Sony FE 16-25mm f/2.8 G: Reviews & Tests
Groothoekzoomlenzen: spectaculaire panorama’s
Weidse landschappen, spectaculaire architectuur, adembenemende stadspanorama’s. Dat tover je allemaal uit je camera met een groothoekzoomlens. Hieronder zie je specificaties plus de belangrijkste reviews van de Sony FE 16-25mm f/2.8 G, die eind april 2024 op de markt is gekomen.
Sony FE 16-25mm f/2.8 G
Brandpuntsafstand: 16-25mm | Maximaal diafragma: f/2.8 | Lensmount: Sony E (fullframe) | Geschikt voor fullframe: ja | Gewicht: 409gr | Lengte x diameter: 91 x 75mm | Stof- en spatwaterdicht: ja | Beeldstabilisatie: nee | Minimale scherpstelafstand: 17cm | Vergrotingsfactor: 0.2x | Filtermaat: 67mm | Release datum: eind april 2024 | Frankwandelt-rating 90/100 | Prijs: 1.399 euro op Cameranu.nl en op Cameraland.nl en op Kamera-express.nl
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameranu.nl >>
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameraland.nl >>
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Kamera-express.nl >>
Deze Sony-lens in het kort
Sony heeft al diverse fantastische groothoekzooms op de markt, waaronder het vlaggenschip: de Sony FE 16-35mm f/2.8 GM II. Nu is er de Sony FE 16-25mm f/2.8 G, voor de helft van de prijs en nóg lichter en compacter. Een zeer veelzijdige lens met de vermaarde G Lens-resolutie en -stijl. Dit is misschien wel de perfecte groothoekzoom voor voor reisfotografie en videocreatie.
Optisch uitmuntend
De beelden van deze G-serie lens zijn zoals verwacht optisch uitmuntend, met drie asferische elementen, drie ED-elementen en 11 diafragmabladen voor haarscherpe beelden, een minumum aan lensfouten en een zijdezachte bokeh. Sony combineert deze optische kwaliteit met een ongekend compact ontwerp.
Ideaal voor fotografen en filmers
Dit is niet alleen de perfecte groothoekzoom voor fotografen. Dankzij het diafragma van f/2.8, de snelle autofocus en de stille bediening is deze lens ook ideaal voor filmmakers en vloggers. Bovendien is het objectief compatibel met de functies van Sony voor filmopnamen met lichtgewicht apparatuur.
Creatieve close-ups
Mooi is ook z’n minimale scherpstelafstand van 17 centimeter. Daardoor kruip je dicht op de huid van je onderwerp voor creatieve close-ups. Je krijgt dan een maximale vergroting van 0.2x. Dat biedt de mogelijkheid om je creatieve kanten voluit te ontwikkelen.
Eenvoudig te bedienen
De compacte constructie biedt ruimte voor een aantal fraaie functionaliteiten: een diafragmaring die snel aanpasbaar is en een vergrendelschakelaar. Daarmee is deze groothoeklens zeer eenvoudig te bedienen. En met een burstsnelheid van 30fps en een autofocusfunctie van 4K120p is deze lens klaar voor snelle actie. Uiteraard kent deze lens een stof- en vochtbestendige constructie.
Deze Sony-lens is ideaal voor:
- Landschapsfotografie
- Architectuurfotografie
- Interieurfotografie
- Video en vloggen
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameranu.nl >>
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameraland.nl >>
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Kamera-express.nl >>
EISA-award 2024-2025 voor de Sony FE 16-25mm f/2.8 G
Professionele reviewers over de Sony FE 16-25mm f/2.8 G
- Fotomagazine Zoom.nl (Michiel Mulder, juni/juli-nummer 2024): De Sony FE 16-25mm f/2.8 G is een relatief goedkope supergroothoekzoom en dat is volgens Michiel “goed nieuws voor wie een lichtsterke groothoek wenst, maar aanhikt tegen de kosten van de Sony FE 16-35mm f/2.8 GM II”. Nog beter nieuws: hij presteert ook heel goed.
Afgezien van de prijs is het een goed gelukte lens, maar helemaal als je er de prijs wel bij betrekt, schrijft Michiel. “Op de 16mm-stand moet je een beetje opletten met de beeldhoeken, maar al met al biedt dit objectief veel waar voor zijn geld.”
Vergelijk je hem met de vergelijkbaar geprijsde Sony FE 16-35mm f/4.0 G dan zijn er twee sterke argumenten om toch voor de 16-25mm f/2.8 te kiezen: de close-upmogelijkheden en de lichtsterkte. Je moet dan wel kunnen leven met een beperkter zoombereik. Eindoordeel: Diamant Award. - Focus Fotomagazine (Jan Paul Mioulet, 2024 nr. 4): De Sony FE 16-25mm f/2.8 G is compact en lichtsterk en biedt volgens Jan Paul veel beeldkwaliteit, een uitstekende bouwkwaliteit en veel gebruiksgemak. “Het is misschien even wennen aan het korte bereik, maar in de praktijk is dat best handig.”
De beeldkwaliteit is heel goed: deze groothoekzoom is over het hele bereik scherp in het centrum. Op de kortste groothoekstand zijn de hoeken met het grootste diafragma nog niet perfect. Na één of twee stops diafragmeren bereiken ook de hoeken perfectie. Lenscorrecties maken het objectief vertekeningsvrij. De bokeh is “netjes”, maar niet zo fraai als die van de GMaster: er zitten wat randjes aan de bokeh-bollen die bij volle opening ook niet niet helemaal rond zijn in de hoeken. Wat diafragmeren maakt ze wel perfect rond.
Het objectief is wel iets prijziger dan de vergelijkbare zoom van Tamron, maar de extra mogelijkheden rechtvaardigen dat prijsverschil, aldus Jan Paul. Vergelijk je het objectief met de GMaster-lens dan zijn ze veel goedkoper en ook veel lichter. Al is dat verschil in gewicht en prijs aanzienlijk, “de beeldkwaliteit [is dat] gelukkig niet”. Het is dus een uitstekend alternatief voor de GMaster. Eindoordeel: Super Award met het cijfer 9.2. - Petapixel.com (Chris Niccolls, full review): De Sony FE 16-25mm f/2.8 G is misschien klein, maar hij is zeer capabel, schrijft Chris. “Ik was verrast door hoe goed gecorrigeerd en scherp deze lens is. Het is een goed alternatief voor iemand die een snel diafragma van f/2.8 nodig heeft zonder zijn toevlucht te nemen tot een zware lens.” Weliswaar is het brandpuntbereik beperkt, maar dat wordt prima afgedekt doordat er zoveel algemene zoomlenzen vanaf 24mm zijn.
Alternatieven zijn er natuurlijk ook, aldus Chris. Sigma en Tamron maken respectievelijk de Sigma 16-28mm f/2.8 DG DN Contemporary en de Tamron 17-28mm Di III RXD, en dat zijn ook snelle f/2.8-lenzen. Maar de Sony is volgens Chris iets scherper dan die opties en hij is ook nog wat lichter. De prijs van de Tamron en Sigma ligt flink lager, maar de Sony heeft wel een voorsprong op het gebied van optische prestaties.
Kortom: “Deze lens levert uitstekende optische prestaties. Een geweldige lens die ook formaat en gewicht laag houdt.” - Digitalcameraworld.com (Matthew Richards, full review): Groter is niet altijd beter, schrijft Matthew over de Sony FE 16-25mm f/2.8 G. “Voor mij is een belangrijk verkoopargument van deze lens: hij is opmerkelijk klein en licht van gewicht voor een fullframe compatibele groothoekzoomlens met een constant diafragma van f/2.8 beoordeling.” Mooi is daarbij dat er tal van extra's in deze kleine lens zitten. “Dat maakt deze lens zeer aantrekkelijk, hoewel prijzig.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
- Pcmag.com (Jim Fisher, full review): De Sony FE 16-25mm f/2.8 G verruilt wat zoomkracht om zijn compacte, heldere ontwerp te realiseren, schrijft Jim. Toch is het een aantrekkelijke keuze voor zowel fotografen als videografen die bij weinig licht werken. “Deze groothoekzoom biedt uitstekende optische prestaties (ondanks de enigszins drukke bokeh) en voelt premium aan dankzij de weerbestendige constructie en de hoogwaardige bedieningselementen.
Editor’s Choice in de groothoekzooms voor Sony blijft de ‘voorbeeldige’ Sony FE 16-35mm f/4 G PZ, die dezelfde prijs heeft en een nuttiger brandpuntbereik heeft.
Kortom: “Als je het magere zoombereik accepteert, beloont de goedgebouwde Sony FE 16-25mm f/2.8 G-lens je met uitstekende groothoek-resultaten bij weinig licht.” Eindoordeel: Good met 3.5 van de 5 sterren. - Amateurphotographer.com (Andy Westlake, full review): Volgens Andy is er veel te waarderen aan de Sony FE 16-25mm f/2.8 G. “Hij is klein en licht voor een fullframe groothoekzoomzoom met groot diafragma, heeft een uitgebreide set bedieningselementen en is weerbestendig. Het allerbelangrijkste is dat deze lens een consistent uitstekende beeldkwaliteit levert.”
Maar je moet wel genoegen nemen met een groot compromis: het zeer beperkte zoombereik. Veel landschapsfotografen hebben volgens Andy graag een groot deel van de tijd een zoomlens van 16-35mm op hun camera. Zelf vond hij het beperkte zoombereik frustrerend en creatief beperkend, omdat het de enige lens was die hij bij zich had. “De meeste gebruikers zullen veel tijd besteden aan het heen en weer wisselen van deze lens met een standaardzoomlens.”
Wat is de waarde van deze compacte Sony groothoekzoom in een wereld waar je de Sigma 16-28mm f/2.8 DG DN en de Tamron 17-28mm f/2.8 Di-III RXD al voor tweederde van de prijs kunt krijgen? Die lenzen hebben volgens Andy eveneens een indrukwekkende beeldkwaliteit. “Deze Sony biedt je echter wel een diafragmaring en weerbestendigheid.”
Al met al hebben Sony-gebruikers veel keuze in ultrabrede zoomlenzen. Deze Sony zal niet voor iedereen geschikt zijn, aldus Andy. Persoonlijk zou hij in plaats daarvan voor een 16-35mm f/4 gaan. “Maar als de functieset aan uw specifieke behoeften voldoet, kunt u er zeker van zijn dat het uitstekende resultaten oplevert.” Eindoordeel: Recommended met 4.5 van de 5 sterren. - Techradar.com (Rod Lawton, full review): Met de Sony FE 16-25mm f/2.8 G moet je volgens Rod duidelijk zijn over wat je wint én verliest. “Dit is een veel kleiner, veel goedkoper alternatief voor de Sony FE 16-35mm f/2.8 G Master II. Normaal gesproken is dat de supergroothoekzoomlens voor Sony-gebruikers. Bovendien offert de 16-25mm veel brandpuntsafstand op aan de lange kant van het zoombereik, met z’n maximale bereik van 25mm.”
Is het zoombereik van 16-25mm wel voldoende? vraagt Rod zich af. Eigenlijk wel, is zijn antwoord, mits je ook een gewone standaardzoom bij je hebt. “Dan zet je deze groothoekzoom in voor interieurs, landschappen en andere onderwerpen. Dus als je voorbij dat beperkte brandpuntsbereik kunt komen, is deze lens erg goed.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren. - Shoot.be (Sven Van Herck, full review): De lens heeft volgens Sven een prima scherpte, zowel in het midden als aan de randen, maar de extreme hoeken zijn wel iets zachter. “Op 16mm ga je natuurlijk ook wat vervorming zien, maar correctieprofielen in software zoals Lightroom kunnen hier goed mee om. Op 25mm is hier nog amper sprake van en bij een diafragma van f/8 of kleiner krijgen ook de hoeken meer definitie.”
Of deze lens iets voor jou is hangt volgens Sven uiteraard af van je fotografievoorkeur. “De Sony FE 16-25mm F2.8 G is prima geschikt voor natuur- en architectuurfotografen, maar zal door zijn beperkte zoomcapaciteit minder geschikt zijn voor iemand die op zoek is naar een allround oplossing. In dat geval moet de lens aangevuld worden met een standaardzoom, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Sony FE 24-50mm f/2.8 G.” - Focus-review.com (Jan Paul Mioulet, full review): De Sony FE 16-25mm f/2.8 G is volgens Jan Paul een interessante zoom vanwege de compacte afmetingen, de hoge lichtsterkte en de bescheiden prijs vergeleken met de Sony FE 16-35mm F2.8 GM II.
Jan Paul: “Het objectief is optisch niet perse beter dan bijvoorbeeld de Tamron 17-28mm Di III RXD. Maar het biedt wel duidelijk meer bedieningsmogelijkheden en ondersteunt bijvoorbeeld zaken als correctie van de focus breathing en opnames met snelheden van meer dan 15 beelden per seconde. Het is duurder dan de Tamron, maar dat is het gezien de mogelijkheden ook wel waard. Tenminste, als je die extra mogelijkheden ook echt gebruikt.” - Fstoppers.com (Ondřej Vachek, full review): De Sony FE 16-25mm f/2.8 G is volgens Ondřej een prettige reisgenoot én een vriend van de vlogger. “Het is duidelijk dat deze lens gericht is op deze twee groepen: reizigers of vloggers die niet de zwaardere en omvangrijkere GMaster willen, maar wel de voorkeur geven aan een diafragma dat helderder is dan f/4.”
De Sony FE 16-25mm f/2.8 G sluit perfect aan op de onlangs uitgebrachte Sony FE 24-50mm f/2.8 G, die samen meer dan genoeg brandpuntsbereik en optische kwaliteit bieden. De 16-25mm kan volgens Ondřej ook prima op zichzelf staan als hij wordt gebruikt als dagelijkse vloglens, gemonteerd op een Sony ZV-E1, Sony FX3 of Sony A7R IV. “De goede bouw, stille motorwerking, compatibiliteit met focus-breathing-compensatie, actieve stabilisatie-compatibiliteit, soepele diafragmaring en kleine vormfactor maken dit een geweldige optie voor iedereen die een Sony-camera serieus of als liefhebber gebruikt.” Het prijskaartje is stevig, maar volgens Ondřej ook niet overdreven duur voor wat je allemaal krijgt. - Klantreview op Cameranu.nl: “Deze Sony groothoeklens is met 400 gram een compacte lichtgewicht. Hij is bovendien snel en geeft een prachtig beeld met een hoge lichtopbrengst. Hij is bijzonder geschikt voor interieur-, architectuur- en landschapsfotografie. Kortom; een mooie 'must-have' in de fototas. Ik ben erg tevreden, prima prijs/kwaliteit-verhouding.” Bekijk alle reviews van kopers >>
- Klantreview op Kamera-express.nl: “Geweldige lens voor zowel fotografie als filmen. Ik heb deze lens een aantal weken mogen testen, wat een geweldige lens! Ik ben dol op de 16mm. Foto’s worden echt compleet met omgeving. De lichtgevoeligheid is ook super. Mooie beelden, ook binnen en geweldige effecten. De diafragma ring is erg fijn.” Bekijk alle reviews van kopers >>
- Tony Northrup (video-review): Volgens Tony is de Sony FE 16-25mm f/2.8 G een geweldige lens voor alledag, voor reizen en voor video en vloggen. “Hij biedt je supergroothoek en snelle f/2.8-prestaties voor geweldige beelden bij weinig licht. Met een lagere prijs en licht van gewicht waardoor hij de hele dag comfortabel mee te nemen is.”
Benieuwd naar deze video-review? Je vindt hem onderaan deze pagina.
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameranu.nl >>
Belangrijkste kenmerken van de Sony FE 16-25mm f/2.8 G
- Veelzijdig: inzetbaar voor veel foto- en video-genres
- Hoge beeldkwaliteit: haarscherpe beelden
- Snel diafragma van f/2.8: fraaie en zachte bokeh
- Compact en licht: ideaal voor reisfotografie en video
- Stil scherp: snelle en stille autofocus
- Creatieve close-ups: minimale scherpstelafstand van 17cm
- Robuust gebouwd: stof- en vochtbestendig ontwerp
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameranu.nl >>
Tony Northrup: YouTube-review van de Sony FE 16-25mm f/2.8 G
Sony FE 16-25mm f/2.8 G op Cameranu.nl >>
Beste groothoeklenzen op een rij
Alle Sony-lenzen op een rij
Overzicht Sony systeemcamera’s
- Mijn review van de Sony A1 >>
- Mijn review van de Sony A9 II >>
- Mijn review van de Sony A9 III >>
- Mijn review van de Sony A7R V >>
- Mijn review van de Sony A7S III >>
- Mijn review van de Sony A7 IV >>
- Mijn review van de Sony A7C >>
- Mijn review van de Sony A7C II >>
- Mijn review van de Sony A7C R >>
- Mijn review van de Sony ZV-E1 >>
- Mijn review van de Sony ZV-E10 II >>
- Mijn review van de Sony A6600 >>
De allerbeste systeemcamera's
Beste systeemcamera's tot €2.000
Beste aps-c- en microfourthirds-camera’s
Uitstekende camera of lens kopen? Denk eens aan occasions!
Beste webshop voor objectieven
Ik raad van harte Cameranu aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.
De kracht van Cameranu:
- Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.1
- Beste fotowinkel volgens de Consumentenbond
- Medewerkers hebben een ongekende passie voor fotografie
- Voor 23:59 uur besteld? Morgen in huis!
- Vijfvoudig winnaar van de Shopping Awards
Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!
Alle camera’s op een rij: handig overzicht