Canon EOS R3: vlaggenschip systeemcamera

De Canon EOS R3 is Canons vlaggenschip van z'n fullframe systeemcamera’s. Dit topmodel voor professionele sport-, actie- en wildlife-fotografen heeft een snelheid van 30fps met volledige autofocus. Deze topsysteemcamera heeft een volledig nieuwe, door Canon zelf ontworpen sensor plus de razendsnelle Digic X-beeldprocessor. Uniek is de oog-autofocus: je selecteert een focuspunt door ernaar te kijken in de zoeker. “Dit is de professionele camera van de toekomst – en hij is er nu.” Alle reviews zet ik straks weer voor je op een rij.

Canon EOS R3 Sensor: fullframe | Resolutie: 24.1 megapixel | Beelden per seconde: 30 met volledige autofocus | Video: 4K @ 120fps / 6K @ 60fps | Scherm: vari-angle touchscreen (zijkant) | Gewicht body: 1.015gr | Release datum: 14 september 2021 | Verwachte Frankwandelt-rating 98/100 | Prijs body: 6.100 euro op CameraNU.nl en op Cameraland.nl en op Fotodevakman.nl en op Kamera-express.nl

Canon EOS R3 op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3 op Cameraland.nl >>

Canon EOS R3 op Fotodevakman.nl >>

Canon EOS R3 op Kamera-express.nl >>

Canon EOS R3 Highlights van de Canon EOS R3

• Professionele beeldkwaliteit: nieuwe stacked CMOS-sensor met 24.1 megapixel
  • Explosieve snelheid: 30fps met AF/AE-tracking zonder vervorming met elektronische sluiter
  • Focus met je ogen: spectaculaire Eye Control-autofocus
  • Uitmuntende AF-tracking: volg mensen, dieren en autosport met 30 fps
  • Kwaliteitsvideo: intern oversampled 4K-opnamen met 60fps
  • Perfecte beeldstabilisatie: tot acht stops winst

Canons nieuwe sportheld...

Canon heeft een nieuwe sportheld: de Canon EOS R3. En dit topmodel biedt goeds, heel veel goeds. Op het gebied van beeldkwaliteit, snelheid, autofocus, beeldstabilisatie, bediening, video. Een camera waar professionele sport-, actie- en wildlife-fotografen hun vingers bij zullen aflikken.

Razendsnel: 30fps mét autofocus

Als camera voor grote sportevenementen is snelheid natuurlijk van levensbelang. De EOS R3 is wat dat betreft dan ook de evenknie van de EOS 1D X Mark III, het topmodel in de DSLR-lijn van Canon. Alle sterke punten van die camera vind je terug in de EOS R3. En meer, veel meer. Zo zit er in de R3 een volledig nieuwe stacked CMOS-sensor, met zeer snelle uitlezing. Daardoor schiet hij 30 RAW-beelden per seconde met volledige autofocus.

Veel sneller dan EOS R5 en R6

En dat is groot nieuws, want de EOS R3 is liefst 50 procent sneller dan de toch al razendsnelle burst van 20fps die de Canon EOS R5 en R6 halen. En ook 50 procent sneller dan het genoemde vlaggenschip onder de DSLR’s: de EOS-1D X Mark III, die op dit moment geldt als dé camera voor sport-, actie- en wildlifefotografen. Bij de EOS-1D X Mark III moet je dan ook nog de spiegel opklappen om die topsnelheid te bereiken. De EOS R3 is dus perfect voor grote sportevenementen als Olympische Spelen en Formule 1.

Canon EOS R3 Beeldstabilisatie en autofocus

Gebruik je compatibele RF-lenzen van Canon, dan kan de ingebouwde beeldstabilisatie trillingen tot maar liefst acht stops verminderen. Alsof dat nog niet genoeg is, is ook de autofocus fors beter dan die van de huidige EOS R-modellen. Zo zijn gezichts-, oog-, hoofd- en dierdetectie sterk verbeterd. De EOS R3 stelt scherp in 0.03 seconde en is daarmee de snelste camera in de EOS R-serie tot nu toe. Daarnaast heeft hij nieuwe tracking-mogelijkheden voor auto's en motorfietsen. Ook nieuw en heel bijzonder: De EOS R3 kan scherpstellen bij lichtniveaus zo laag als -7EV.

Eye Control-autofocus

De autofocus van de EOS R3 is sowieso ‘next level’. Want hij heeft het grensverleggende Eye Control AF-systeem aan boord. Volgens DPReview is dit de grote ‘eye-catcher’ van de EOS R3. Met deze functie selecteer of verplaats je het scherpstelpunt via de zoeker met je oog: je stelt scherp op het onderwerp waarnaar je kijkt. Daarmee krijg je dus ongekende controle over de autofocus: de camera wordt een verlengstuk van je ogen. En je hoeft niet meer te klungelen met de joystick of op het lcd-scherm om een focuspunt te kiezen. Overigens kan dat met de EOS R3 natuurlijk wel, mocht je daar toch de voorkeur aan geven.

Videospecs: oversampled 4K

Ook de video-specs zijn niet mals. Met de Canon EOS R3 kun je filmen in 4K-resolutie met 60fps waarbij de beelden worden oversampled van 6K. Dit zorgt voor de hoogst mogelijke 4K-kwaliteit. Het is ook mogelijk om in 6K met 60fps RAW-video op te nemen. Daarvoor is een CFexpress-geheugenkaart nodig die 400MB/s haalt. Ook voor snelle en dynamische sporten is de EOS R3 perfect: je schiet filmbeelden in 4K met 120fps. Dat gebeurt dan weliswaar met subsampling, maar het zorgt voor bijvoorbeeld indrukwekkende slow motion met 4K-resolutie. Je kunt tot zes uur normale video vastleggen, of 1.5 uur met hoge frame rates van 119,88/100fps.

Heldere elektronische zoeker

Voor zowel fotografen als videografen is compositie van groot belang. Daarom zit er op de EOS R3 een heldere en scherpe elektronische zoeker met een oled-paneel met 5.76 miljoen beeldpunten. De zoeker heeft een 60Hz- en 120Hz-modus. Die zoeker haalt het overigens niet bij die van concurrent Sony A1, want die heeft een ‘cutting edge’ elektronische zoeker aan boord met een resolutie van maar liefst 9.44 miljoen pixels. Dat zal ongetwijfeld billenkoek opleveren van de reviewers…

Canon EOS R3 Vari-angle touchscreen: 4.2 miljoen pixels

Gelukkig heeft Canon ook een mooie joker in de mouw: achterop zit een kantelbare lcd-touchscreen dat vari-angle is en liefst 4.2 miljoen beeldpunten telt. De Sony A1 moet het stellen met een display van 1.44 miljoen pixels dat bovendien niet vari-angle is. En nóg een lange neus naar Sony: de EOS R3 heeft liefst drie geheugenkaartslots: twee voor UHS-II SD-kaartjes en een voor CFexpress Type B-kaarten.

Nieuw ontwikkelde sensor

De EOS R3 heeft zoals gezegd een volledig nieuw ontwikkelde sensor aan boord. Bijzonder is dat Canon deze sensor niet inkoopt (bijvoorbeeld bij Sony), maar zelf ontwerpt en produceert. Het is de eerste ‘Stacked CMOS-sensor’ van Canon zelf. Deze sensor gebruikt de nieuwe generatie Dual Pixel CMOS AF II.

Canon EOS R3 heeft 24 megapixel

Een tijdlang was de grote vraag: hoeveel megapixel telt de sensor? Dat is nu duidelijk: relatief weinig. Met 24.1 megapixel telt de nieuwe sensor er toch nog 4 meer dan DSLR-vlaggenschip EOS-1D X Mark III, maar een stuk minder dan bijvoorbeeld concurrent Sony A1 (50 megapixel). Dankzij dat lagere aantal pixels kan de camera een stuk sneller zijn dan anders het geval zou zijn.

Doelgroep: fotojournalisten, natuur- en sportfotografen

De Canon EOS R3 is een camera die zeer veel fotografen zal aanspreken. Maar gezien z’n prijskaartje bestaat de doelgroep van dit nieuwe systeem-vlaggenschip uit professionele fotojournalisten, natuur- en sportfotografen. Voor deze profs is snelheid cruciaal. Ook cruciaal is dat de camera bij deze bliksemsnelheid extreem goed kan scherpstellen. Volgens DPReview lijkt de EOS R3 meer op een 'spiegelloze 1D X' dan de reviewers van deze site eerder hadden aangenomen. Hij zit met z’n specs dichter bij de EOS 1D X dan bij de EOS R5.

Design lijkt op EOS-1D X Mark III

Dat Canon met de EOS R3 mikt op dezelfde doelgroep als met DSLR-topmodel EOS-1D X Mark III bewijst het forse formaat en de ingebouwde verticale handgreep. Het design van beide camera’s lijkt flink op elkaar, waarbij de EOS R3 net iets strakker oogt. De EOS R3 heeft hetzelfde hoge niveau van weer- en stofbestendigheid als de EOS-1D X Mark III. Het gewicht van de EOS R3 is fors (1015 gram), maar hij is toch ruim twee ons lichter dan de (1.250 gram) EOS-1D X Mark III.

Canon EOS R3 Concurrenten: Sony A1 en Nikon Z9

Toch positioneert Canon de EOS R3 niet als opvolger van de EOS-1D-serie. De EOS R3 en de EOS-1D zullen naast elkaar bestaan, met elk z’n eigen schare fans. Ik ben heel erg benieuwd naar de reviews. En naar hoe de nieuwe Canon-topper zich zal verhouden tot de Sony A1 en de eveneens aangekondigde Nikon Z9. Ook deze beide camera’s zijn professionele vlaggenschepen voor sport-, actie- en wildlife-fotografen.

Olympische spelen en de Canon EOS R3

Een tijd lang dachten alle reviewers dat de Canon EOS R3 op de markt zou komen vóór de Olympische Spelen 2020 in Tokyo (vóór juli 2021 dus), maar dat is niet gelukt. Jammer, want voor dit soort grootschalige sportevenementen is hij op aarde. Canon heeft trouwens ook twee nieuwe top-objectieven aangekondigd voor het EOS R-systeem: de RF 400mm f/2.8 L IS USM en de RF 600mm f/4 L IS USM. Bij uitstek objectieven voor de Olympics. Maar goed, Max Verstappen en companen bijhouden doe je ook met deze camera en objectieven...

Release-datum van de Canon EOS R3

De Canon EOS R3 is dus uiteindelijk op 14 september 2021 gereleased, een memorabele datum. Maar kopers moeten nog tot november wachten voor hij in de schappen ligt. En er zit daar nog een knelpuntje: vanwege schaarste van onderdelen, vooral chips, is hij waarschijnlijk niet in ruime mate voorradig in november. Dus wil je hem in de zak van Sinterklaas of de Kerstman stoppen: ga hem dan als de wiedeweerga pre-orderen...

Canon EOS R3 op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3 op Cameraland.nl >>

Canon EOS R3 op Fotodevakman.nl >>

Canon EOS R3 op Kamera-express.nl >>

Canon cashback-actie van CameraNU.nl Tot €300 inruilkorting bij een Canon EOS R-camera

Koop een Canon EOS R, R5, R6 of RP systeemcamera en ontvang tijdelijk tot 300 euro inruilkorting. Je profiteert van deze actie tot en met 15 oktober 2021!

Deze Canon-actie bij CameraNU.nl >>

Deze Canon-actie bij Cameraland.nl >>

Canon EOS R3 Professionele reviewers over de Canon EOS R3

De Canon EOS R3: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog weinig echte reviews, de camera komt pas in november 2021 op de markt. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• The-digital-picture.com (Bryan Carnathan, full review): Het valt Bryan niet mee om alle aspecten van de ongelooflijk veelzijdige EOS R3 beknopt samen te vatten. Toch is er een simpel antwoord mogelijk op de vraag of de EOS R3 de juiste camera voor jou is als je je bezighoudt met sport, actie, fotojournalistiek of dieren in het wild. Want het antwoord is dan simpelweg: Ja!
    Uiteraard zijn ook de EOS-1D X Mark III en EOS R5 voor deze fotografen uitstekende alternatieven uit eigen Canon-huis. Maar de Canon EOS R3 is volgens Bryan zeker “de ultieme Canon-camerakeuze voor het fotograferen van sport, actie, fotojournalistiek, dieren in het wild en tal van andere onderwerpen”.
    Probleem met de EOS R3, en eigenlijk met elke nieuwe high-end camera-iteratie, is dat het moeilijker wordt om nog blij te zijn met de tekortkomingen van vorige modellen ten opzichte van de nieuwe camera. De EOS R3 brengt die tekortkomingen van andere modellen als geen ander naar voren.
    Bryan: “De R3 heeft een professionele bouwkwaliteit gecombineerd met misschien wel het beste AF-systeem dat ooit in een camera is geplaatst. Hoewel sommige concurrerende camera’s meer megapixels hebben, zijn er maar weinig (of misschien wel geen) die de EOS R3 in andere opzichten evenaren.”
  • Dpreview.com (Richard Butler, first impressions): Ongetwijfeld komt DPReview met een zeer uitgebreide review van de Canon EOS R3, met een bijbehorende hoge score en een Gold Award… maar voor nu moeten we het doen met een aantal ‘eerste indrukken’.
    Volgens Richard komt de EOS R3 zeer dicht in de buurt van een DSLR uit de EOS-1-serie, veel dichterbij dan de andere EOS R-camera’s tot nog toe. Maar het is toch geen EOS-1-camera zonder spiegel. Hoewel de specificaties en prestaties van de R3 erg hoog zijn, voldoet volgens Richard niet elk onderdeel noodzakelijkerwijs aan de 1-serie standaard. Uiteraard zal DPReview dit van onderdeel tot onderdeel met elkaar gaan vergelijken: hoe verhouden beide top sportcamera’s zich tot elkaar?
    Heel veel aandacht eist de catchy Eye Control Autofocus op: misschien wel de meest innovatieve functie van de EOS R3. Het is eigenlijk al een ‘oude’ functie, die afgestoft en opgefrist in dit topmodel te vinden is. Het is nog afwachten hoe goed het werkt voor verschillende soorten gebruikers met verschillende ‘soorten’ ogen. Denk aan mensen met een bril, contactlenzen en dergelijke. Richard droeg eerst contactlenzen, later een bril met hoge brekingsindex droeg, en de camera lijkt in beide situaties goed te reageren.
    Maar denk voor een goede werking van die Eye Control AF ook aan tal van verschillende lichtsituaties. Werkt het goed in de schemer? Richard: “Maar als het werkt, is het een van de weinige camerafuncties die je als intuïtief kunt omschrijven. En dat betekent dat je niet hoeft na te denken over AF-puntselectie.”
    Is die functie niets voor jou, dan kun je hem ook uitschakelen, en je kunt hem dan gebruiken alsof het een EOS 1D X III is. Je hebt een joystick en infrarood Smart Controller tot je beschikking. Canon probeert ook DSLR-fotografen te paaien met de mogelijkheden van de elektronische zoeker met hoog dynamisch bereik. Zij krijgen de meest OVF-achtige ervaring van alle EOS R-camera’s.
    Video heeft Richard nog helemaal niet bekeken. Maar al met al is de eerste indruk heel goed. De EOS R3 ziet er zeer capabel uit. De Eye Control is een functie die je zeer serieus moet nemen, vooral in combinatie met het krachtige systeem van onderwerpherkenning. Dat overstemt volgens hem de noodzaak van nauwkeurige AF-plaatsing. En daardoor “voelde de R3 voor mij alsof hij de kracht had van een camera uit de 1D-serie die op de loer lag onder een interface die ongekend gebruiksvriendelijk is”.
  • Cameralabs.com (Gordon Laing, hands on review): De Canon EOS R3 is volgens Gordon een high-end systeemcamera gericht op professionals die de hoogste snelheid en de sterkste body eisen. “Het is Canons krachtigste spiegelloze camera tot nu toe, en hoewel hij in de meeste opzichten beter presteert dan de 1Dx Mark III, staat hij officieel tussen deze DSLR en de EOS R5 in.”
    Bijzondere specs zijn Canons eerste stacked BSI-sensor voor snelle uitlezing en verminderde rolling shutter, de hoge topopnamesnelheid van 30 fps met AF- en AE-tracking, en de autofocus voor mens, dier, vogel, motorsporten (waaronder auto's en fietsen). Heel mooi is dat het Dual Pixel AF-systeem werkt bij lichtniveaus tot -7EV.
    De EOS R3 is volgens Gordon ook Canons sterkste systeemcamera tot nu toe. Hij heeft dezelfde mate van stof- en waterbestendigheid als de vlaggenschip 1Dx Mark III. Hij heeft ook de grote accu en de innovatieve Smart Controller, plus de ingebouwde portretgreep. Toch is hij kleiner en lichter dan de 1Dx III.
  • Digitalcameraworld.com (James Artaius, hands on review): James heeft al uitgebreid met de EOS R3 gefotografeerd en gefilmd, maar de volledige laboratoriumtests staan nog op de rol. Na de praktijksessies kan hij “vol vertrouwen zeggen dat dit de favoriete tool zou moeten zijn voor professionals. Of je nu sport, bruiloften, portretten, huisdieren of nieuws fotografeert, de black-out-vrije 30 fps-foto's en 6K RAW-video zorgen ervoor dat je nooit een moment van actie of detail mist.”
    Ook de autofocus is fenomenaal. De AF-prestaties zorgen – in combinatie met “spookachtig goede Eye Control AF” – ervoor dat elke opname precies daar wordt gefocust waar je het wilt hebben. “Dit is de professionele camera van de toekomst – en hij is er nu.”
  • Techradar.com (Mark Wilson, hands on review): De Canon EOS R3 is volgens Mark “een krachtige mix van oud en nieuw”. Zeker is nu al dat dit een van de beste sport- en natuurcamera's is die ooit is gemaakt.
    De EOS R3 heeft een ‘old school body’ met daarin verscholen geavanceerde technologie, waaronder een nieuwe gestapelde sensor, autofocus voor het volgen van voertuigen en indrukwekkende 6K-videovaardigheden.
    Perfect is ook deze EOS R3 niet. Ook overtroeft de Sony A1 hem op sommige gebieden, zoals de elektronische zoeker. “Maar geen enkele andere camera combineert traditionele DSLR-charmes met spiegelloze technologie van de volgende generatie op dezelfde manier als de EOS R3.”
  • Camerajabber.com (Angela Nicholson, hands on review): De R5 en R6 waren vorig jaar belangrijke introducties voor Canon, schrijft Angela, “maar de R3 gaat een tandje hoger. Hij biedt je de mogelijkheid om te fotograferen met 30 fps, een nieuwe (of opnieuw geïntroduceerde) methode om autofocuspunten te selecteren plus een variangle touchscreen met zeer hoge resolutie”.
    De EOS R3 is ook de eerste spiegelloze camera met dubbele greep. En hoewel hij volgens Canon onder de 1D X Mark III in de line-up zit, lijkt de R3 volgens Angela “klaar om professionele fotografen te verleiden om over te stappen van DSLR’s naar dit nieuwe vlaggenschip onder de systeemcamera’s”.
  • DPReview TV: Chris en Jordan van DPReview TV hebben weer razendsnel een schit-te-ren-de video-review op YouTube gezet, waarin ze een preproductie-exemplaar van de nieuwe EOS R3 in de praktijk hebben getest.
    Ontdek wat ze ervan vinden na een dag fotograferen van sport en dieren in het wild. En kijk hoe goed de gloednieuwe ooggestuurde scherpstelling van Canon werkt. Ben je geïnteresseerd in de EOS R3? Dan is dit een ‘must see’ video!
    Je vindt dit video-review onderaan deze pagina.

Canon EOS R3 op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3 op Cameraland.nl >>

Canon EOS R3 op Fotodevakman.nl >>

Canon EOS R3 op Kamera-express.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Canon EOS R3

• Canons eigen ontwerp: nieuwe stacked CMOS-sensor met 24.1 megapixel
  • Explosieve snelheid: 30fps met AF/AE-tracking en vrijwel geen vervorming met elektronische sluiter
  • Uitmuntende AF-tracking: volgt mensen, dieren (ook vogels) en autosport (racemotoren en raceauto’s), eveneens op 30 fps
  • Eersteklas video: intern oversampled 4K-opnamen met 60fps
  • Canon Log 3: groter dynamisch bereik en kleurgradaties
  • Scherp in het donker: autofocus bij lichtniveaus van -7EV of lager
  • Perfecte beeldstabilisatie: nieuwe Image Stabilizer-technologie die tot acht stops winst biedt
  • Professioneel: 2 voor UHS-II SD-kaartjes en 1 voor CFexpress Type B-kaarten
  • Intuïtieve bediening: zowel een multi-controller als smart-controller en drie aanpasbare ringen
  • Zeer helder vari-angle scherm: leg je beelden vast vanuit elke hoek
  • Razendsnel delen: bedrade LAN-aansluiting en 5GHz wifi
  • Grote accu: LP-E19-accu, dezelfde als in de EOS 1DX Mark III
  • Professioneel: ingebouwde verticale handgreep

Canon EOS R3 op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3 op Cameraland.nl >>

Canon EOS R3 op Fotodevakman.nl >>

Canon EOS R3 op Kamera-express.nl >>

Mooie YouTube-review van de Canon EOS R3

Chris en Jordan van DPReview TV hebben de Canon EOS R3 getest. Ontdek wat ze ervan vinden na een dag fotograferen van sport en dieren in het wild. En kijk hoe goed de gloednieuwe ooggestuurde scherpstelling van Canon werkt. Ben je geïnteresseerd in de EOS R3? Dan is dit een ‘must see’ video (19:33 minuten).

Canon EOS R3 op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3 op Cameraland.nl >>

Canon EOS R3 op Fotodevakman.nl >>

Canon EOS R3 op Kamera-express.nl >>

Alle Canon RF-lenzen op een rij

Alle Canon RF-lenzen heb ik voor je op een rij gezet, met daarbij de specificaties en belangrijkste reviews. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in de reviews? Bekijk dan dit handige overzichtsartikel. Onmisbaar als je een Canon RF-lens zoekt!

Bekijk dit overzichtsartikel >>

Ben je benieuwd wat de beste systeemcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje is altijd helemaal up to date. Neem een kijkje!

Beste webshop voor camera’s

Een fantastische camera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Ik raad van harte CameraNU.nl aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De kracht van CameraNU.nl:

• Bekijk alle camera’s op CameraNU.nl Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.2