De mooiste Kerstcadeaus bij Cameranu

Canon EOS M100: voor reisfotografie & vloggen

Canon timmert aan de weg met z’n systeemcamera’s. Met de gloednieuwe EOS M100 biedt Canon een zeer compacte en vederlichte systeemcamera. Ideaal voor reisfotografie én vloggen. Alle reviews & tests.

Sensor: aps-c | Resolutie: 24.2 megapixel | Objectief: Canon 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM / fullframe-equivalent: 24-72mm | Beelden per seconde: 6.1 | Video: Full HD | Scherm: kantelbaar touchscreen | Gewicht body: 266gr | Verwachte Frankwandelt-rating 85/100 | Prijs: 599 euro (Cameranu.nl)

Bekijk de Canon EOS M100 >>

Canon EOS M100Opvolger van de Canon M10

De splinternieuwe Canon M100, die nu volop in de winkelschappen ligt, is de spannende opvolger van de Canon M10. Tegelijkertijd is het een goedkoper broertje van de M6. De 2 belangrijkste specs zijn beslist níet goedkoop: de grote 24 megapixel aps-c sensor en de snelle DIGIC 7-processor. De M100 is een nieuw teken dat Canon aan de weg timmert met z’n systeemcamera’s.

M100: Canons instapmodel

De M100 is nu het instapmodel van de Canon systeemcamera’s. Ten opzichte van z’n voorganger is de M100 sneller geworden: de burstsnelheid is verhoogd naar 6 beelden per seconde (fps). Naast wifi en NFC is nu ook Bluetooth aanwezig.

Bekijk de Canon EOS M100 >>

Voordeliger dan de M6

De M100 is een stuk voordeliger dan z’n grote broer, de M6. De Canon M6 gaat voor €739 over de toonbank, de M100 kost slechts €479 (exclusief objectief).

Canon EOS M100 Doelgroep: vloggers & reizigers

Mikt Canon met de EOS M6 op high-end fotografen, de doelgroep van de EOS M100 bestaat vooral uit vloggers en reizigers die tot nu toe vooral een compactcamera gebruikten. Voor vloggen en selfies zijn een handig kantel- en draaibaar touchscreen en de selfie-modus ideaal. In de ‘smooth skin-modus’ kun je je (zelf)portretten flink oppoetsen tot beelden met een wauw-factor.

Zeer gebruiksvriendelijk

De Canon EOS M100 is niet alleen lekker compact en licht, maar ook nog eens zeer gemakkelijk te bedienen. Een-kind-kan-de-was-doen-camera dus. Met de ingebouwde wifi, NFC en Bluetooth maakt deze camera het eenvoudig om je foto's en video's onmiddellijk te delen.

Beter leren fotograferen

Ook lekker als je je fotografische vaardigheden op een hoger plan wilt krijgen: de M100 beschikt over een Creative Assist-functie. Daarmee neemt de camera je bij de hand en leer jij steeds beter fotograferen.

Canon EOS M100 Goed gevulde specificaties

Klein en compact is de M100, maar tegelijk is het een pittig dingetje. Kijk maar even mee onder de motorkap: daar schuilt een voor dit formaat enorme sensor: aps-c met 24.2 megapixels op de teller. Plus de uitstekend presterende, razendsnelle DIGIC 7 processor. Samen zorgen ze voor scherpe en kleurrijke beelden met een gevoeligheid die instelbaar is tot ISO 25.600.

Snel en accuraat scherpstellen

Ook het alom geroemde Dual Pixel CMOS AF systeem van Canon is aan boord. Die zorgt voor snelle en accurate scherpstelling tijdens zowel fotograferen als filmen. De snelheid van de camera is ook dik in orde met 4 beelden per seconde met continue autofocus en tot 6.1 beelden per seconde met autofocus-vergrendeling.

Full HD-video

Naast foto's kunt je ook hoge kwaliteit Full HD-video opnemen met 60fps. En dat is wel een beetje ‘van de jammere’: er is geen 4K aan boord. Op dit punt loopt de concurrentie voor.

Canon EOS M100 Delen via wifi, NFC & Bluetooth

De Canon M100 is ontworpen om snel en gemakkelijk via wifi verbinding te maken. Zo kun je bestanden snel overzetten naar een smartphone of tablet met de Camera Connect-app. Hierdoor kun je je foto's en video's snel delen op social media. Ook makkelijk: je kunt wifi-verbinding tussen je smartphone en je camera maken zodat je je smartphone als zoeker kunt gebruiken. En met NFC en bluetooth kun je ook makkelijk beelden delen of je camera bedienen met je smartphone.

Kantelbaar touchscreen: intuïtieve bediening

Dankzij het grote 3 inch touchscreen kun je de M100 makkelijk en intuïtief bedienen. Je stelt ermee scherp en je bekijkt je beelden snel en makkelijk. Het scherm is 180 graden naar boven kantelbaar en 45 graden naar beneden. Dit biedt veel creatieve mogelijkheden voor het maken van opnames vanuit hoge of lage standpunten. Kortom: een topcameraatje met heel veel features.

Bekijk de Canon EOS M100 >>

De Canon EOS M100: hoe scoort hij bij de reviewers? Uiteraard zijn er nog niet veel reviews, de camera is pas in oktober 2017 op de markt gekomen. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Photographyblog.com: Canon heeft met deze camera z’n eenvoudigste en kleinste EOS M spiegelloze camera met aps-c sensor gecreëerd, aldus de reviewer. Hij past zo in je zak en je kunt er prachtige beelden mee schieten. “You’ll get DSLR image quality, with the control of a point-and-shoot compact. Although the manual control is there, the Canon EOS M100 is definitely set up and geared to those that want the camera to get on with the job, with as little input was possible.”
    Wat nieuwe fotografen echt lekker zullen vinden is dat er prachtige beeldkwaliteit uit de M100 rolt: de foto’s hoef je niet te bewerken. “Canon cameras like the EOS M100 are able to produce sharp images with accurate colour rendition, without the need for editing in post.” Het prima touchscreen en de handige draadloze verbindingsmogelijkheden met een smartphone maken van de M100 een moderne camera die werkt als een zonnetje.
  • Ephotozine.com: De Canon EOS M100 is erg makkelijk in het gebruik en de beelden die uit de camera komen zijn goed, met kleurrijke foto’s vol details en met een zeer beperkt ruisniveau. Ook de lenzen die beschikbaar zijn voor de M100 zijn lekker compact en presteren goed. Dat maakt “the camera system quite appealing if you're looking for a compact camera with DSLR image quality”. Als je hem vooral als point-and-shoot camera wilt gebruiken, dan is de M100 zeker een goede keuze.
    Wil je veel meer met je camera, dan is hij wat minder geschikt. Zo ontbreekt een hotshoe voor flitsers en zitten er ook geen externe menu-knoppen op. “For beginners, this would make a great mirrorless camera, but for photographers, there are simply too many other choices available, with better features and often a lower price.” Ben je een fotograaf met meer ambities, dan is de Canon EOS M6 een betere keuze, aldus de reviewer. Eindoordeel: Recommended met 4 van de 5 sterren.
  • The-digital-picture.com: De Canon M100 is misschien geen extreem vernieuwende camera. Maar hij heeft wel lekker veel features, samengepakt in een kleine camera met een zeer aangename prijs. De camera zal vooral aantrekkelijk zijn voor mensen die dachten dat smartphones goede foto’s maakten, maar inmiddels uitgekeken zijn op de beperkingen van hun telefooncamera. “Once phone images are viewed on a full-sized monitor, most will likely be disappointed, discovering that the purported great image quality doesn't meet their own definition. The large, high resolution APS-C format imaging sensor in the M100 will, especially in low light, far surpass the abilities of any mobile phone in existence.”
    De M100 is een perfecte reisgezel, dankzij z’n compactheid en lichte gewicht gecombineerd met een zeer adequaat pakket aan features. Hij heeft een excellent autofocussysteem. De M100 is zowel geschikt voor absolute beginners als voor gevorderde fotografen. “The EOS M100's size, weight and price benefits will surely make it an intriguing option for those seeking impressive results via a minimal kit.”
  • Pocket-lint.com: Zoek je DSLR-beeldkwaliteit in een point-and-shoot-stijl camera? Dan is de Canon EOS M100 misschien wel jouw camera. Maar de reviewer is niet alleen maar positief. Voordelen heeft de M100 volgens hem zeker: excellente beelden direct uit de camera; klein en discreet; alle instellingen via het touchscreen werken goed; en ook de mogelijkheden om hem met je smartphone te verbinden zijn dik in orde. Nadelen voor deze reviewer: het ontbreken van een helpfunctie is echt jammer, aangezien het vooral een instapcamera is. Ook handmatige controlemogelijkheden in de vorm van knoppen zijn een gemis. Autofocus is weliswaar in orde, maar springt er niet uit ten opzichte van de concurrentie.
    Voor de reviewer is het dus een beetje een camera die het midden houdt tussen een beginnerscamera en een camera voor gevorderden. Maar beide soorten fotografen biedt hij dan net weer te weinig. “Ultimately, our experience of the EOS M100 is mixed. It handles superbly well in parts, but frustrates in others.” De reviewer noemt 3 goede alternatieven: de Panasonic Lumix GX800, de Canon EOS 200D en de aloude Sony Alpha 6000.

Bekijk de Canon EOS M100 >>

Canon EOS M100 Belangrijkste kenmerken van de Canon EOS M100

• Compact en lichtgewicht ontwerp, ideaal voor reisfotografie en vloggen
  • 24.2 megapixel aps-c formaat sensor + snelle DIGIC 7 processor
  • 180 graden kantelbaar 3 inch touchscreen voor intuïtieve bediening
  • Wifi en NFC voor snel draadloos delen van foto's en video's
  • Bluetooth link voor snel beeld delen tussen apparaten en afstandsbediening
  • Creative Assist voor snel aanpassen en bekijken van realtime effecten
  • Razendsnel scherpstellen met Dual Pixel CMOS
  • Fotograferen in RAW en filmen in full HD-kwaliteit

Bekijk de Canon EOS M100 >>

Beste systeemcamera’s tot 1000 euro van dit moment Beste systeemcamera's tot €1000

Is je budget maximaal 1000 euro? Ook dan is het mogelijk om een geweldige systeemcamera te kopen. Ga voor een overzicht naar mijn toplijstje met systeemcamera's tot 1000 euro.

Beste systeemcamera's tot €1000 >>

Cameranu.nl Beste webshop voor de Canon EOS M100

Voor de Canon EOS M100 beveel ik van harte Cameranu.nl aan. Een camerawinkel met uitstekende service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

Canon EOS M100 op Cameranu >>

Canon EOS M100 op Kamera-express >>

Beste objectieven voor je spiegelreflex- of systeemcamera

Op zoek naar een geweldige lens voor je spiegelreflex- of systeemcamera? Neem dan een kijkje in mijn toplijsten hieronder.

Beste webshops voor tweedehands camera’s, objectieven & kijkers Uitstekende camera, kijker of objectief? Denk aan occasions!

Zoek je een geweldige camera, objectief of verrekijker, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!

5.0/5 Waardering (2 beoordelingen)