Middenformaat camera’s bieden ongekende beeldkwaliteit. Fujifilm en Hasselblad hebben compacte middenformaatcamera’s op de markt die nog meer detaillering, nog betere kleurweergave en nog meer kwaliteit bieden dan fullframe camera’s. Het mooie: ze zijn compact, sexy en de meeste redelijk betaalbaar. Lees wat ze je bieden!
Als het beste dat de top fullframe systeemcamera’s en spiegelreflexen in huis hebben nog niet genoeg is voor jou, dan zijn er altijd nog de middenformaat camera’s. Die bieden je maximale beeldkwaliteit. Maar ja, dat gewicht hè: je sjouwt je een breuk. Gelukkig zijn er middenformaat camera’s op de markt die zeer compact zijn. Relatief dan hè, want het zijn natuurlijk bepaald geen camera’s voor in je broekzak.
Maar de middenformaat camera’s van Fujifilm (Fujifilm GFX 50S, Fujifilm GFX 50S II en Fujifilm GFX 50R), de Hasselblad X2D 100C en de Hasselblad X1D-II 50C zijn niet zwaarder of lijviger dan een flinke spiegelreflex. De Fujifilm GFX100 die in 2019 het licht zag, is wel zwaarder, maar toch nog steeds draagbaar. En in 2021 is ‘kleine broer’ Fujifilm GFX100S verschenen, een compacte ‘budget’ middenformaatcamera met hoge resolutie. Eind september 2023 is de Fujifilm GFX100 II verschenen, die op alle fronten verder verbeterd is, hij is vooral heel veel sneller. En tot slot: in juni 2024 verscheen de Fujifilm GFX100S II, een compacter en voordeliger alternatief voor de GFS 100 II.
Het prijsniveau van de Fujifilms en de Hasselblads ligt daarbij ook nog eens gunstig. Ook weer relatief. Moet je voor de grotere middenformaten al snel 15.000 tot 30.000 euro neertellen, de compacte middenformaten gaan over de toonbank voor veel minder. De GFX 100S II en GFX 100 II liggen ook binnen het bereik van steeds meer serieuze fotografen. Uiteraard zijn deze topcamera’s niet voor iedereen weggelegd. Maar als fotografie je beroep is of je hart heeft gestolen, komt zo’n camera wel degelijk financieel in beeld.
Middenformaten: het woord duidt op de grootte van de sensor. Hun sensoren zijn kleiner dan die van grootformaat-camera’s, maar veel groter dan de fullframe sensor van systeemcamera’s en spiegelreflexen. Fullframe is het kleinbeeldformaat van vroeger, toen we nog met analoge rolletjes fotografeerden. Niet alleen de sensor van de middenformaten is heel veel groter (zo’n 70%). Ook het aantal megapixels ligt fors hoger dan dat van de meeste systeemcamera’s en spiegelreflexen (al liegt het aantal megapixels van bijvoorbeeld de Sony A7R Mark IV er ook niet om).
Die combinatie van een enorme sensor en extreem veel pixels levert ongekende beeldkwaliteit, scherpte en detaillering. De beelden die op internet te vinden zijn, zijn om van te watertanden zo mooi. En nog iets: ze hebben dankzij de grotere sensor een enorm dynamisch bereik. En daarmee is die geweldige detaillering zowel in heldere als schaduwpartijen van je foto’s terug te vinden.
Nadelen hebben middenformaten ook. Zo zijn het absoluut geen snelheidsmonsters. Integendeel: de meeste schieten zo’n 3 tot 5 foto’s per seconde (de Fujifilm GFX 100 II maakt een snelheidssprongetje naar 8 fps). Die relatieve traagheid heeft met de grootte van de sensor te maken. Ze nodigen dus uit tot ‘slow photography’: neem de tijd voor je foto’s en ga voor de ultieme kwaliteit. Een statief is in veel situaties aan te raden. Actie- en sportfotografen behoren absoluut niet tot de doelgroep. Wel: fotografen die het maximale willen bereiken in architectuur-, landschaps-, portret- en studiofotografie. En er zijn zelfs straatfotografen die verknocht zijn aan middenformaat.
Ik raad van harte Cameranu aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.