Lichtsterke zoomlenzen: favoriet bij de professional
Lichtsterke zoomlenzen zijn geliefd bij professionele fotografen. Het zijn hun werkpaarden: de meeste beelden schieten ze met deze objectieven. Je hebt standaardzooms met een bereik van 24-70mm en telezooms met een bereik van 70-200mm. Deze Panasonic zit daar precies tussenin, met een prachtig bereik van 50-100mm (fullframe-equivalent). Een zeer bijzondere lens dus. Hieronder zie je specificaties plus de belangrijkste reviews van de Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH, die eind augustus 2021 op de markt is gekomen.
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Cameraland.nl >>
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Kamera-express.nl >>
Deze Panasonic-lens in het kort
De Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH is een bijzondere lens. Hij is zeer lichtsterk voor een zoomlens. En hij heeft een brandpuntbereik waarvoor je normaal gesproken vier veel gebruikte primelenzen nodig hebt: 50mm, 75mm, 85mm en 100mm. Beeldkwaliteit en lichtsterkte liggen op zo’n hoog niveau, dat ze deze primelenzen kunnen vervangen. Een echt werkpaard voor professionele fotografen dus.
Twee lenzen, alle fotogenres
Deze Panasonic sluit ook naadloos aan bij de andere veelzijdige zoomlens voor professionals: de Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm f/1.7 ASPH. Met deze twee lenzen in je fototas (of op je camera) bestrijk je vrijwel alle fotogenres.
Bijzonder veelzijdige lens
Het zeer snelle diafragma van f/1.7 over het hele zoombereik van 50-100mm (fullframe-equivalent) maakt hem bijzonder veelzijdig. Deze Panasonic Leica is bij uitstek geschikt voor portret-, mode- en evenementfotografie. Maar hij is in te zetten voor alle onderwerpen in het midden telebereik.
Uitblinker voor video
Daarnaast is de Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH een uitblinker voor videoproducties. Hij heeft een razendsnelle en uiterst nauwkeurige autofocus. Het interne scherpstelsysteem zorgt daarnaast voor een stille bediening. De staploze diafragmaring en het speciale aandrijfsysteem helpen je camera om zich snel aan te passen aan veranderingen in helderheid bij zoomen en pannen.
Ideaal voor de Panasonic GH5 II
Daarnaast minimaliseert het optische ontwerp beeldverschuivingen tijdens het zoomen. De focusring heeft een handmatige focuskoppeling die zorgt voor een intuïtieve en nauwkeurige scherpstelling. Focus breating wordt daarnaast zeer sterk onderdrukt. Echt een ideale lens voor geavanceerd videowerk in combinatie met de Panasonic GH5 II.
Zeer robuust ontwerp
Deze professionele zoomlens is zeer robuust uitgevoerd. Het stof- en spatwaterbestendige ontwerp is bestand tegen zware omstandigheden, zelfs tegen temperaturen tot 10 graden onder nul. Met deze lens kun je dus altijd op pad, ook als het weer tegenzit.
Deze Panasonic-lens is ideaal voor:
- Portretfotografie
- Modefotografie
- Bruiloftfotografie
- Videografie
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Cameraland.nl >>
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Kamera-express.nl >>
EISA-award 2022-2023 voor de Panasonic Leica DG 25-50mm
De Panasonic Leica DG 25-50mm f/1.7 ASPH heeft een prestigieuze EISA-award 2022-2023 in de wacht gesleept. Volgens de internationale jury van deze prijs is deze Panasonic de ‘Beste zoomlens voor foto/video’. Benieuwd naar de andere winnaars?
Alle winnende camera’s en lenzen >>
Professionele reviewers over de Panasonic 25-50mm f/1.7
De Panasonic 25-50mm f/1.7: hoe scoort hij bij de reviewers? Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen!
- Fototijdschrift Zoom.nl (Jasper van Bladel, full review): Panasonic vergeet z’n mooie lijn met microfourthirds-producten gelukkig niet, zo blijkt uit deze lichtsterke portretzoomlens, zo schrijft Jasper. Tussen de mft-lenzen zitten pareltjes, en dit is er volgens Jasper één van. Hij sluit mooi aan bij de Panasonic Leica DG 10-25mm f/1.7 ASPH, die in alle opzichten identiek ontworpen is. Met reden: daardoor kun je beide lenzen snel en makkelijk verwisselen als je filmt in een ‘rig’.
En dat geeft gelijk een inkijkje in Panasonics voornaamste doelgroep voor deze twee lenzen: filmers die een GH5, GH5 II of de toekomstige GH6 professioneel gebruiken. De lichtsterkte van beide lenzen geeft in combinatie met het gezamenlijk bereik heel veel mogelijkheden, vooral ook bij weinig licht.
Jasper vond de lens in de praktijk erg prettig in het gebruik. “De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en alles draait en werkt soepel. Daarnaast is de maatvoering mooi in balans met de body van de GH5(M2).” Handmatige scherpstelling werkt ook uitstekend, en de autofocus is accuraat, snel en stil.
Lof is er ook voor de beeldkwaliteit. “De resultaten zijn prachtig scherp en hebben een fraaie neutrale tekening.” Dankzij de lichtsterkte kun je mooi spelen met scherpte en onscherpte. Kortom: een erg fraaie lens, “waarmee je prima onderscheidend beeld kunt maken in de vorm van zowel foto’s als video’s. Eindoordeel: Diamant Award met het cijfer 8.3.
- Dpreview.com (Mike Tomkins, field review): Panasonic dicht met dit objectief volgens Mike een onbeantwoord gat in de markt voor microfourthirds-lenzen. Dat betekent wel dat deze lens geen brede doelgroep heeft, aangezien het brandpuntbereik ongebruikelijk is. Maar als je tot de doelgroep behoort, en misschien al de 10-25mm f/1.7 van Panasonic bezit, dan heeft deze lens veel te bieden. Zeker als je meer telebereik voor video-opnamen of portretfoto’s wilt.
Panasonic heeft bij het lensontwerp van deze lens en van de 10-25mm veel aandacht voor details gehad. Een indrukwekkend en doordacht ontwerp. Beide lenzen hebben exact dezelfde body en lay-out van de bedieningselementen. Ze sluiten ook naadloos op elkaar aan wat brandpuntbereik betreft. Daardoor hebben bijvoorbeeld videografen minder werk, zowel bij het opnemen in het veld als bij het bewerken.
DPReview was al verliefd op de 10-25mm f/1.7 van Panasonic. En deze lens wakkert de verliefdheid verder aan. Net als bij de 10-25mm “is het een genot om foto's te maken, of je nu autofocus gebruikt of handmatig scherpstelt, en het levert ook in de meeste opzichten een geweldige beeldkwaliteit”.
De lens is prijzig, maar dat kun je verwachten bij een nicheproduct. En zeker bij een lens die op video gericht is. Zelfs voor fotografen is het dé lens als je een portretzoomlens zoekt. Vooral videografen zullen volgens Mike dol zijn op deze lens. Eindoordeel: Silver Award met een score van 88%.
- Photographyblog.com (Mark Goldstein, full review): De Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH is volgens Mark “een optisch uitmuntende, waanzinnig snelle lens die vooral videografen zal aanspreken dankzij de geweldige combinatie van een klikloze diafragmaring en een focuskoppelingsmechanisme met lineaire handmatige scherpstelling”.
Deze Panasonic biedt geweldige prestaties over het hele diafragma en het hele brandpuntbereik. De optische kwaliteit is zo hoog, dat hij volgens Mark zelfs een aantal prime-lenzen zou kunnen vervangen. Daar staat tegenover dat de lens groot en zwaar is, hoewel wel in balans op de grotere camea’s als de Panasonic GH5 II. Voor fotografen is de klikloze diafragmaring wellicht minder handig.
Het brandpuntbereik is volgens Mark uniek, en dekt alles van standaard tot matige tele. Daarmee is het een veelzijdige lens voor alledaags gebruik.
De scherpte ligt hoog over het hele bereik en bij alle diafragma’s, zelfs aan de randen van het beeld. Vervorming en chromatische aberraties zijn zeer goed onder controle; vignettering is wel wat merkbaar. De bouwkwaliteit is zeer goed, met weerbestendigheid, wat je mag verwachten voor deze prijs.
Bedenk bij de hoge prijs dat hij een aantal primes kan vervangen. Dat maakt de prijs wellicht behapbaar. Kortom: deze Panasonic is “een unieke, veelzijdige en optisch uitstekende lens die een must is voor professionele videografen en serieus verleidelijk voor alle andere fotografen/videografen”. Eindoordeel: Highly Recommended met 4.5 van de 5 sterren.
- Ephotozine.com (John Riley, full review): Wie een microfourthirds-camera bezit zou volgens John goed naar deze lens moeten kijken. Het is een zeer veelzijdige lens, waarmee je dichtbij kunt scherpstellen. De kwaliteit van de beelden is uitstekend, evenals de bediening. Hij sluit ook perfect aan bij z’n broertje, de Panasonic Leica DG 10-25mm f/1.7 ASPH. De twee lenzen samen vormen volgens John een krachtig duo.
De prijs ligt vrij hoog, maar datzelfde geldt voor de kwaliteit. Kortom: een zeer fijne lens die het overwegen waard is. Eindoordeel: Highly Recommended met 4.5 van de 5 sterren.
- Thephoblographer.com (Hillary Grigonis, full review): De Panasonic Leica 25-50mm f/1.7 is volgens Hillary precies de lens die het microfourthirds-systeem nodig heeft. “De lens is weliswaar zwaarder en duurder dan de meeste andere lenzen voor dit systeem, maar de combinatie van scherpe onderwerpen en vloeiende achtergronden zal voor veel fotografen de investering waard zijn. Het is een geweldige optie voor verschillende fotogenres, zoals portretten en evenementen.”
Het is een uitstekende lens, maar het is wel een hele investering. Zwaarder dan veel andere MFT-lenzen is hij ook, hoewel dit voor de meeste fotografen geen probleem zal zijn. Kijk je heel nauwkeurig, dan zie je af en toe wat chromatische aberratie en zeepbel-bokeh.
Deze Panasonic Leica levert volgens Hillary een mix van scherpte, mooie bokeh en veelzijdigheid. Daardoor is dit dé lens voor fotografen met een ruim budget. “Het is een lens die ik op mijn verlanglijstje zou hebben staan als ik met een Panasonic-camera zou fotograferen. Voor Olympus-fotografen is er enige aarzeling vanwege het gebrek aan compatibiliteit met diafragmaringen in zo'n dure lens.” Eindoordeel: 5 van de 5 sterren.
- Camerajabber.com (Angela Nicholson, hands on review): De Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH heeft volgens Angela uitstekende specificaties, en hij is gebouwd volgens een hoge standaard. De bedieningselementen maken nauwkeurige aanpassingen mogelijk. De beeldkwaliteit is uitstekend. Maar 's werelds eerste constante f//1.7 telezoomlens is niet goedkoop.
- DPReview TV (video-review): Chris en Jordan van DPReview TV hebben deze Panasonic Leica uitvoerig onder de loep genomen. Een ‘must see’ als je overweegt deze professionele zoomlens aan te schaffen.
DPReview is zeer positief over deze lens, vooral ook over z’n prestaties op het gebied van video. De autofocus is zeer snel, zeer precies en ook uitermate stil. Verder heeft hij vrijwel geen focus breathing. Een nadeel voor videografen is dat deze lens niet ‘parfocal’ is: als je inzoomt, verliest hij z’n focus, dus moet je opnieuw focussen.
Je vindt dit interessante review onderaan deze pagina.
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Cameraland.nl >>
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Kamera-express.nl >>
Belangrijkste kenmerken van de Panasonic 25-50mm f/1.7
- Zeer lichtsterk: vast diafragma van f/1.7 over het hele zoombereik
- Hoge beeldkwaliteit: 16 elementen in 11 groepen
- Minimale lensfouten: één asferische lens en drie Extra-low Dispersion lenzen
- Hoge Leica-normen: uitstekende optische prestaties
- Uitblinker in video: stil, snel en op de millimeter nauwkeurig
- Macro-fotografie: kleine minimale scherpstelafstand
- Duurzaam gebouwd: stof- en spatwaterbestendig
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Cameraland.nl >>
Panasonic 25-50mm f/1.7 op Kamera-express.nl >>
Alle lichtsterke telezoomlenzen op een rij
Heel veel lichtsterke telezoomlenzen heb ik voor je op een rij gezet, met daarbij de specificaties en belangrijkste reviews. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in de reviews? Bekijk dan dit handige overzichtsartikel. Onmisbaar als je een lichtsterke telezoomlens zoekt!
Bekijk dit overzichtsartikel >>
Alle Panasonic-lenzen voor je systeemcamera op een rij
Benieuwd naar de beste lenzen voor je Panasonic microfourthirds systeemcamera? Ik heb de best besproken Panasonic objectieven voor je op een rij gezet. Wil je er meer over lezen en kijken hoe ze scoren in reviews? Klik dan hieronder door naar mijn artikelen. Of bekijk mijn overzichtsartikel van Panasonic objectieven.
Olympus-lenzen voor je Panasonic
Heb je een systeemcamera van Panasonic? Dan kun je daar vaak ook een Olympus-objectief op gebruiken. Olympus heeft een breed aanbod lenzen met microfourthirds-vatting. Geweldige kwaliteit, uitstekend gereviewed.
Bekijk de toplenzen van Olympus >>
Uitstekende camera of lens kopen? Denk eens aan occasions!
Zoek je een geweldige camera of lens, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!
Beste occasions >>
Beste webshop voor objectieven
Een fantastisch objectief koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van objectieven. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.
Ik raad van harte Cameranu aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.
De kracht van Cameranu:
- Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.1
- Beste fotowinkel volgens de Consumentenbond
- Medewerkers hebben een ongekende passie voor fotografie
- Voor 23:59 uur besteld? Morgen in huis!
- Vijfvoudig winnaar van de Shopping Awards
Alle objectieven op Cameranu.nl >>
Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!
Ben jij ook zo hongerig naar nieuwe camera’s? Dan heb ik iets nieuws voor je: vers van de pers staan de 30 allernieuwste camera’s voor je op een rij. Alle prachtige features en reviews van experts doe ik uit de doeken. Hoef jij alleen nog maar te kiezen!
Bekijk de 30 nieuwste camera’s >>
Alle camera’s op een rij: handig overzicht
Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: alle camera's op Frankwandelt heb ik voor je op een rij gezet in een handig, doorzoekbaar overzicht. Zodat jij lekker kunt grasduinen op je zoektocht naar een fantastische nieuwe camera!
Alle camera's op een rij >>