Sony RX10 III: beste superzoomcamera van dit moment

Sony Cybershot RX10 III: beste superzoom camera van 2016

Sony RX10 III is de beste superzoomcamera van 2016 volgens vele reviewers. Paradepaardje van Sony met lichtsterke megazoom tot 600mm. Beste uit de Test bij de Consumentenbond. Heeft half augustus 2017 de prestigieuze EISA-award gekregen!

Sensor: 1 inch | Resolutie: 20.1 megapixel | Optische zoom: 24-600 mm (25x) | Beelden per seconde: 14 | Video: 4K | Gewicht: 1.095gr | Frankwandelt-rating 92/100 | Prijs: 1.599 euro (Cameranu.nl)

Bekijk de Sony RX10 III op Cameranu.nl >>

Sony Cybershot RX10 III Ongekend lichtsterk objectief

Z'n voorganger, de RX10 II, had 'slechts' 8x optische zoom, maar kreeg wel al uitstekende ratings op alle bekende fotografiesites. Want de beeldkwaliteit van de RX10 II is uitstekend en het objectief zeer lichtsterk. De nieuwe RX10 III doet daar nog een flinke schep bovenop. De optische zoom is sterk uitgebreid: 24-600mm (kleinbeeld-equivalent). De beeldkwaliteit is nog een tandje hoger. En het objectief is voor een superzoom ongekend lichtsterk: f/2,4-4. Op het web zie je foto's die in kwaliteit niet onderdoen voor een spiegelreflex.

Ideale allround camera: van portret- tot actiefotografie

Misschien is de Sony RX10 III wel de ideale allroundcamera. Zo eentje die je overal mee naartoe neemt en die nooit teleurstelt. Het zoombereik van 24-600mm in combinatie met de lichtsterkte van het objectief biedt ongekende mogelijkheden: van landschapsfotografie tot wild- en natuurfotografie. Het grote diafragma maakt ook portretfotografie met een prachtig bokeh (onscherpe achtergrond) mogelijk. En dankzij de hoge snelheid (14 beelden per seconde) komt hij ook uitstekend van pas bij actiefotografie. Dus leg die prachtige omhaal op het voetbalveld vast. Of schiet Max Verstappen als hij door de bocht brult.

4K-video: 4 keer scherper

De Sony RX10 III heeft zoals veel nieuwe camera's uit het duurdere segment filmen in 4K-resolutie in huis. In combinatie met het fantastische lichtsterke superzoom objectief kun je daar geweldige filmpjes mee schieten. 4K-video biedt een vier keer scherper beeld dan Full HD. Beeld en geluid zijn loepzuiver.

Laag ruisniveau & extreem snel

De Sony RX10 III heeft een grote 20 megapixel sensor van 1 inch aan boord. Even wat technisch: het is een 'stacked' CMOS sensor met een DRAM-chip en belichting via de achterzijde. In combinatie met de BIONZ X beeldverwerking biedt de camera een laag ruisniveau over het gehele gevoeligheidsbereik van ISO 64 tot 12.800. De DRAM-chip kan grote hoeveelheden data opslaan en doorgeven waardoor de beeldverwerking extreem snel is. In gewone-mensen-taal: het is een razendsnelle camera met spatzuivere beelden, ook als het licht minder is.

Sony Cybershot RX10 IVBREAKING NEWS: De opvolger is er!

Sony is niet te stuiten. Het zoveelste vlaggenschip ziet in oktober 2017 het licht (en de winkelschappen): de fonkelnieuwe Sony RX10 Mark IV. Opvolger van de legendarische bridge-camera RX10 Mark III). Die viel nog onlangs met z’n neus in de prijzen: hij kreeg de prestigieuze EISA-Award 2017-2018: ‘Beste Superzoomcamera’. De allernieuwste telg uit de RX10-serie valt op door z’n snelheid. Hij focust in liefst 0.03 seconde (hoe snel knipper jij met je ogen?) En schiet een spectaculaire 24 beelden per seconde. Een mitrailleur is er niets bij. Benieuwd?

Bekijk mijn preview van de Sony RX10 IV >>

Sony Cybershot RX10 III Wat vinden professionele reviewers van de Sony RX10 III?

Op zoek naar mijn ideale camera graas ik het complete internet af naar reviews. De belangrijkste vind je hieronder. Ook in een aantal bekende fototijdschriften zijn uitgebreide reviews verschenen: Focus en Digifoto Pro. Reviews van gebruikers zoals jij en ik vind ik zelf altijd net zo belangrijk, dus die vind je hieronder ook. Onderaan dit artikel staan de belangrijkste pluspunten van de Sony Cybershot RX10 III op een rij.

Sony RX10 III: fototijdschrift Focus

Het bekende fotografietijdschrift Focus (juni 2016) is vol lof over de nieuwe Sony RX10 III. “Met innovatieve sensortechnieken en doordachte cameraontwerpen weet Sony telkens de spotlights op zich te richten. De Cybershot RX10 III is het nieuwste paradepaard(je).” Die laatste woordspeling geeft gelijk een minpuntje van de RX10 III aan: deze 'compactcamera' lijdt met ruim een kilo lichtelijk aan obesitas.

Sony RX10 III versus Sony RX10 II

Focus vergelijkt de RX10 III ook met z'n voorganger RX10 II en vindt geen supergrote verbeteringen. Maar één enorm verschil is toch wel de lens: “De camera onderscheidt zich vooral met z'n lichtsterke F2,4-4 / 24-600mm zoomobjectief.” De beeldkwaliteit van deze lens is van hetzelfde niveau als die van de II, en dat is een enorme prestatie, gezien de enorme sprong in het telebereik: van 200mm naar 600mm. “In dat opzicht is de RX10 III een overtreffende trap van wat al een uitstekende hybridecamera was.” En dus concludeert de reviewer van Focus: “De RX10 III gaat wat mij betreft aan de leiding in het segment hybridecamera's!”

Sony Cybershot RX10 III Digifoto Pro: gouden award

Een camera die de inhoud van een volledige professionele fototas vervangt, is dat mogelijk? Dat vroeg de reviewer van het Nederlandse fototijdschrift Digifoto Pro zich af. Hij nam de RX10 mee op reis door Italië. En daar rolden honderden prachtige beelden uit. Zijn conclusie: een echte professional zal meer flexibiliteit en een grotere sensor nodig hebben. Maar voor de serieuze amateur is dit misschien wel dé camera. “De beeldkwaliteit is door het Zeiss-objectief zeer goed. Tel daar het grote zoombereik en de uitgebreide filmmogelijkheden in 4K bij op en je hebt een camera waar je tijdens een reis of vakantie uitstekend mee uit de voeten kunt.” Digifoto Pro geeft de RX10 een Gold Award.

Fototijdschrift Zoom.nl: Diamant

"Dankzij de uitstekende 1-inch sensor, het voor dit zoombereik goed presterende objectief en de voortreffelijke elektronische zoeker, levert de Sony RX10 Mark III goede resultaten op zowel film- als fotogebied", aldus de reviewer van fototijdschrift Zoom.nl. Wel vindt de reviewer de camera stevig aan de prijs, maar daar krijg je een kwaliteitscamera voor terug. Zoom.nl waardeert de Sony RX10 III met z'n hoogste award: Diamant.

Chip Fotomagazine: nr. 1 Bridgecamera

Chip Fotomagazine roemt de reusachtige zoom in combinatie met de grote lichtsterkte en de hoge beeldkwaliteit van de Sony RX10 III. "De brandpuntafstand van de RX10 III moet je eerst een keer laten smelten op je tong: van 24 tot 600mm loopt de 25-voudige zoom (...). Haal wat andere details erbij, zoals een 1-inch sensor en een lichtsterkte van f2,4 tot f4, dan spitsen waarschijnlijk zelfs professionals de oren." Wat beeldkwaliteit betreft kan de 1-inch sensor met 20 megapixels hoogwaardige camera's met verwisselbare lenzen gemakkelijk bijbenen, aldus de reviewer. De RX10 III komt dan ook binnen op nummer 1 in hun 'Toplijst Bridgecamera's'.

Sony Cybershot RX10 III Consumentenbond: Beste uit de Test

Bij de Consumentenbond is de RX10 Mark III 'Beste uit de Test' in de maand augustus 2016. In het testlab van de Consumentenbond waren ze onder de indruk van het grote zoombereik van de uitstekende lens in combinatie met de hoge lichtsterkte. Bovendien schrijft de Consumentenbond: "Dit model voelt niet aan als een normale bridgecamera. De body is gemaakt van materialen van hoge kwaliteit en hij voelt solide en zwaar aan." Een goede fotokwaliteit, een uitstekende beeldstabilisatie en een prima zoeker maken de camera helemaal af. De Consumentenbond geeft de RX10 liefst een 8, zo hoog scoor je niet snel bij de Consumentenbond. Fotokwaliteit en resolutie/scherpte krijgen zelfs een 8,3.

DPreview: wát een lens

De bekendste reviewsite is toch wel DPreview. De reviewer is razendenthousiast over de Sony RX10 mark III. Vooral de lens is volgens hem 'top of the bill'. “The superb quality of the RX10 III's lens is quite a technical achievement, to say nothing of the overall feature set Sony has included as well. Whether you're zoomed in or zoomed out, focused close or focused on infinity, you'll be impressed with the sharpness offered by this 24-600mm equivalent F2.4-4 zoom lens.”

Beste allround bridge camera

Uiteraard valt (net zoals op alle camera's) ook wel wat af te dingen op de RX10. De autofocus is minder goed dan die van sommige andere camera's in deze prijsklasse. En hij is nogal groot en zwaar. Maar toch: “There's no arguing with the quality of the images you can capture with it. (...) There isn't another camera out there with both the zoom range and incredible video-related feature set of the RX10 III.” Slotconclusie van DPreview: “Overall, we've found the RX10 III the most well-rounded all-in-one bridge camera on the market today when it comes to size, feature set and image quality.”

Sony Cybershot RX10 IIIKen Rockwell: alternatief voor de spiegelreflex

De bij fotoliefhebbers bekende reviewer Ken Rockwell noemt de Sony RX10 Mark III een echt eyeopener. “Sony has pulled out all the stops to give us a camera that honestly gives us a one-piece alternative to a DSLR and several zoom lenses in a much smaller package."

'The best there is'

Volgens Rockwell is de camera even snel en optisch even goed als z'n grotere spiegelreflexcamera's. Met als grote voordeel dat je geen lenzen hoeft te verwisselen. Deze Sony is volgens hem in alle opzichten een geweldige camera. “If you need a camera with a great ultrawide to ultra-tele lens, this is the best there is. I can't get a lens with this broad a zoom range for any DSLR.”

Sony Cybershot RX10 III Wat vinden gebruikers zoals jij en ik van de Sony RX10 III?

Gebruikersreviews vind ik altijd even nuttig als reviews van professionals. Daar gaat het tenslotte om: dat de camera bij praktijkgebruik van mensen zoals jij en ik goed uit de bus rolt. Hieronder een verzameling opmerkingen die ik vond op onder meer de sites van BHphotovideo, Kieskeurig, Amazon en Cameraland.

• “Top compactcamera. Het is een bijzondere ervaring om met een compact camera te werken die vrijwel hetzelfde kan als mijn Sony A77.”
  • ”De Sony RX10 III heb ik nu ongeveer 3 weken in gebruik en om het maar meteen te zeggen: voor mij de aller-allerbeste digitale camera die ik ooit in handen heb gehad. Tot nu toe alleen gebruikt in de automatische stand, maar waar ik mij voorheen toch wel ergerde aan onder andere kleuren, scherpte, tele-stand, is dat bij deze camera op alle gebieden een 10!”
  • “Hij is redelijk zwaar, maar ligt daardoor lekker in de hand. Statief is in de meeste gevallen daardoor niet nodig. Snelheid van inzoomen is verbluffend snel. Filmen in 4K levert haarscherpe en kleurrijke beelden op, maar hierbij is het wel lastig om het camera-beeld "stil" te houden. Geluidskwaliteit is prima. Enige nadeel: acu is vrij snel leeg, dus het is aan te bevelen om er 2 extra aan te schaffen.”
  • “I sold my DSLR with all the lenses for this , an all in one perfect camera that also gives you unmatched zoom capabilities especially for Slowmotion. A perfect product from all aspects. Highly recommended”
  • “Ik gebruik de camera semi-professioneel en heb geen moment spijt gehad van mijn overstap van systeem naar bridge. Camera heeft een gigantische optische zoom is lichtsterk en heeft alle instellingen die je je kan wensen. Geweldige bouwkwaliteit en ondanks de forse prijs vind ik de value for money goed. Lang getwijfeld tussen deze en de fz2000 van Lumix wat ook een mooi apparaat is. Uiteindelijk gekozen voor de Sony ivm zoombereik en wheatherproof behuizing. Een aanrader!.”
  • “I highly recommend this camera for all forms of general photography, especially if you need extreme telephoto coverage. This would make a great wildlife and birding camera without getting into the expense of a DSLR. I recently returned from an awesome trip out of the country and came back with photographs of a quality that previously would only be available hauling a full frame DSLR around.”
  • “As a professional Photographer and Videographer I could not wait to receive this camera. I was looking for a longer zoom and a Sony cyber-shot that could take an external mic and additional flash unit. I had received a Sony DSCHX-200V as a gift a few years ago and the image and video quality blew me away. The RXIII looks like a photographer's and videographer's prayer answered. Took some test images this morning and the results are great. Will post more images soon but wanted to share the excitement of this camera right away!”
  • ”Zeer solide camera, alleen het aanzien is al geweldig ligt bovendien prettig in de hand. De elektronica is wel zo mooi toegepast in deze camera zodat ik deze camera van harte bij iedereen kan aanbevelen.”

In de prijzen: EISA-award 2017-2018

De Sony RX10 III heeft half augustus 2017 een EISA-award 2017-2018 in de wacht gesleept. EISA-awards zijn prestigieuze prijzen voor de allerbeste camera’s en objectieven. Ze worden jaarlijks uitgereikt in augustus. Benieuwd naar alle andere camera’s en lenzen die in de prijzen zijn gevallen? Ik heb alle winnaars overzichtelijk voor je op een rij gezet.

Bekijk de EISA-awards 2017-2018 >>

Sony Cybershot RX10 III Plus- en minpunten Sony Cybershot RX10 III

• + Groot zoombereik
  • + 24mm-groothoek, 600mm tele
  • + 20 MP BSI-CMOS 1”sensor
  • + Kantelbaar LCD scherm
  • + 4K video met 30fps
  • + 4,5 stops optische beeldstabilisatie
  • + Elektronische zoeker
  • + Razendsnel: 14 fps
  • - Zware jongen: ruim een kilo schoon aan de haak
  • - Met bijna 1600 euro aan de prijs

Kenmerken Sony Cybershot RX10 III

• 20 MP BSI-CMOS 1inch sensor
  • Bionz X beeldprocessor
  • ISO: 100-12800 (uit te breiden tot 64-25600)
  • Optische beeldstabilisatie
  • RAW, JPEG
  • Brandpuntsafstand kleinbeeldformaat: 24-600mm
  • Optische zoom: 25x
  • Digitale zoom: 4x
  • Maximaal diafragma: f/2.4-f/4
  • Sluitertijd: 1/2000 – 30 sec
  • Focuspunten: 25
  • Kantelbaar 3 inch LCD-scherm
  • Elektronische zoeker
  • Continue modus: 14 fps
  • 4K Video met 30 fps
  • Wifi
  • Gewicht: 1051 gram
  • Maat: 133 x94 x 127mm

Andere mening? Praktijkervaringen? Reageer!

Heb je een andere mening over de Sony Cybershot RX10 III? Of heb je er praktijkervaringen mee die je graag wilt delen? Leuk als je hieronder reageert!

Top 10 Superzoom Camera's 2016

Benieuwd naar andere supergoede superzoom camera's? Ik heb de 10 beste camera's met een megazoom-objectief voor je op een rij gezet.

Top 10 Superzoomcamera's >>

Beste objectieven voor je spiegelreflex- of systeemcamera

Op zoek naar een geweldige lens voor je spiegelreflex- of systeemcamera? Neem dan een kijkje in mijn toplijsten hieronder.

Beste webshops voor tweedehands camera’s, objectieven & kijkers Uitstekende camera, kijker of objectief? Denk aan occasions!

Zoek je een geweldige camera, objectief of verrekijker, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!

4.7/5 Waardering (10 beoordelingen)

De mooiste fotoreizen

Bekijk de mooiste fotoreizen van SNPLeer foto's maken op de mooiste bestemmingen met SNP Natuurreizen. Tijdens een prachtige fotoreis leer je van een echte natuurfotograaf de fijne kneepjes van het vak.

• Vakanties op de meest fotogenieke plekken ter wereld
  • Reizen naar landen als Schotland, Finland, IJsland, Alaska
  • Maar ook dichtbij huis op Schiermonnikoog