Ben je sport- of natuurfotograaf? Dan is een supertelelens een ‘must have’ voor in je cameratas. Met zo’n lens kun je dat vogeltje of die sporter beeldvullend en razend scherp in beeld krijgen. De beste supertelelenzen (zooms en primes) heb ik voor je op een rij gezet. Gebaseerd op reviews van experts!
Alle supertelelenzen in onderstaande lijstjes (een lijstje met zooms en een lijstje met primes) bieden uitstekende kwaliteit. Het verschil zit 'm in de details en vooral: in de prijs. Koop je een objectief van een cameramerk, dan moet je (meestal) veel dieper in de buidel tasten. Bijna altijd krijg je dan wel meer waar voor je geld: nóg scherper, nóg mooiere bokeh, nóg robuuster. Maar ook de zogeheten 'third party' objectieven, bijvoorbeeld van Tamron en Sigma, timmeren goed aan de weg. En zijn stukken goedkoper.
Supertelelenzen zijn geliefde lenzen. Ik ken mensen die er niet minder dan verliefd op zijn. De dure modellen vind je in de tas van de professionele sport- en natuurfotografen. Zij kunnen de forse investering doen, omdat ze met hun adembenemende platen hun brood verdienen. En de lenzen kunnen aftrekken van de belasting: dat scheelt een slok op een borrel.
Maar ook serieuze liefhebbers vinden steeds vaker hun weg naar deze begerenswaardige superlange lenzen. En daar spelen met name ‘third party’-fabrikanten als Sigma en Tamron gretig op in. Door nieuwe modellen op de markt te brengen die niet direct je bankrekening plunderen maar wél kwaliteit bieden.
Zoals gezegd zijn de supertelelenzen in mijn lijstje met name geschikt voor wild- en sportfotografen. De lenzen halen niet alleen dichtbij wat veraf is, maar blinken ook uit in razendsnel scherpstellen én schieten. Vooral voor wild- en sportfotografen is dat belangrijk, want je wilt natuurlijk niet fotografisch achter het net vissen.
Maar niet alleen wat je van ver haalt is lekker. Veel van de lenzen in dit lijstje zijn ook toppers in close up-fotografie. Dankzij een kleine minimale scherpstelafstand plus het gigantische telebereik kun je dan bijvoorbeeld waanzinnig mooie foto’s schieten van libellen of vlinders. Vaak lukt dat beter dan met een macrolens, omdat je met een supertelezoom het insect niet op de spreekwoordelijke lip hoeft te zitten.
Veel van de lenzen in mijn lijstjes blinken ook uit in een prachtige achtergrond-onscherpte: de bokeh. Dankzij het forse telebereik in combinatie met een lichtsterk diafragma steekt je onderwerp glashelder af tegen een onscherp decor. Dat kun je voor dat verre hert inzetten. Maar ook voor prachtige portretten.
Nadelen zijn er helaas ook. De meeste lenzen in mijn lijstje zijn groot, zwaar en duur. Voor de duurste versies van Nikon en Canon leg je een bedrag neer waar je ook heel goed een auto voor kunt kopen. Maar dan heb je ook een lens waarvan je vele jaren plezier hebt. En hoewel de lenzen van Tamron en Sigma voor veel beurzen nog betaalbaar zijn, passen ook deze superteles niet in je broekzak. Dat is (letterlijk en figuurlijk) de prijs die je moet betalen voor een geweldig bezit.
Veel superteles in mijn toplijstjes zijn ontworpen voor fullframe camera’s. Maar ze zijn ook uitstekend geschikt voor aps-c camera's (omgekeerd kun je geen aps-c objectieven op een fullframe camerabody gebruiken). Houd dan wel rekening met de aps-c cropfactor van ongeveer 1.5x (Canon: 1.6x). Dat betekent dat het zoombereik bij een 100-400mm ongeveer 150-600mm is. Een prachtig bereik dat nog beter geschikt is voor wild-, sport- en actie-fotografie!
Omdat je telebereik natuurlijk nooit genoeg is, zijn er teleconverters op de markt. Die verlengen je telebereik met 1.4x of 2x. Dat lijkt mooi, en dat is het ook. Maar houd er rekening mee dat je met een teleconverter lichtsterkte verliest. Een 1.4x teleconverter kost je 1 stop, een 2x teleconverter kost je 2 stops. En zo hep elk voordeel weer een nadeel. Wie zei dat ook weer? Cameranu.nl heeft alle teleconverters heel handig voor je op een rij staan.
Ik raad van harte Cameranu aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.