Canon EOS R: revolutionaire fullframe systeemcamera

Breaking News: de R zit in de maand. Canon komt namelijk met z’n fonkelnieuwe Canon EOS R, een baanbrekende nieuwe fullframe systeemcamera. Met specs om van te watertanden. Samen met Nikon (Z7 & Z6) en Sony (A7(R) III) gaat Canon een nieuw tijdperk in. Prachtig voor ons fotografen! Alle reviews & tests zet ik voor je op een rij.

Sensor: fullframe | Resolutie: 30.3 megapixel | Objectief: RF 24-105mm f/4.0L | Beelden per seconde: 8 | Video: 4K | Scherm: kantelbaar (zijkant) touchscreen | Gewicht body: 580gr | Release datum: 9 oktober 2018 | Verwachte Frankwandelt-rating 88/100 | Prijs inclusief lens: 3.559 euro op CameraNU.nl

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

Canon EOS R Nieuw tijdperk

Na de lancering van de revolutionaire Nikon Z6 en Z7 is het nu de beurt aan Canon om flink in de bus te blazen. Ook Canon zet vol in op fullframe systeemcamera’s. Waardoor we nu drie giganten hebben die systeemcamera’s buitengewoon serieus nemen. Want Sony kwam eerder dit jaar met z’n derde generatie van de A7 III en A7R III. Een nieuw tijdperk breekt aan!

Preview Nikon Z6 >>

Preview Nikon Z7 >>

Preview Sony A7 III >>

Preview Sony A7R III >>

Snelste autofocus ter wereld

De EOS R is Canons allereerste fullframe systeemcamera. Even kort de belangrijkste specs. Hou je vast: hij is stof- en weerbestendig, heeft een sensor met 30.3 megapixel op de teller, een 3.1 inch kantelbaar touchscreen, maar liefst 5.655 scherpstelpunten. Hij heeft het snelste autofocussysteem ter wereld. En heeft uiteraard 4K UHD video aan boord. En het mooie is: de EOS R weegt slechts 580 gram!

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

Gratis adapter voor je Canon-lenzen

De Canon R is vanaf 9 oktober 2018 leverbaar. Je krijgt er direct een gratis Canon EF-EOS R Mount adapter bij. Zodat al je Canon-lenzen compatibel zijn. Mooi toch?

Canons revolutie

Voor Canon (en voor ons) betekent de EOS R een ware revolutie. Het is een volledig nieuw systeem met een nieuwe, baanbrekende RF-lensvatting die een uitmuntende optische kwaliteit levert en ongelooflijke mogelijkheden biedt voor de toekomst.

Canon EOS RIndrukwekkende features

De R heeft een lekker kort naampje, maar een bijzonder uitgebreid arsenaal aan geavanceerde functies. Van de nieuw ontwikkelde 30.3 megapixel sensor tot het Dual Pixel autofocussysteem waarmee je razendsnel en nauwkeurig scherpstelt (in slechts 0.05 seconde). Uiteraard is er 4K-video in huis, en die biedt gelijk indrukwekkende, zeer professionele mogelijkheden.

Een verhaal om nooit te vergeten

Het mooie van deze systeemcamera: hij is zeer compact, lichtgewicht en met een intuïtief ontwerp. Tegelijk met de EOS R komt er een nieuwe serie RF-lenzen beschikbaar (zie verderop). Maar met een EF-adapter kun je er ook EF en EF-S lenzen op klikken. Hierdoor gaat een wereld van creatieve mogelijkheden voor je open. Als geen ander kun je jouw fotografische verhalen vertellen. Verhalen om nooit te vergeten.

De highlights van de Canon EOS R:

• Fullframe 30.3 megapixel sensor
  • Dual Pixel autofocussysteem met 5.655 scherpstelpunten
  • Supersnelle autofocus: slechts 0.05 seconde
  • UHD 4K-video met 30fps
  • Nieuwe Canon RF lensmount
  • Stof- en waterbestendig

RF-mount: voor kleinere, snellere lenzen

Speciaal voor het EOS R-systeem wordt een complete lijn Canon RF-mount lenzen ontwikkeld. Een lensmount die wordt gekenmerkt door een brede 54mm diameter en een 20mm korte ‘flensafstand’. Dat laatste betekent dat de lenzen veel dichter op de sensor zitten. Hierdoor is het mogelijk om objectieven te maken die kleiner én veel sneller zijn dan hun DSLR-equivalenten.

Canon EOS RAutofocus en beeldstabilisatie zijn beter

Extra voordeel van deze lensmount: hij heeft een 12-pins elektronisch contactsysteem. Daarmee komen er geavanceerde mogelijkheden voor autofocus en beeldstabilisatie beschikbaar. De RF-mount biedt ook volledige compatibiliteit met EF- en EF-S-mount lenzen met de EF-EOS R mount adapter.

Nieuwe lenzen met RF-mount

Canon heeft gelijk een nieuwe lijn met objectieven gepresenteerd die speciaal gemaakt zijn voor de RF-mount. Daarnaast zijn er nog speciale RF-adapters om andere Canon-lenzen te kunnen gebruiken op je Canon EOS R. Dit zijn ze allemaal:

30.3 megapixel fullframe sensor

Canon kiest bewust niet voor de allerhoogste resolutie. De 30.3 megapixel fullframe sensor biedt volgens de ontwerpers van Canon de ideale balans tussen beelden met hoge resolutie beelden, prestaties bij weinig licht en snelheid. En daar zouden ze best eens gelijk in kunnen hebben.

Meester van het Licht

Die lichtgevoeligheid wordt ook flink opgeschroefd door de DIGIC 8 beeldprocessor. Die biedt de EOS R een ISO-bereik van 100-40.000 (uit te breiden tot ISO 50-102.400). Daardoor kun je werken onder de meest uiteenlopende lichtomstandigheden. De R is een ware Meester van het Licht.

Dual Pixel AF: scherpstellen plus plus

Het vermaarde en beproefde Dual Pixel autofocussysteem zorgt ervoor dat de Canon EOS R zeer snel en zeer nauwkeurig scherpstelt. Het geavanceerde fasedetectiesysteem met 5.655 scherpstelpunten maakt dit mogelijk. De meeste pixels op de sensor worden gebruikt voor het razendsnel scherpstellen tijdens het fotograferen en het soepel en scherp volgen van het onderwerp tijdens het filmen. De snelste autofocus ter wereld.

Professioneel filmen met de EOS R

De Canon EOS R is niet alleen ontworpen voor fotografen, maar voor multimedia-makers. Hij ondersteunt UHD 4K-video met maximaal 30 beelden per seconde bij 480MB/s, Full HD 1080p met 60 beelden per seconde en HD 720p met 120 beelden per seconde voor slow-motion weergave.

Kleurrijke, zeer gedetailleerde video’s

Ook hier staat de combinatie van de CMOS-sensor en de DIGIC 8 processor z’n mannetje: je schiet bijzonder kleurrijke en zeer gedetailleerde 4K-video, met 10-bits uitvoer via HDMI. Deze professionele video-uitvoer geeft je maximale bewerkingsmogelijkheden, maar ook mogelijkheden als 4K-time-lapse opnames en 4K-frame-graps. De camera beschikt over zowel een microfooningang als hoofdtelefoonaansluiting.

Dual Pixel RAW: extra details

Net als de Canon 5D Mark IV heeft de nieuw systeemcamera Dual Pixel RAW aan boord. Daarmee kun je ook ná het maken van je foto’s nog fijne aanpassingen maken in het scherpstelpunt. Zo tover je extra details tevoorschijn of verschuif je de bokeh voor een betere compositie. En verminder je bijvoorbeeld de impact van ghosting op je foto’s.

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

Canon EOS RFranks Overpeinzingen

Ja, dit mag je gerust een revolutie in de camerawereld noemen: in korte tijd komt er een serie ijzersterke fullframe systeemcamera’s op de markt. Van de drie topmerken van dit moment: Sony, Nikon en nu Canon. De Sony’s A7 III en A7R III zijn al de hemel ingeprezen. De fullframers van Nikon en Canon wachten ditzelfde ‘lot’, is mijn verwachting.

Alles komt samen in de R

Net als bij de gloednieuwe Z7 en Z6 Nikon krijg je ook bij de Canon EOS R sterk de indruk dat alle technische hoogstandjes die Canon ontwikkeld heeft in z’n bestaan, samengebundeld worden tot een ongeëvenaarde topcamera. Alle belangrijke specs zitten in de EOS R. Van de beproefde DIGIC 8 beeldprocessor tot de razendsnelle Dual Pixel autofocus, die zich ook al alom heeft bewezen. Van de uitgebreide 4K-video-mogelijkheden tot een nieuwe lensmount die helemaal klaar is voor de toekomst.

Welke camera wordt de winnaar?

Iedereen – van reviewers tot professionele/fanatieke fotografen – is razend benieuwd: welke camera gaat er met de kampioensschaal vandoor? De Sony’s, de Nikons of de Canon? Volgens mij is er maar één echte winnaar: wij fotografen. Ongetwijfeld hebben alle fullframers hun sterke en zwakke punten. Maar één ding wordt steeds duidelijker: nu, in de nazomer van 2018, is de systeemcamera echt volwassen geworden. En om met een bekende atleet te spreken: ik ben blij man!

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

De Canon EOS R: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog geen reviews, de camera is pas (oktober 2018) op de markt. Wel al hand-ons en eerste indrukken, zie hieronder. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Techradar.com (full review, Phil Hall & Matt Golowczynski): Allereerst is de Canon EOS R geen spiegelloze EOS 5D Mark IV. Je kunt hem beter vergelijken met de camera voor enthousiaste fotografen: EOS 6D Mark II. Heeft Canon een goede camera neergezet? In vele opzichten: ja. Canon moest een geweldige klus klaren: zowel de bestaande Canon-DSLR-fotografen tevreden stellen als extra opties bieden zodat de EOS R een meer capabele en plezieriger camera is in het gebruik.
    De camera ziet er heerlijk uit, en het autofocus systeem is heel snel en geavanceerd, terwijl de beeldkwaliteit van grote klasse is. De bediening van de camera is zeer goed, maar hier is wel ruimte voor verbetering. Zo mist een AF-joystick, mist er een modusknop en is de M-Fn-knop frustrerend. Ook dat er maar 1 kaartslot is zullen sommige fotografen betreuren. De 4K-video is niet helemaal op topniveau, en ook missen de reviewers in-body beeldstabilisatie.
    Ook is het best een ‘bulky’ camera. Systeemcamera’s zijn juist kleiner en lichter geworden de afgelopen jaren, maar de EOS R verschilt in dat opzicht weinig van DSLR-soortgenoten. Ook de lenzen zijn flink uit de kluiten gewassen.
    Toch is de EOS R een zeer capabele camera. Veel Canon-DSLR-fotografen die een spiegelloze camera zoeken, zullen er erg tevreden mee zijn. Toch kunnen de reviewers de EOS R niet aanprijzen ten koste van de belangrijkste concurrenten. Vooral omdat de prijs ligt boven die van de excellente Sony Alpha A7 III. Maar toch: als de ruwe kantjes van dit model van de eerste generatie strakgestreken zijn, zou het een heel ander verhaal worden met de EOS R II. Eindoordeel: 4 van de 5 sterren.
  • Photographyblog.com (full review, Mark Goldstein): Eindelijk heeft Canon z’n loyale fans beloond met de eerste fullframe spiegelloze camera. Een radicaal nieuwe camera plus, nog belangrijker, een compleet nieuwe lensvatting. De EOS R is niet de beste fullframe camera van dit moment, maar het EOS R-systeem als geheel heeft enorm veel potentie.
    Als eerste generatie-product is de EOS R een solide binnenkomer op de markt van fullframe systeemcamera’s. Maar uiteindelijk verliest hij het van de twee andere aanbieders: Sony en de eveneens nieuwkomer Nikon. Maar heb je flink geïnvesteerd in duur EF-glas, dan is de EOS R een logische keuze. Hij is zeker in staat om dezelfde hoge beeldkwaliteit te leveren als de DSLR’s van Canon. Maar wil je van DSLR naar systeemcamera overstappen en heb je niet veel lenzen liggen, dan zijn de Nikon Z6 en in het bijzonder de Sony A7 III zowel goedkoper en betere alternatieven.
    Een aantal minpunten van de EOS R zijn: het gebrek aan in-body beeldstabilisatie, de beperkte 4K-video en een aantal design-beslissingen waar je vraagtekens bij kunt zetten.
    De ster van de show zijn de nieuwe RF-lenzen, vooral de 50mm f/1.2 en 24-70mm f/2. Ze zijn groot, maar ze zijn ook snel, sneller dan welke van de concurrenten dan ook. En ze tonen ook waar Canon heen wil met z’n nieuwe spiegelloze systeem: ze mikt op kwaliteit en niet op compactheid.
    Al met al is de Canon EOS R niet zo DSLR-achtig als de Nikon Z7. En hij zit niet zo boordevol specs als de Sony A7 III. Maar hij is zeker goed genoeg om bestaande Canon-bezitters en nieuwelingen tevreden te stellen. De reviewers zijn zeer benieuwd over de toekomst: wat zullen de nieuwe EOS R-modellen allemaal brengen? Eindoordeel: Recommended met een score van 4 van de 5 sterren.
  • Dpreview.com (eerste indruk, Carey Rose): Toen reviewer Carey Rose de EOS R oppakte, was hij uit het veld geslagen door het gevoel van de camera: zó solide, en zó comfortabel om vast te houden. Met een excellente zoeker, een ‘responsive’ gevoel, en de bedieningsknoppen en -wielen voelen vertrouwd, evenals de touch interface. “And come on - it's got Canon's first new full-frame mount in over three decades, complete with new lenses! How can a camera reviewer not get excited about it?”
    Maar toen hij met de camera ging werken, veranderde de euforie aanvankelijk in frustratie. Maar na een paar weken werken met de camera, en wat aanpassingen, raakte hij er gewend aan. Alleen de M-Fn-balk blijft hij irritant vinden: niet precies, makkelijk te raken als je dat niet wilt. “Almost every staff member that's used the EOS R has ended up disabling the M-Fn Bar altogether.” Dit is wel een vreemde misser, want Canon is juist heel goed in ergonomie.
    Maar al met al is het een camera waarmee je echt mooie foto’s kunt schieten. De sensor lijkt flink op die van de EOS 5D Mark IV. Hij heeft geweldige resolutie en kleurreproductie. De EOS R heeft bovendien weerbestendigheid die op hetzelfde niveau ligt als de 6D Mark II. De autofocus werkt accuraat en werkt bij ongelofelijk weinig ligt. De accuduur is ruim voldoende en de nieuwe RF-lenzen zien er echt excellent uit.
    Een snelheidsduivel is het niet, en dat is ook niet de bedoeling van Canon. Het is ook niet de spiegelloze variant van de EOD 5D IV, zoals sommigen gehoopt hebben. Meer dan wat dan ook, zien we hier een camera die als indicator kan dienen van wat voor moois de RF-mount zal brengen.
    De meeste mensen die in een EOS R zullen investeren, zullen enthousiaste fotografen zijn die geïnteresseerd zijn in de grote sensor en het feit dat het een Canon is. Al met al zijn er met deze camera zeker zaken die verder uitgewerkt en verfijnd moeten worden. “In the meantime, for those of us waiting for Canon to usher in a truly revolutionary camera built around the new RF mount, one aimed at more demanding users and more demanding use cases, I think we'll just have to wait a little longer.”
  • Tweakers.net (eerste indruk): Eerste indruk is grotendeels positief. Hij ligt goed in de hand en presteert zeer vlot. De burstrate is niet iets om over naar huis te schrijven. Het kantelbare scherm is uniek voor een fullframesysteemcamera. Mooi dat Canon oogautofocus heeft geïmplementeerd, evenals AF-puntselectie via het scherm terwijl je door de zoeker kijkt. Ook over de vier RF-lenzen is de reviewer enthousiast.
    “Wel vinden we het een gemiste kans dat de camera niet is voorzien van in-body image stabilization - ibis. Dat heeft namelijk als voordeel dat het werkt met ieder type lens, ook oudere primes.”
    De nieuwe programmeerbare knoppen, draairingen en aanraakgevoelige delen zijn innovatief, aldus de reviewer. Voor de beeldkwaliteit en de prestaties ten opzichte van concurrerende camera’s is het wachten op een uitgebreide review.
    “De EOS R is een late, maar redelijk goede eerste poging voor een fullframesysteemcamera. Hij biedt geen features die de concurrentie wegblaast, maar is duidelijk bedoeld als poging om de huidige Canon-fotografen binnenboord te houden.”
  • Photofacts.nl (eerste indruk): Met de EOS R maakt Canon een geslaagde overstap naar de markt voor professionele systeemcamera’s. “Je kunt de EOS R zien als een compactere en verbeterde Canon 6D mark II.” De EOS R is vooral ook interessant voor wie al Canon EF-objectieven in huis heeft en op zoek is naar een professionele alleskunner in een relatief compacte body.
    Volgens de reviewer zal Canon z’n spiegelreflexlijn de komende jaren ook nog wel doorzetten. “Maar in mijn ogen koop je dan een exemplaar van een uitstervend ras. De Canon EOS R lijn is duidelijk de toekomst.”
  • Digitalcameraworld.com (eerste indruk): Net zoals de Nikon Z7 veel gemeen heeft met het DNA van de Nikon D850, heeft de EOS R veel gemeen met de EOS 5D Mark IV. De EOS R slaat een paar home runs, maar Canon heeft ook een paar features niet aan boord die je wel zou mogen verwachten. In-body stabilisatie is vooral een flink gemis. Maar al met al lijkt de EOS R een geweldige fullframe systeemcamera.
  • Amateurphotographer.co.uk (eerste indruk): De EOS R is een uitdagende nieuwe fullframe systeemcamera, die concurreert met de Nikon Z6 en de Sony A7 III, die allemaal ongeveer hetzelfde kosten. De R is een camera met een paar enorme plussen. Zo is de bouwkwaliteit van het hoogste niveau, het vari-angle touchscreen is excellent, evenals de heldere elektronische zoeker. Ook de autofocusprestaties zijn zeer indrukwekkend: snel, stil, precies.
    Maar: “I can’t help but feel that Canon might have missed a trick though. The way it lacks a mode dial, AF joystick and introduces a finickity M-Fn control does makes it feel more like a first generation camera than one that’s been refined over several years. The single card slot and four-way controller further reiterate it’s going to feel more at home in the hands of aspiring enthusiasts than serious and professional users expecting an EOS 5D-series level of control.”
    Er is dus nog ruimte voor verbetering, maar wat geweldig dat Canon de wereld van de fullframe systeemcamera’s betreedt!
  • Naturettl.com (eerste indruk): De komende twee jaar zullen wel verbazingwekkende ontwikkelingen zien in de cameramarkt. Canon, Nikon, Sony en andere belangrijke fabrikanten hebben allemaal spiegelloze fullframe camera’s op de markt gebracht. Wat de Canon EOS R mede zo aantrekkelijk maakt is het enorme lenzenarsenaal dat Canon beschikbaar heeft, en dat met behulp van adapters gewoon te gebruiken is op deze nieuwe ster aan het firmament.
  • Pocket-lint.com (eerste indruk): De Canon EOS R legt de fundamenten van Canons toekomstige fundamenten. Er zal zeker nog ruimte voor verbetering zijn, hij is prijzig, en Nikon zet een zeer vergelijkbare camera neer met de Z7. Maar de EOS R voelt zeker als een belangrijk product.

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Canon EOS R

• 30.3 megapixel fullframe CMOS-sensor
  • DIGIC 8 beeldprocessor
  • UHD 4K-video met 30fps
  • C-Log en 10-bit HDMI-uitgang
  • Uitgebreide ISO van 50-102400
  • Multifunction Bar en Dual Pixel RAW
  • Dual Pixel CMOS AF met 5655 scherpstelpunten
  • OLED elektronische zoeker met 3.69 miljoen pixels
  • 3.15 inch kantelbaar display met 2.1 miljoen pixels
  • Wifi- en bluetooth-connectiviteit
  • SD UHS-II geheugenkaartslot

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

Filmpje over de Canon EOS R

Bekijk een mooi en kort filmpje over Canon EOS R. Als je even lekker wilt watertanden...

Ben je benieuwd wat de beste systeemcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste systeemcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje hou ik zo goed mogelijk up to date. Neem een kijkje!

CameraNU.nl Beste webshop voor de Canon EOS R

Voor de Canon EOS R beveel ik van harte CameraNU.nl aan. Een camerawinkel met uitstekende service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De zes voordelen van CameraNU:

Canon EOS R op CameraNU.nl >>

De beste nieuwe camera’s van dit momentMis de 10 allernieuwste camera’s niet!

Ben jij ook zo hongerig naar nieuwe camera’s? Dan heb ik iets nieuws voor je: vers van de pers staan de 10 allernieuwste camera’s voor je op een rij. Alle prachtige features en reviews van experts doe ik uit de doeken. Hoef jij alleen nog maar te kiezen!

Bekijk de 10 nieuwste camera’s >>

5.0/5 Waardering (3 beoordelingen)