Canon EOS R6 Mark II: hoogwaardige foto’s én video’s

De opvolger van de populaire Canon EOS R6 is op alle vlakken nóg beter. Opvallend is de hogere resolutie van de sensor van de EOS R6 Mark II: 24 megapixel. Deze fullframe systeemcamera combineert hoogwaardige prestaties, adembenemende snelheid en professionele filmfuncties. “Deze snelheidsduivel met 40 fps maakt gehakt van andere hybride camera’s.” Alle belangrijke reviews zet ik weer voor je op een rij!

Canon EOS R6 Mark IISensor: fullframe | Resolutie: 24.2 megapixel | Objectief: Canon RF 24-105mm f/4.0 | Beelden per seconde: 12fps (mechanische sluiter) / 40fps (elektronische sluiter) | Video: 4K/60p 10-bit interne video / C-Log 3 | Scherm: variangle touchscreen | Gewicht body: 588gr | Release datum: 29 november 2022 | Verwachte Frankwandelt-rating 92/100 | Prijs body: 2.929 euro | Prijs inclusief lens: 4.229 euro op CameraNU.nl en op Cameraland.nl en op Kamera-express.nl

Klantreviews op Kamera-express.nl >>

Canon EOS R6 Mark II op CameraNU.nl >>

Canon EOS R6 Mark II op Cameraland.nl >>

Canon EOS R6 Mark II op Kamera-express.nl >>

Highlights van de Canon EOS R6 Mark II

• Hoge beeldkwaliteit: 24.2 megapixel fullframe CMOS-sensor
  • Professionele filmfuncties: 4K/60p oversampled zonder crop
  • Razendsnelle autofocus: Dual Pixel CMOS AF II
  • Deep Learning AF: detectie van paarden, vliegtuigen en treinen
  • Bliksemsnelle burst: tot 40fps met volledige AF/AE-tracking
  • Vaste handen: beeldstabilisatie met maximaal 8 stops compensatie

Canon EOS R6 Mark II op CameraNU.nl >>

Canon EOS R6 Mark IIVerbeterd en verfijnd

Canon heeft een van z’n populairste fullframe systeemcamera’s op vrijwel alle vlakken verbeterd en verfijnd. Een al uitstekende, solide fullframer is zo nog (veel) beter geworden. De Canon EOS R6 Mark II combineert ijzersterke fotoprestaties met uitstekende, professionele videomogelijkheden in een body die is ontworpen voor intuïtieve bediening.

Sensor met hogere resolutie

Opvallend is dat Canon is afgestapt van de sensor van 20 megapixel van de voorganger. Op dat punt kreeg de firma nogal wat kritiek, want de concurrentie bood zonder uitzondering een sensor van 24MP. Gelukkig luistert Canon altijd uitstekend naar z’n gebruikers. Deze veelzijdige systeemcamera heeft daarom een vernieuwde 24.2 megapixel CMOS-sensor.

Canon EOS R6 Mark IIBeeldstabilisatie: tot 8 stops winst

Dankzij de vernieuwde sensor levert de R6 Mark II sublieme beeldkwaliteit met weinig ruis en prachtige kleuren. Ook bij weinig licht scoort deze fullframer uitstekend, dankzij het gevoeligheidsbereik van ISO 100 tot 102400 (uitbreidbaar tot ISO 204800). Mooi is de verbeterde in body-beeldstabilisatie (IBIS). Ideaal voor fotografie bij weinig licht. Ook bij video zorgt dit voor minder trillingen. In combinatie met lenzen met beeldstabilisatie compenseert de IBIS liefst tot 8 stops.

Multimediaal powerhouse

De R6 II is ook een echte powerhouse: de verbeterde verwerking leent hij van vlaggenschip EOS R3 en past bij het multimediale karakter van de camera. De DIGIC X-processor is in staat om snelle bursts tot 40fps en 4K-video van hoge kwaliteit te verwerken.

Professioneel filmen

Ook wie professioneel wil filmen komt met de R6 II goed aan z’n trekken. De nieuwe sensor biedt UHD 4K/60p interne video in hoge resolutie, waarbij de volledige breedte van de sensor wordt benut. Ook is er de mogelijkheid om te werken met 10-bit sampling met Canon Log 3.

Canon EOS R6 Mark IINóg meer video-features

Wie nóg meer scherpte, minder moiré en minder ruis wil: 6K is te gebruiken voor oversampled 4K-video bij 30p. En dat is niet alles: HDR-PQ-opname is mogelijk voor HDR-productie in de camera en externe opname via de micro-HDMI-poort. Dit ondersteunt een zuivere 6K-uitvoer tot 60fps. Daarbij zijn onbeperkte opnametijden mogelijk.

Next level autofocus

Canon loopt voorop met z’n autofocus. Zo heeft het geavanceerde Dual Pixel CMOS AF II-systeem liefst 1053 autofocuspunten die het hele sensorgebied bestrijken. Dat zorgt voor razendsnelle, responsieve en nauwkeurige scherpstelling.

Canon EOS R6 Mark IIIntelligente tracking

Een sprong voorwaarts heeft de onderwerpdetectie en -tracking gemaakt. Hierbij worden mensen, dieren en voertuigen op intelligente wijze herkend en de tracking automatisch op deze onderwerpen vergrendeld. Ook bij de razendsnelle bursts wordt de scherpstelling gehandhaafd. Het Dual Pixel AF II low-luminance limiet stelt scherp tot een indrukwekkende -6.5 EV voor nauwkeurigere scherpstelling, zelfs in het donker.

Heldere elektronische zoeker

Groot, helder en gedetailleerd is de elektronische zoeker met een hoge resolutie. De snelle verversingssnelheid van 120fps biedt een uiterst realistische zoekerervaring. Op de achterzijde prijkt het heldere en scherpe LCD-touchscreen dat je naar alle kanten kunt draaien en kantelen. Mooi voor composities uit lastige hoeken en ideaal voor vloggers.

Canon EOS R6 Mark IIPrachtige intuïtieve body

Canon staat bekend om z’n gebruiksvriendelijk ontworpen body’s, en de R6 II is daarop bepaald geen uitzondering. Het verfijnde ontwerp bevat diverse bedieningsknoppen voor intuïtieve bediening en een joystick op de achterzijde van de camera voor snelle en intuïtieve focuspuntkeuze en menunavigatie. Professioneel zijn de twee SD-geheugenkaartsleuven, geschikt voor UHS-II kaartsnelheden. De robuuste body is uiteraard stof- en spatwaterdicht.

Canon EOS R6 Mark II op CameraNU.nl >>

Canon EOS R6 Mark IIProfessionele reviewers over de Canon EOS R6 Mark II

De Canon EOS R6 Mark II: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog weinig reviews, de camera is pas op de markt. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Digitalcameraworld.com (Gareth Bevan & James Artaius, full review): De Canon EOS R6 Mark II is volgens Gareth en James “de spreekwoordelijke wolf in schaapskleren. De onopvallende kleine camera verbergt zijn gemene rijen hoektanden.” Klinkt een beetje vals, maar het is juist positief bedoeld…
    Volgens beide reviewers was het altijd zo dat je compromissen moest sluiten als je een camera uit het middensegment ging kopen. Bijvoorbeeld bij de EOS R6 of de EOS Mark 6D Mark II. Dat waren altijd goed presterende camera's, die alles goed deden, maar het waren zeker nooit de beste camera’s.
    Maar met de EOS R6 Mark II ligt dat volledig anders. “Wat kan deze camera niet? Deze hybride camera heeft aan voor zowel foto’s als video een obscene hoeveelheid vuurkracht, met tot 6K video en 24,2 MP foto's met een ronduit verrassende 40 frames per seconde.”
    Net als de beste hybride camera's is de EOS R6 Mark II ontworpen met een gelijke focus op zowel fotografie als videografie, schrijven de reviewers. “Dat blijkt uit veranderingen in de fysieke bedieningselementen en het menusysteem. Heen en weer fladderen tussen de twee mediums is zelden zo gemakkelijk geweest of met zoveel pit verpakt.”
    Kortom: de Canon EOS R6 Mark II is “verreweg Canons beste camera uit de 6-serie tot nu toe en is een briljante jongere broer van de Canon EOS R5 voor wie geen ultieme resolutie nodig heeft, maar wel eersteklas prestaties eist.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
  • Photofacts.nl (bruids- en landschapsfotograaf Nando Harmsen, full review): Werken met de Canon EOS R6 Mark II heeft Nando verbaasd. “Ik ben dit soort camera's gewend, en weet wat ik kan verwachten. Deze camera overtrof mijn verwachtingen.”
    Volgens hem is de R6 Mark II een soort mini-R3, het topmodel van Canon. Dat geldt zowel voor de snelheid als voor de mogelijkheden van de autofocus. “”Uit eigen ervaringen ben ik ervan overtuigd dat de Canon EOS R6 mark II momenteel de beste camera is in dit prijssegment.”
    Ook andere mogelijkheden van deze camera zijn dik in orde. “De focusstacking, die tot een maximum van 999 foto's gaat en in de camera de stack samenvoegt tot een jpeg is ideaal, net als de bulb-timer. Er is timelapse, pre-shooting, en een verbeterde WiFi en Bluetooth connectivity.
    Toch zijn er ook nog wensen. Zoals een RS-80N3 afstandsbediening in plaats van de RS-60E3. Ook mist Nando een fullsize HDMI poort, en een AF/MF schakelaar op de body zoals bij de EOS R7 en EOS R10. “Maar wat ik het meeste mis, is een mogelijkheid om eenvoudiger de belichting bracketing te activeren.”
  • Canon EOS R6 Mark IIDpreview.com (Dale Baskin, initial review): Een enorme revolutie is de Canon EOS R6 II is, maar dat is volgens Dale ook niet te verwachten met een Mark II-versie. Alles straalt verdere verfijning uit van een al solide camera die de voorganger was. “De R6 II geeft het gevoel een meer afgerond product te zijn met het potentieel om een breder scala aan gebruikers aan te spreken.”
    De R6 II is volgens Dale een soort Zwitsers zakmes: hij blinkt nergens zo in uit dat het een niche-camera wordt, maar hij heeft het potentieel om heel veel dingen uitzonderlijk goed te doen. “Hij profiteert van het feit dat Canon een aantal jaren van spiegelloze EOS-ontwikkeling achter de rug heeft. Dat maakt de weg vrij voor een meer geavanceerde middenklasse camera.”
    Een snelheidsduivel als de EOS R3 is het niet, maar toch is de R6 II een zeer snelle camera, waarbij de elektronische sluiter (met burst van 40fps) z’n werk uitstekend doet bij de snelle sporten waarmee Dale hem uitprobeerde. Zelden trad het vermaledijde ‘roller shutter-effect’ op waar elektronische sluiters berucht om zijn.
    Die razendsnelle burst profiteert volgens Dale volop van Canons uitstekende autofocussysteem, dat inmiddels goed gerijpt is. De AF is verrassend responsief, schrijft Dale, zeker ook bij snel bewegende doelwitten, zoals een BMX-fiets die vanaf de zijkant in het beeld vliegt. De automodus detecteert verschillende soorten bewegende onderwerpen, waardoor je een nóg vloeiendere ervaring krijgt. Veel van de verbeteringen komen volgens Dale voort uit verbeterde workflows voor foto's of video. Zo kun je uit elke burst, alsof je op een smartphone zit, beeld voor beeld doorlopen en de beste heel snel bewaren. Mooi is ook de mogelijkheid om foto's vooraf te bufferen voordat je op de ontspanknop drukt. Voor video zijn er ook veel verbeteringen: in de functionaliteit, in de specificaties en ook in de workflows.
    De EOS R6 II is kortom “een zeer capabele camera die veel vakjes aanvinkt”. DPReview heeft de voorganger lange tijd aanbevolen als ‘Beste camera voor ongeveer $2000’. “Dus het feit dat Canon de R6 II op sommige kritieke gebieden heeft verbeterd en nuttige nieuwe tools heeft toegevoegd, is een heel goed teken.”
  • Techradar.com (Mark Wilson, hands on): De Canon EOS R6 Mark II is volgens Mark geen enorme upgrade ten opzichte van zijn voorganger, maar dat hoefde ook niet. “Canon heeft de grootste zwakte van de EOS R6 verholpen door de resolutie te verhogen van 20 MP naar 24,2 MP, en die verandering levert een reeks kleinere verbeteringen op die deze populaire camera samen zouden kunnen helpen om nog meer fans te winnen. Op papier kunnen maar weinig camera's voor deze prijs zijn hybride vaardigheden evenaren, maar het is nog steeds in een nauw gevecht met de Sony A7 IV en Nikon Z6 II.”
  • Camerajabber.com (Angela Nicholson, hands on): De Canon EOS R6 is volgens Angela een populaire camera die veel fotografen heeft overtuigd om over te stappen van hun Canon DSLR naar een spiegelloos model. Het deelt veel functies met de Canon R5 en R3, maar heeft een lager aantal pixels en betere mogelijkheden bij weinig licht. “De Canon EOS R6 Mark II maakt een mooie sprong in het aantal pixels naar 24,2 MP, wat een populaire resolutie is die ruiscontrole goed in evenwicht brengt met detailresolutie.”
    Deze ‘resolutiesprong’ plus de verbeteringen aan het AF-systeem en de videomogelijkheden zorgen er volgens Angela voor dat de Mark II zeker meer DSLR-gebruikers zal overtuigen om over te stappen op een spiegelloze camera. “Het zou zelfs een flink aantal R6-gebruikers kunnen overtuigen om te upgraden, hoewel de prijs even tot nadenken zal stemmen.”
  • Canon EOS R6 Mark IIProfessioneel fotograaf Martin Bissig op CameraNU.nl: In een mooie review zet Martin de sterke punten van de Canon EOS R6 Mark II voor het voetlicht. En dat alles gelardeerd met prachtige foto’s, waardoor je een uitstekend beeld krijgt van deze camera.
    Volgens Martin is de R6 Mark II een perfecte hybride camera voor fotografen en videomakers. “Alle professionele videofuncties zitten gewoon in deze compacte en lichte body. Omdat video nog steeds belangrijker aan het worden is, is het handig om beide te kunnen produceren met één camera. Een voordeel is dat je minder apparatuur mee hoeft te nemen wanneer je op reis gaat en dat is heel prettig. De weerbestendige body is duurzaam en als bonus gaat de accu verbazingwekkend lang mee.”
    Voor wie nu met een spiegelreflexcamera werkt, heeft Martin goed nieuws. “Dan is de Canon R6 II een hele fijne keuze om naar over te stappen in plaats van te kiezen voor de R5 systeemcamera of om de upgrade te maken naar een Canon 5D Mark IV spiegelreflexcamera. Je kunt hier werkelijk alles mee. Voor mij voelt de Canon R6 II eigenlijk een beetje als een mini-versie van de Canon EOS R3 systeemcamera. De R6 Mark II heeft dezelfde snelheid als de R3 wat betreft het aantal beelden per seconde en hetzelfde autofocus-systeem, maar dan kleiner verpakt.”
    Martin is een professional die veel in extreme situaties fotografeert of filmt. Dan is het geen doen om technisch alles perfect te willen. “Controle heb ik niet over de omstandigheden waar ik mij in bevind. Maar controle over dingen zoals de compositie, de positie van mijn onderwerp en de instellingen van de camera heb ik altijd wél. Ik durf oprecht te zeggen dat het met de Canon EOS R6 Mark II systeemcamera voor fotografen en videomakers ontzettend makkelijk is geworden om hoogwaardige beelden te creëren met een fantastische scherpte en beeldkwaliteit!” Bekijk het volledige review van Martin op CameraNU.nl >>
  • Canon EOS R6 Mark IICined.com (Johnny Behiri, full review): De Canon-kleuren en de algehele esthetiek zijn gewoonweg prachtig, aldus Johnny. De beeldkwaliteit ligt op een hoog niveau. “Top dit met een echt goede interne audio-opnamekwaliteit en de mogelijkheid om een extern XLR-apparaat aan te sluiten en hier heb je een goede camera voor journalisten en professionele contentmakers. Overigens zit er een “Auto All” videofunctie in deze camera voor fotografen die niet bekend zijn met het reilen en zeilen van het maken van video’s.”
    Dit is een echte alleskunner, of het nu gaat om het maken van foto's of video's. “Ik laat anderen met hun foto oordeel komen, maar wat het maken van video's betreft, heeft Canon goed werk verricht door de balans te vinden tussen functionaliteit en gebruiksgemak.”
  • Popphoto.com (Abby Ferguson, full review): De Canon R6 Mark II is volgens Abby een echte hybride camera. “Hij heeft een goed afgeronde reeks functies en specificaties voor foto's en video van hoge kwaliteit.” De trend volgend heeft Canon volgens haar de zaken duidelijk gericht op makers van inhoud, die vooral zullen profiteren van de functieset van deze camera. “Er zijn zelfs overlays met beeldverhoudingen voor sociale media om materiaal voor die platforms in de camera samen te stellen. Plus een vereenvoudigd wifi-proces om inhoud sneller op je telefoon te krijgen.”
    Als spiegelloze middenklasser tipt Abby hem ook als ideale upgrade voor wie tot nog toe heeft gewacht om over te stappen op spiegelloos. “Zoals blijkt uit de soorten scenario's die Canon voor ons heeft ingesteld om te fotograferen, is de camera uitstekend in sportscenario's dankzij de snelle burst-snelheden en de responsieve autofocus. De R6 Mark II kan echt veel dingen goed, waardoor het een goede keuze is voor een breed scala aan fotografen en makers van inhoud.”
  • The-digital-picture.com (Bryan Carnathan, full review): De Canon EOS R6 Mark II is volgens Bryan een goed presterende spiegelloze camera die een uitstekende fullframe beeldkwaliteit levert met een middelhoge resolutie en een middenprijs. “Deze camera is bedoeld voor makers van inhoud, degenen die momenteel een DSLR gebruiken en degenen die op zoek zijn naar een camera voor algemeen gebruik die alles goed doet.” De R6 Mark II is volgens Bryan een solide upgrade van de twee jaar oude R6, “en ik zou de Canon EOS R6 II verkiezen boven elke DSLR die ooit gemaakt is”.
  • Klantreview op Kamera-express.nl: “Gewoonweg geweldig.” Bekijk alle reviews van kopers >>
  • DPReview TV (Chris en Jordan, video-review): De bekende reviewers gingen met een productiemodel van de Canon EOS R6 Mark II op pad voor hun ‘final review’ op YouTube. In deze definitieve review duiken ze diep in de prestaties van deze camera. Kijk je naar de specs, dan lijkt het geen grote upgrade, “maar een groot aantal kleine verbeteringen zorgen samen voor een veel capabelere camera dan zijn voorganger” zeggen ze. Hoe goed presteert de EOS R6 Mark II: hoe scoort de nieuwe sensor, de 40fps-burst, de autofocus en de videomogelijkheden?
    Benieuwd naar deze video-review? Je vindt hem onderaan deze pagina. Echt even kijken als je van plan bent deze topcamera te gaan kopen!

Canon EOS R6 Mark II op CameraNU.nl >>

Canon EOS R6 Mark IIBelangrijkste kenmerken van de Canon EOS R6 Mark II

• Hoge beeldkwaliteit: 24.2MP fullframe CMOS-sensor
  • High res filmen: externe 6K ProRes RAW-opname
  • Lang filmen: tot 6 uur video-opnametijd
  • 12fps met mechanische sluiter, 40fps met elektronische sluiter
  • Lichtsterke camera: standaard ISO tot 102.400
  • Heldere zoeker: OLED EVF met 3.69 miljoen pixels
  • Handige composities: 3 inch variangle touchscreen LCD-scherm
  • Professioneel: dubbele UHS-II geheugenkaartsleuven
  • Mooie features: multifunctionele schoen, wifi, bluetooth, USB-C 3.2 Gen 2 poort

Canon EOS R6 Mark II op CameraNU.nl >>

Mooie YouTube-review van de Canon EOS R6 Mark II

Bekijk een mooie ‘final review’ op YouTube van de Canon EOS R6 Mark II door Chris en Jordan van DPReview TV (9:24 minuten). In hun definitieve review duiken ze diep in de prestaties van deze camera. Kijk je naar de specs, dan lijkt het geen grote upgrade, “maar een groot aantal kleine verbeteringen zorgen samen voor een veel capabelere camera dan zijn voorganger” zeggen ze. Hoe goed presteert de EOS R6 Mark II: hoe scoort de nieuwe sensor, de 40fps-burst, de autofocus en de videomogelijkheden?

Canon EOS R6 Mark II op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3Canon EOS R: perfecte systeemcamera’s

Canon heeft een serie fantastische systeemcamera’s op de markt gebracht, zoals de uitstekend besproken Canon EOS R5 voor professionals en de betaalbare allrounder Canon EOS R6. De Canon EOS R3 is het nieuwe vlaggenschip. En de EOS R7 en R10 zijn de nieuwe aps-c camera's. Benieuwd naar alle EOS R-camera’s? Ik heb ze voor je op een rij gezet in dit overzichtsartikel. Of klik hieronder op de links naar de reviews.

Alle Canon RF-lenzen op een rij

Alle Canon RF-lenzen heb ik voor je op een rij gezet, met daarbij de specificaties en belangrijkste reviews. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in de reviews? Bekijk dan dit handige overzichtsartikel. Onmisbaar als je een Canon RF-lens zoekt!

Bekijk dit overzichtsartikel >>

Top 10 systeemcamera's

Ben je benieuwd wat de beste systeemcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje is altijd helemaal up to date. Neem een kijkje!

Uitstekende camera of lens kopen? Denk eens aan occasions!

Zoek je een geweldige camera of lens, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!

Beste webshop voor camera’s

Een fantastische camera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Ik raad van harte CameraNU.nl aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De kracht van CameraNU.nl:

• Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.2
  • Beste Website van het Jaar 2022

Alle camera’s op CameraNU.nl >>

Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!

Alle camera’s op een rij: handig overzicht

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: alle camera's op Frankwandelt heb ik voor je op een rij gezet in een handig, doorzoekbaar overzicht. Zodat jij lekker kunt grasduinen op je zoektocht naar een fantastische nieuwe camera!

Alle camera's op een rij >>

5.0/5 Waardering (5 beoordelingen)