen je in staat om prachtige bokehs te realiseren bij portretten, landschappen of stillevens.” Hoe groter de sensor, des te kleiner kan die dieptescherpte zijn.
Mooi is ook, aldus De Jonge, dat Fuji de body zo verbazend compact heeft weten te houden. “Als je de body naast een fullframe reflex zet, zul je nauwelijks verschil in afmeting en gewicht zien.” De objectieven zijn dan wel weer lijvig, door het vele glaswerk. Bovendien is het assortiment nog niet heel uitgebreid.
Zoom.nl is zwaar onder de indruk van de beeldkwaliteit van de GFX. “De details en scherpte zijn (...) zonder meer adembenemend.” De prijs is vergeleken met de concurrentie (Hasselblad X1D, Pentax 645 Z) gunstig. Maar goedkoop is anders. Voor de meesten zal deze Fuji een heerlijke droom zijn. “Net zoals een Porsche of Ferrari die je zo nu en dan op de snelweg voorbij ziet scheuren.” Zoom geeft de GFX een 8.4 en het predicaat 'Diamant'.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
Allereerst constateren de reviewers dat de Fujifilm GFX 50S een interessant veld van camera's met een hoge resolutie betreedt "including a few that use a very similar spec'd sensor both in size and resolution: the Hasselblad X1D and the Pentax 645Z." De Fujifilm moet ook de concurrentie aan met een aantal hoge resolutie DSLR's: Canon 5DS R, Nikon D810 en Sony a7R II. "Does it give users of these cameras a compelling reason to switch?" vragen de reviewers zich af.
Wat direct opvalt: de Fuji is zeer gebruiksvriendelijk. "The shooting experience with the GFX 50S is as simple or complex as the user wants to make it. That said, it is very easy to simply pick up, punch in an aperture, ISO and shutter speed and get shooting." En wat ook andere reviewers constateren: een snelheidsduivel is de Fuji niet bepaald. "But that's okay, because its definitely better suited in a studio than on the sidelines of a sporting event."
Uiteraard is de beeldkwaliteit zeer goed, constateert ook DPReview. "The resolution from this camera is impressive, as is [it's] overall Image quality. High ISO Raw files have similar noise levels to the Pentax 645Z, which is to say, minimal. And we were impressed by the camera's Raw dynamic range as well as its exposure latitude." Ook de JPEGs zijn geweldig, vanwege een "unusually good JPEG engine". "Overall, this is the best image quality we've ever seen."
En dan de 'million dollar question': heeft de Fujifilm betere overall beeldkwaliteit dan de fullframe concurrentie: de Nikon D810, de Canon EOS 5DS R en de Sony a7R II? Het antwoord is niet eenduidig. Het komt erop neer dat elk van die camera's wel concurrerend is op één van de elementen die de beeldkwaliteit bepalen: resolutie, in dynamisch bereik en in beeldruis. Maar: "The GFX's greatest strength is its combination of all of these characteristics." Dus het antwoord op de dure vraag luidt uiteindelijk toch: ja.
Toch verslaat de Fuji op beeldkwaliteit de fullframe concurrentie maar met klein verschil. Genoemde fulllframes "all offer 90% or more of what the Fujifilm offers in terms of IQ, at a substantially lower price and weight, with a far more versatile lens selection that, at times, allows these systems to overtake the GFX in terms of low light performance and subject isolation (shallow DOF)." Dus als Fujifilm veel gebruikers wil 'stelen' van Canon, Nikon en Sony, dan moeten ze nog wel aan de bak. Met meer objectieven, nog betere autofocus en nog uitgesprokener sensorprestaties.
Maar alles bij elkaar opgeteld krijgt de GFX de handen van DPReview flink op elkaar. "For successfully debuting a new system with an all-around lovely camera and the best image quality we've seen to date, the Fujifilm GFX 50S takes home the gold." Dus: de GFX krijgt met een score van 85% de Gold Award.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
Vlak voor kerst 2016 kreeg Rask een preproductie model in handen. “All of a sudden I had in my possession a resolution-monster with equally mesmerisingly high quality lenses to boot. But, next, I really tried to think about what I wanted to test out with this thing. Surely I would do portraiture, and surely I would do some landscapes. But what about the documentary stuff? The street stuff? Could I really do this with a MF digital camera? Would that even be possible? It had to be! Why else would Fujifilm design something that is both much smaller and more portable, if not for it to be brought along – taken off tripods – taken off tethering – taken outside!” Dus die foto's zie je op z'n site: portretten, landschapsfoto's, maar ook straatfotografie (zijn specialisme).
Tegelijk kun je niet te veel afleiden uit die beelden, aldus Rask, want ze zijn ontzettend gecomprimeerd. Ze tonen niet het ware kunnen van de GFX 50S. “The quality is smashed, and useless. And many will probably wonder if these shots couldn’t just as easily have been taken using my other gear. But I will show you some closeups, and I will tell you that working with the files is completely different. The dynamics within an image taken with a sensor of this size really IS something else.”
De autofocus van de GFX 50S is volgens Rask van uitmuntende kwaliteit. “It’s incredible to just move the AF point around with the joystick and see such a giant sensor and lens combination lock focus faster than the contrast based APS-C cameras. (...) I found this incredible autofocus to be very defining in how I could use the GFX for documentary and even street photography. This is completely unheard of in Medium Format world. The GFX is exactly as versatile as an APS-C camera, but with IQ that simply blows the competition away.”
Ook de elektronische zoeker is van zeer hoog niveau. “The EVF is equally incredible. It’s a newly designed 3.69 mill dots OLED display, with a magnification of 0.85x. It’s amazing. Fast refreshrate and crisp image reproduction. It’s a monster of a viewfinder!”
En dan het punt waar het uiteindelijk allemaal om draait: de beeldkwaliteit. “There’s no doubt in my mind that the image quality we are seeing from the GFX is as close to medium format crop factor perfection as you can get. I know for one, that I was completely blown away.”
Rask was vooral getroffen door het ongelofelijke dynamische bereik van de fotobestanden. “The colors are abundantly clear and rich. The textures are vibrant and lively and the in/out of focus transitions are a sight to behold. All of this naturally comes from a larger physical sensor, but also due to the image processing power of the GFX. Sharpness is off the charts, and the 51.4MP gives you so much headspace in manoeuvring through cropping exercises that its not even funny. (...) The color processing and the film simulations that you can use with the GFX is great for nature and landscape photography. This is clearly one of the strength of larger sensor format cameras.”
Is het nieuwe tijdperk van de middenformaat camera aangebroken met de komst van de GFX 50S?, vraagt Rask zich af. Om die vraag gelijk bevestigend te beantwoorden. “I have to say that it more than qualifies for the Gamechanger moniker that Fujfilm has labeled it. It is a true portable medium format camera. If you decide to invest in this system, it will give you some of the best image quality you will ever achieve – All while being almost as versatile as a regular DSLR. A great new camera series from Fujifilm for the professional photographer.” Bekijk vooral de prachtige fotoseries die Jonas Rask schoot met de GFX 50S.
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
“Onze indruk van de beeldkwaliteit? Onvoorstelbaar detailrijke beelden!”, schrijft reviewer Stephan van Raay van Chip Fotomagazine enthousiast. Tijdens het testen “knallen” de foto's “van het scherm af wat scherpte en detaillering betreft, zelfs bij de hogere iso-waarden.” De Fuji GFX voldoet dan ook aan de hoge verwachtingen.
Maar wordt die hoge beeldkwaliteit dan niet al geleverd door de fullframes met een vergelijkbaar hoge resolutie? “Bij de zoektocht naar een alsmaar betere beeldkwaliteit is de middenformaatcamera duidelijk in het voordeel.” Want: hoe groter het formaat van de sensor, hoe groter de afzonderlijke pixels kunnen zijn. En die grotere pixels zorgen voor een hogere beeldkwaliteit.
Conclusie van Chip: “De Fujifilm GFX 50S is een van de spannendste introducties sinds jaren. In de opvallend compacte body zitten veel technische hoogstandjes en de beeldkwaliteit is ontegenzeggelijk hoog.” En dat voor een verhoudingsgewijs lage prijs. “Dat is een relatief koopje.”
Reviewer Allen Higa van Petapixel.com noemt de GFX 50S 'de Lamborghini onder de camera's'. Een beest van een camera dus, met een enorme motor. “The Fujifilm GFX 50S is the camera that will start to democratize medium format the same way the Canon 5D Mark II democratized film making. Focal plane shutter means you can adapt medium format lenses or full frame lenses and get crazy thing depth of field. Electronic viewfinder, 425 autofocus points, and face detection are all selling points to pull people away from their full frame cameras or their slow medium format DSLR.”
Uiteraard kent ook deze camera zwakke plekken. “But at the end of the day when you’re looking at the images on your computer you’ll still tell yourself damn, I just drove a Lamborghini.”
Reviewer Dave Pardue van Imaging-resource.com pakt uit in een review-in-opbouw met geweldige foto's die uit zijn GFX 50S zijn komen rollen. Later zal nog een 'field test' volgen, met nog veel meer foto's. Hij merkt op heel veel bezoekers zijn pagina over de GFX 50S bezoeken. Het is de populairste camera van dit moment. Niet voor niets, de foto's zijn om van te watertanden.
Met de Fuji GFX schieten was voor Pardue een “enjoyable experience'. “And [it] really taxed my skill level. Only once have I shot with this high a resolution (Canon 5DS) and once again found it a good learning experience. In addition, the enormous sensor housed in such a reasonably-sized package is very alluring for a variety of subjects, and when combined with the high ISO prowess and Fuji's film simulation modes, the camera lends itself to a wealth of artistic expression for the adventurous photographer, even while on-the-go.”
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
Opvolger GFX 50S II op Cameranu.nl >>
Objectief | Voor camera | Fullframe? | Soort lens | Prijs | Rating | Bekijk! |
Fujifilm GF 110mm f/2.0 | Fujifilm GFX | Nee | Portret | 2999 | 96/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 250mm f/4.0 | Fujifilm GFX | Nee | Tele | 3299 | 96/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 23mm f/4.0 | Fujifilm GFX | Nee | Groothoek | 2799 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 30mm f/5.6 Tilt-Shift | Fujifilm GFX | Nee | Groothoek | 4499 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 500mm f/5.6 R LM OIS WR | Fujifilm GFX | Nee | Supertele | 3999 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 55mm f/1.7 R WR | Fujifilm GFX | Nee | Standaard | 2599 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 110mm f/5.6 Tilt-Shift Macro | Fujifilm GFX | Nee | Macro | 3999 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 20-35mm f/4.0 R WR | Fujifilm GFX | Nee | Groothoekzoom | 2799 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 45-100mm f/4.0 | Fujifilm GFX | Nee | Standaardzoom | 2399 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 80mm f/1.7 R WR | Fujifilm GFX | Nee | Portret | 2299 | 95/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 120mm f/4.0 | Fujifilm GFX | Nee | Macro | 2899 | 94/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 32-64mm f/4.0 | Fujifilm GFX | Nee | Groothoekzoom | 2499 | 94/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 100-200mm f/5.6 | Fujifilm GFX | Nee | Telezoom | 2000 | 90/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 30mm f/3.5 R WR | Fujifilm GFX | Nee | Groothoek | 1799 | 90/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 45mm f/2.8 | Fujifilm GFX | Nee | Groothoek | 1799 | 90/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 63mm f/2.8 | Fujifilm GFX | Nee | Standaard | 1599 | 90/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 50mm f/3.5 | Fujifilm GFX | Nee | Standaard | 1049 | 87/100 | Reviews> |
Fujifilm GF 35-70mm f/4.5-5.6 WR | Fujifilm GFX | Nee | Standaardzoom | 999 | 85/100 | Reviews> |
Ik raad van harte Cameranu aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.