Canon EOS R1: vlaggenschip voor Olympische Spelen 2024

Lang werd gedacht dat de Canon EOS R3 het vlaggenschip van Canon zou zijn. De rumors over een nieuw vlaggenschip deed al tijden de ronde, en nu is het officieel: Canon bouwt aan de spectaculaire Canon EOS R1, een powerhouse die vóór de Olympische Zomerspelen van juli/augustus 2024 het licht moet zien, zo werd gedacht. Maar gaat dat ook lukken? In ieder geval heeft Canon de komst van de R1 officieel bevestigd. Alle rumors op een rij!

Canon EOS R1Sensor: fullframe | Resolutie: 30 megapixel (fullframe stacked dual-gain sensor) | Beelden per seconde: tot 240fps (tot 120fps full-featured continuous shooting) | Beeldstabilisatie: ja | Video: 6.7K 60p & 4.2K 120p (aps-c-crop) | Scherm: variangle touchscreen | Gewicht body: ?? (Canon R3: 1.015 gr) | Release datum: voor de Olympics 2024? | Verwachte Frankwandelt-rating 98/100 | Prijs body: ?? (Canon Rumors mikt op $5999-$6999 USD / Canon EOS R3: 6.000 euro) | Canon EOS R1 op CameraNU.nl

Canon EOS R1 op CameraNU.nl >>

Geduchte tegenstanders

De geruchtenmachine rond de Canon EOS R1 draait op volle toeren. Misschien is het wel de meest spraakmakende camera ooit. Canon heeft natuurlijk een paar geduchte tegenstanders te verslaan. Ten eerste de Nikon Z9, het vlaggenschip waarmee Nikon hoge ogen gooide bij reviewers en professionele sport- en wildlife-fotografen. Misschien komt Nikon al in 2024, voor de Olympische Spelen, met de opvolger, de Nikon Z9 II. En ook Sony bouwt naar verluidt hard aan z’n vlaggenschepen. De Sony A1 II al ongetwijfeld in 2024 gaan verschijnen. En de Sony A9 III is zelfs al eind januari 2024 verschenen.

Canon Rumors

In de loop van de tijd zijn er nogal wat geruchten over de Canon EOS R1 gelanceerd en vervolgens weer ontkracht. Canon Rumors heeft een uitgebreide lijst met de allernieuwste en – hopen we – meest nauwkeurige details over de Canon EOS R1 op een rij gezet. En Canon heeft de komst van de EOS R1 inmiddels officieel bevestigd, ook al geeft de firma nog steeds niets prijs over de specs.

Canon EOS R1 op CameraNU.nl >>

Persbericht 15 mei: hij komt er aan!

Op 15 mei 2024 is Canon met een officieel persbericht naar buiten gekomen waarin staat de de EOS R1 echt ontwikkeld wordt en in 2024 op de markt komt. “Canon kondigt de ontwikkeling aan van de EOS R1 als eerste topmodel binnen haar EOS R System,” luidt de kop van dat persbericht. Het persbericht vervolgt: “Canon Inc. kondigt vandaag de ontwikkeling aan van de EOS R1 – een full-frame systeemcamera, en tevens Canon haar eerste topmodel voor het EOS R System met RF-vatting, die in 2024 op de markt komt.” Dus nu kunnen ze niet meer terug…

Maar wat kan-ie?

Over de specs rept het persbericht met geen woord. Canon schrijft alleen dat de R1 “voldoet aan de hoge eisen van professionals in de frontlinie van een breed scala aan vakgebieden, waaronder sport, nieuwsreportages en videoproducties. De camera maakt gebruik van de nieuw ontwikkelde beeldprocessor DIGIC Accelerator in aanvulling op de reeds bestaande DIGIC X-processor. Het nieuwe beeldverwerkingssysteem, dat bestaat uit deze processors en een nieuwe CMOS-sensor, maakt het mogelijk om grote hoeveelheden gegevens met hoge snelheden te verwerken en levert nooit eerder vertoonde verbeteringen op het gebied van autofocus (AF) en andere functies.” Afijn, hij komt er, en dat is het belangrijkste.

Sensor: 30 megapixel

Dan maar weer speculeren over de specs. De sensorresolutie is natuurlijk belangrijk voor de R1. De DSLR-vlaggenschepen hadden altijd een vrij lage resolutie, omdat voor professionals snelheid veel belangrijker is dan veel megapixels. En dan gaat het zowel om schietsnelheid (bursts) als om snelheid van uploaden van bestanden naar persbureaus. Canon Rumors dacht voor de EOS R1 eerder aan rond de 45 megapixel op de sensor. Nu zijn ze daarvan teruggekomen op basis van vrij zeker rumors over de video-resolutie. Die duiden erop dat er waarschijnlijk een 30MP-sensor in de R1 zal zitten. En het zou dan gaan om een ‘fullframe stacked dual-gain sensor’, waarbij verder niets uitgelegd wordt.

Quad Pixel Autofocus

Heel belangrijk voor professionele vlaggenschepen is natuurlijk hoe goed hun autofocus is. De EOS R1 krijgt waarschijnlijk een geheel nieuw autofocussysteem. Alles wijst erop dat de R1 Canons nieuwe Quad Pixel Autofocus (QPAF) in huis zal hebben. Dat is een stap vooruit ten opzichte van de Dual Pixel Autofocus, die je vindt in veel Canon-camera’s en ook al indrukwekkend is.

Global shutter of niet?

Onduidelijk is uiteraard ook nog wat voor sluiter de Canon EOS R1 gaat krijgen. Canon Rumors mikt nu op alleen een elektronische sluiter (net als de Nikon Z9) en niet op een zogeheten ‘global shutter’? Die global shutter is een nieuw soort sluiter, waarbij alle pixels precies tegelijkertijd worden belicht. En die – niet toevallig – in de genoemde gloednieuwe Sony A9 III z’n debuut zal hebben. Ook Canon heeft grote vooruitgang geboekt met deze global shutter-technologie bij industriële toepassingen, maar Canon Rumors denkt niet dat de R1 een dergelijke sluiter krijgt. Tot nog toe is deze techniek nog bij geen enkele camera toegepast (en dus straks als eerste bij de A9 III).

4 inch display

De Canon EOS R1 wordt volgens die rumors groter dan de Canon EOS R3 (het huidige vlaggenschip), maar heeft hij wél een ergonomischer en lichter ontwerp. Hoeveel groter en lichter is nog niet duidelijk. Reden voor dit grotere formaat is opwindend: het zou plaats moeten bieden aan een groter dan normaal OLED display op de achterkant van de camera. Dat zal het allergrootste display zijn dat ooit op een camera is gezien: een zwevend formaat van 4 inch. Denk je eens in: een scherm van tien centimeter!

Kleurenscherm bovenop

Bovenop vind je natuurlijk ook een scherm, maar die is verbeterd ten opzichte van wat gebruikelijk is. Het is een kleurenscherm. Mysterieus is wat de reden hiervan is. Dit zou zoiets kunnen zijn als Nikons bovenscherm en achtergrondverlichting, waar je de kleurtemperatuur kunt aangepassen om in verschillende lichtsituaties prettiger te kunnen kijken.

EVF: allerhoogste resolutie

Belangrijker nieuws is de elektronische zoeker van de Canon EOS R1. Dit wordt een zoeker van de buitencategorie, met de allerhoogste resolutie op de markt plus waanzinnig hoge verversingsfrequenties en opnamen zonder black-out. Onduidelijk is nog of de EOS R1 dezelfde eye-tracking autofocus krijgt als de EOS R3.

Twee snelle CFExpress-sleuven

De EOS R1 zal twee CFExpress-sleuven bevatten, vertellen de rumors, en geen SD-kaartsleuven. Dat is volgens Canon Rumors logisch: de R1 is ontworpen voor de meest veeleisende professionals en SD-kaarten voldoen al lang niet meer aan hun eisen. Geruchten wijzen op één Type C- en één Type B-slot.

Release datum: Olympische Spelen 2024

Voor we de Canon EOS R1 in handen kunnen houden, duurt nog een hele tijd, schrijft Canon Rumors. Deze site dacht dat Canon iets zou loslaten op de CP+ 2024, die van 22 tot 24 februari is gehouden, maar dat was helaas niet het geval. De ontwikkeling van deze camera is een langdurig proces, ook omdat hij natuurlijk uitgebreid wordt getest in samenwerking met de professionals waarvoor hij bedoeld is. Een logische release datum zal zijn: ruim voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Canon hoopt dan natuurlijk te knallen. Maar… volgens PetaPixel zijn er donkere wolken samengepakt boven de EOS R1. Er zouden problemen zijn met sommige specs, schrijft reviewer Jaron Schneider in een artikel van 6 mei 2024. Daardoor zou de camera, niet voor het eerst, uitgesteld worden. De Olympische Zomerspelen van 2024 raken meer en meer uit zicht. Of toch niet? We zullen zien.

Concurrentie: Nikon, Sony en Fujifilm

Intussen zit ook de concurrentie niet stil. Sony, Nikon en Fujifilm werken ook met het oog op de Olympische spelen aan hun eigen modellen. Tegen die tijd zien waarschijnlijk topcamera’s het licht als de Sony A1 II, de Nikon Z9 II en de Fujifilm X-H3S. En wij maar smullen.

Canon EOS R1 op CameraNU.nl >>

Kortingsactie bij CameraNU.nlTot €700 Canon tegoed of tot €350 cashback op Canon producten!

Ontvang tot €700 Canon tegoed of tot €350 cashback bij aanschaf van een geselecteerd Canon product. Zo wordt de aanschaf van een nieuwe camera, videocamera, compact camera, lens of printer wel heel voordelig! Je profiteert van deze actie tot en met 31 juli 2024!

Deze actie op CameraNU.nl >>

Deze actie op Kamera-express.nl >>

Kortingsactie bij CameraNU.nlCanon R5: €500 korting - Canon R6 II: €430 korting!

De aanschaf van een Canon R5 en R6 Mark II is tijdelijk enorm voordelig! Zo koop je de R5 met €500 korting en de R6 Mark II met €430! Je profiteert van deze actie tot en met 31 juli 2024!

Deze actie op CameraNU.nl >>

Deze actie op Kamera-express.nl >>

Professionele reviewers over de Canon EOS R1

De Canon EOS R1: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog geen reviews, de camera komt pas in 2024 op de markt. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

Canon EOS R1 op CameraNU.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Canon EOS R1

• Quad Pixel Autofocus (QPAF)
  • Resolutie: 30 megapixel (fullframe stacked dual-gain sensor)
  • Display: 4 inch variangle
  • Snelheid: tot 120fps full-featured continu
  • Twee snelle CFExpress-sleuven
  • EVF: hoogste resolutie ooit
  • Kleurenscherm bovenop
  • Global shutter-technologie

Canon EOS R1 op CameraNU.nl >>

Vooruitblik op de Canon EOS R1

Bekijk een interessante YouTube-vooruitblik op de Canon EOS R1 door Ordinary Filmmaker (19:31 minuten). Hij gaat in op de spectaculaire features van dit vlaggenschip van Canon. Als je even lekker wilt watertanden. Waarschuwing: daarna wil je hem hebben...

Canon EOS R1 op CameraNU.nl >>

Canon EOS R3Overzicht Canon EOS R systeemcamera’s

Canon heeft een serie fantastische systeemcamera’s op de markt gebracht, zoals de uitstekend besproken Canon EOS R5 voor professionals en de betaalbare allrounder Canon EOS R6. De Canon EOS R3 is het nieuwe vlaggenschip. En de EOS R7 en R10 zijn de nieuwe aps-c camera's. Benieuwd naar alle EOS R-camera’s? Ik heb ze voor je op een rij gezet in dit overzichtsartikel. Of klik hieronder op de links naar de reviews.

Alle Canon RF-lenzen op een rij

Alle Canon RF-lenzen heb ik voor je op een rij gezet, met daarbij de specificaties en belangrijkste reviews. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in de reviews? Bekijk dan dit handige overzichtsartikel. Onmisbaar als je een Canon RF-lens zoekt!

Bekijk dit overzichtsartikel >>

De allerbeste systeemcamera's

Ben je benieuwd naar de allerbeste systeemcamera's van dit moment? Ik heb alle top systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje is altijd helemaal up to date. Neem een kijkje!

De allerbeste systeemcamera's >>

Beste systeemcamera's tot €2.000

Is je budget maximaal 2.000 euro? Dan staat er een hele reeks geweldige systeemcamera's voor je klaar. Ga voor een overzicht naar mijn toplijstje met systeemcamera's tot 2.000 euro (body-prijs).

Beste systeemcamera's tot €2.000 >>

Beste aps-c- en microfourthirds-camera’s

Ben je benieuwd naar de beste aps-c- en microfourthirds-camera’s van dit moment? Bekijk de allerbeste camera's met een cropsensor, de voor- en nadelen van elk model en tips bij je keuze. Neem een kijkje!

Beste aps-c- en mft-camera’s >>

Uitstekende camera of lens kopen? Denk eens aan occasions!

Zoek je een geweldige camera of lens, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!

Beste webshop voor camera’s

Een fantastische camera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Ik raad van harte CameraNU.nl aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De kracht van CameraNU.nl:

• Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.2
  • Beste Website van het Jaar 2022

Alle camera’s op CameraNU.nl >>

Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!

Alle camera’s op een rij: handig overzicht

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: alle camera's op Frankwandelt heb ik voor je op een rij gezet in een handig, doorzoekbaar overzicht. Zodat jij lekker kunt grasduinen op je zoektocht naar een fantastische nieuwe camera!

Alle camera's op een rij >>

5.0/5 Waardering (6 beoordelingen)