Panasonic LX100: top compactcamera met microfourthirds-sensor

De Panasonic LX100 is een edelcompactcamera met een geweldig grote sensor: microfourthirds. Maakt foto’s en video’s met uitstekende beeldkwaliteit. “De meest vooruitstrevende compacte camera die we ooit gezien hebben.” Alle reviews & tests.

Sensor: microfourthirds | Resolutie: 12.8 megapixel | Objectief (fullframe-equivalent): 24-75mm, f/1.7-2.8 | Beelden per seconde: 11 | Video: 4K | Scherm: vast, geen touchscreen | Gewicht: 351gr | Frankwandelt-rating 88/100 | Prijs: 599 euro (Cameranu.nl)

Bekijk de Panasonic LX100 >>

Panasonic LX100 LX100: één van de top compactcamera’s

Tja, ik heb de Panasonic LX100 nu zo’n jaar of twee ‘in the pocket’, maar ik heb er nooit een review aan gewijd. En dat terwijl ik er enorm veel plezier aan heb beleefd (en nog jaren hoop te beleven). Want het is wel een van de top compactcamera’s. Ook nu, na twee jaar op de markt, telt hij nog mee met de beste compactcamera’s.

Wanneer komt de Panasonic LX200?

Dus nu schrijf ik een review, terwijl veel bezitters smachten naar z’n opvolger. Wanneer gaat die komen? Misschien in 2018? En hoe gaat die opvolger van de LX100 heten? Heel braaf: LX100 Mark II? Of wordt het LX200. Ik gok dat laatste, we zullen zien of dat uitkomt.

Bekijk de Panasonic LX100 >>

LX200: welke features?

En natuurlijk: welke features zal de ‘LX200’ aan boord hebben? De LX100 is namelijk al rijkelijk bedeeld met fantastische specs. Ik zet ze voor je op een rij hieronder. Bedenk: misschien kun je nu je slag slaan met de LX100, hij is in de loop van de tijd ruim 200 euro goedkoper geworden (introductieprijs eind 2014 was 800 euro). En je wordt de bezitter van een van de best besproken compactcamera’s op de markt.

Panasonic LX100 Microfourthirds sensor én 12 megapixel

Bijzonder aan de Panasonic LX100 is in ieder geval de combinatie van twee zaken. Ten eerste een voor een compactcamera geweldig grote sensor: een microfourthirds sensor die ook te vinden is in de systeemcamera's van Panasonic. En ten tweede: een zeer bescheiden aantal megapixels. De LX100 heeft slechts 12 megapixels op de sensor. Vergelijk bijvoorbeeld grote concurrent Sony RX100-serie die ruim 20 megapixel op z’n sensor heeft, die ‘slechts’ 1 inch meet.

Weinig pixels: een groot voordeel

Is dat niet een nadeel, zo weinig megapixels. Nee, zeggen de belangrijkste reviewers. Nee, is ook mijn ervaring. Want het grote voordeel is: de pixels kunnen groter zijn, daardoor meer licht vangen en dus kun je met de LX100 veel beter foto’s maken bij slecht licht. Wat hierbij ook helpt is het mooie ISO-bereik: van 100 tot 25600.

Mooi zeer lichtsterk Leica-objectief

Ander voordeel van de Panasonic LX100 is het Leica DC Vario-Summilex objectief. Die lens heeft een ideaal bereik, 24-75mm (fullframe-equivalent). Bruikbaar voor een veelheid aan fotogenres, van landschapsfotografie tot portretfotografie tot macrofotografie. Maar vooral mooi is het grote maximale diafragma: f/1.7-2.8 dat uit 9 bladen bestaat. In combinatie met de grote sensor levert dat een geweldig fraai bokeh op.

Panasonic LX100 Perfect voor macrofotografie

Ik heb macrofoto’s gezien op www die niet onderdoen voor die uit spiegelreflexcamera’s rollen. En dat is ook het mooie van de LX100 (en de meeste compactcamera’s): je kunt van zeer dichtbij scherpstellen. De LX100 kan al vanaf 3 centimeter scherpstellen (bij de groothoekstand). Bij systeemcamera’s of spiegelreflexen heb je daar toch echt een speciale (en dure) macrolens voor nodig.

Schitterende 4K-video’s en 4K-foto’s

Wat is nog meer aan boord? Ook met deze Panasonic kun je schitterende 4K-video’s schieten (15 minuten achter elkaar) en hij heeft tevens de inmiddels vermaarde 4K-foto-opties. En dus kun je uit een 4K-filmpje (25 beelden per seconde) foto’s destilleren van 8 megapixel groot. Heel handig voor actiefotografie.

Helder display en uitstekende EVF

De Panasonic LX100 heeft een lekker helder 3 inch LCD-display, dat niet kantelbaar is en geen touchscreen is. Dat is wel een minpunt van deze camera. Maar daar staat de geweldige elektronische zoeker tegenover, die een zeer helder beeld geeft waarmee je je compositie ook bij fel zonlicht heel eenvoudig kunt maken.

Panasonic LX100 Gebruiksvriendelijke camera

Verder is de Lumix DMC-LX100 voorzien van handige functies die je te hulp schieten om je opnames te maken. Zo heeft de lens een handmatige scherpstelring en een schakelaar om snel te kunnen wisselen tussen verschillende opname-formaten: 4:3, 3:2 of 16:9. Robuuste draaiknoppen op de bovenkant van de camera geven snel toegang tot bijvoorbeeld de sluitertijd. En op de achterkant zitten nog 3 knoppen die je zelf van een functie kunt voorzien.

Connectiviteit: verbinden met je smartphone

De LX100 is ook goed ‘connective’: hij heeft wifi en NFC waardoor je je camera makkelijk met je smartphone kunt verbinden. Met de Panasonic Image App kun je je telefoon gebruiken als afstandsbediening. Heel handig voor ‘stiekeme’ straatfotografie bijvoorbeeld.

LX100: wat een beauty!

En dan nog iets onbelangrijks wat voor veel mensen toch heel belangrijk is: wat is ie mooi! Een heerlijk retro-design waar je uitstekend mee voor de dag kunt komen. Ik ben meerdere malen mensen tegengekomen die me over de LX100 aanspraken en dachten dat het een (zeer veel duurdere) Leica uit de beroemde M-serie was. Ik heb ze maar in die waan gelaten...

Bekijk de Panasonic LX100 >>

Panasonic LX100 Wat vinden professionele reviewers?

De Panasonic LX100: hoe scoort hij bij de reviewers? Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen.

• Fototijdschrift Zoom.nl: “De LX100 is niet zomaar een compact. Het kloppend hart van de camera is een 16 megapixel Micro Four Thirds-sensor die normaal gesproken in systeemcamera's worden gebruikt.” En er is nog meer, aldus Zoom: “Maar er is meer. Naast die grote sensor heeft deze LX100 een bijzonder lichtsterk Leica zoomobjectief als tweede troef. Met F 1,7 in de groothoekstand tot F 2,8 in de ingezoomde stand geeft dat niet alleen veel bewegingsvrijheid bij weinig licht, maar ook de mogelijkheid om mooie opnames met een beperkte scherptediepte te schieten. Een compact met reflexaspiraties dus.” De camera is ook lekker snel, aldus de reviewer. En hij scoort erg goed bij lagere gevoeligheden op het gebied van kleurverzadiging, contrastomvang en scherpte. Ook bij volle opening. “De technische features, inclusief de 4K-videomogelijkheden, maken de LX100 zonder twijfel in deze prijsklasse toch een erg gewild toestel.”
  • Camerastuffreview.com: Er zullen weinig amateurfotografen zijn die niet met plezier gebruik maken van de vele mogelijkheden en de hoge beeldkwaliteit die de Panasonic LX100 biedt, aldus de reviewer. De LX100 kan zelfs probleemloos met elke professionele fotograaf mee op reportage. De LX100 is een “directe concurrent voor de beste spiegelloze systeemcamera's en spiegelreflexcamera's, zeker gezien de gunstige prijsstelling”. Verder is het een snelle camera: hij is “ongelooflijk alert en meting en scherpstelling laten nooit op zich wachten, ook niet bij weinig licht. Indrukwekkend.” Ook over de beeldkwaliteit heeft de review niet te klagen. “De lens doet ondanks zijn compacte uitvoering prima werk.”
  • Natuurfotograaf Ed Dorrestein op Cameraland.nl: “De LX100 is de meest vooruitstrevende compacte camera die we ooit gezien hebben, de spec's liegen er niet om. Zo is de LX100 uitgerust met een grote micro four third sensor en een uitstekende lichtsterke lens. Ondanks deze grote sensor is de camera toch heel klein gebleven. Hij past net niet meer in je broekzak, maar levert wel de kwaliteit van een uitstekende reflex. Door gebruik te maken van de grote sensor kun je fotograferen met een prachtige onscherpe achtergrond. Dat wij niet de enige zijn die de camera geweldig vinden blijkt wel uit de verkregen Gold Award van DPreview.” En na 10 dagen fotograferen met de LX100 in Afrika concludeert Dorrestein: “De LX100, die houden we gewoon. Het is een uitstekende kleine camera met een hele grote sensor die niet onderdoet voor een goede APS-C spiegelreflex. Een camera om altijd bij je te hebben en waarmee je fotografisch toch helemaal los kan gaan. Is er op dit moment en binnen dit segment een betere camera op de markt? Nee niet echt. Behalve dan verschillende Leica's of de Sony RX1R, maar die kunnen niet zoomen en kosten vier tot vijf maal zoveel.”
  • Klantreview op Cameranu.nl: “Een geweldige compact camera! Altijd gefotografeerd met een digitale spiegelreflex, maar was het gesleep met camera en lenzen zat, dus maakte uiteindelijk weinig foto's meer. Dan is dit een van de beste compact camera's. Ik mis wel een klein beetje wat extra zoom. Maar aan de andere kant liever weinig zoom dan een lens van groothoek tot tele, dan is een lens maar in een klein gebied goed. En bij deze over het hele zoombereik zeer goede foto's, ook bij weinig licht dankzij f/1.7 Leica lens.”
  • Klantreview op Cameranu.nl: “Ik was op zoek naar een goede compacte camera naast mijn spiegelreflexcamera, Canon EOS 60D. De Lumix LX 100 is inderdaad 1 kg lichter dan mijn andere camera en veel kleiner. Het fotograferen is echter vergelijkbaar met een hobbycamera. Volledige controle over jouw foto. Instellen van sluitertijd en diafragma met echte knoppen. Cropfactor instellen zonder kwaliteitsverlies, dit ddor de zeer grote fourthird sensor Een bruikbare EVF, een absolute noodzaak bij zonnig weer. De mogelijkheid tot handmatig scherpstellen. Conclusie: een geweldig compact fototoestel voor de liefhebber.”
  • DPreview.com: De LX100 is een zeer specifiek stuk gereedschap: een zeer bruikbare, kleine camera met een indrukwekkend heldere lens en een sensor van groot formaat. “Its short zoom and low pixel count will limit its appeal but dependable image quality and excellent hands-on controls make this one of the best zoom compacts we've ever tested.” DPreview geeft een zeer hoog cijfer: 85% score plus de hoogste Gold Award.
  • Photographyblog.com: De LX100 legt de lat voor andere compactcamera’s erg hoog “and leaps right to the top of the burgeoning premium compact market, even making a strong case as a serious alternative to CSC and DSLR models if it suits your outlook on the world. Sony may have had things mostly to themselves with the RX-series in recent times, but Panasonic have definitely shaken things up with the exciting new Lumix DMC-LX100.” De LX100 krijgt de hoogste onderscheiding: Essential.
  • Imaging-resource.com: “A very capable camera indeed. If you're the type who always has your camera at hand -- or who typically wears a jacket or carries a small bag in which to slip its compact body -- the Panasonic LX100 is a really great choice. It's a pleasure to shoot with, and gets really great results: A very well-deserved Dave's Pick winner, I'd say!”
  • Amateurphotographer.co.uk: “The Panasonic Lumix DMC-LX100 is one of the most exciting new cameras to appear this year, and I’ve found that in real-world use it more than lives up to its considerable promise. Indeed, it has perpetually surprised me by just how well it works in almost every aspect of its operation. The sturdy body and intuitive control layout mean that it just begs to be picked up and used, and the electronic viewfinder is useful when shooting in bright sunlight. Most importantly, image quality is very impressive, especially in low light, aided by that ultra-fast zoom lens.”
  • Ephotozine.com: “If you are looking for a "serious compact" with a large sensor, then there are no other cameras available that offer everything that the LX100 offers, for example, you can choose an alternative with a large 1.5inch sensor such as the Canon Powershot G1 X MKII, but this doesn't feature 4K video or an EVF built in. Another option would be the smaller Sony Cyber-shot RX100 III with built in EVF, however, this doesn't feature 4K video recording, nor the dedicated external aperture and shutter dials.” De reviewer geeft de hoogste award: Editor’s Choice.
  • Techradar.com: “The LX100 is a nice solid feeling camera that produces very high quality images. It has plenty of control options and an extensive featureset including a superb viewfinder that makes composition easy even in very bright conditions. It is a real pleasure to use.” De reviewer geeft 5 van de 5 sterren.

Bekijk de Panasonic LX100 >>

Panasonic LX100 Belangrijkste kenmerken van de Panasonic LX100

• Voorzien van een enorme microfourthirds MOS sensor
  • 12.8 megapixel foto's en 4K-video's
  • 4K-foto-opties van Panasonic
  • Leica-lens met een groot maximaal diafragma: f/1.7-2.8
  • Kortste scherpstelafstand: 3 cm, dus perfect voor macro-opnames
  • Power O.I.S. beeldstabilistatie
  • Handige extra knoppen voor nog meer bedieningsgemak
  • Ingebouwde wifi en NFC

Bekijk de Panasonic LX100 >>

Beste compactcamera’s van dit moment Top 10 compactcamera's

Ben je benieuwd wat de beste compactcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste compactcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje hou ik zo goed mogelijk up to date. Neem een kijkje!

Top 10 compactcamera's >>

Cameranu.nl Beste webshop voor de Panasonic LX100

Zo’n mooie compactcamera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Voor de Panasonic LX100 beveel ik van harte Cameranu.nl aan. Een camerawinkel met uitstekende service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

Panasonic LX100 op Cameranu >>

Andere uitstekende webshops zijn natuurlijk Kamera-express.nl en Cameraland.nl!

Panasonic LX100 op Kamera-express >>

Panasonic LX100 op Cameraland >>

De beste nieuwe camera’s van dit momentMis de 10 allernieuwste camera’s niet!

Ben jij ook zo hongerig naar nieuwe camera’s? Dan heb ik iets nieuws voor je: vers van de pers staan de 10 allernieuwste camera’s voor je op een rij. Alle prachtige features en reviews van experts doe ik uit de doeken. Hoef jij alleen nog maar te kiezen!

Bekijk de 10 nieuwste camera’s >>