Olympus Tough TG-5: robuust & waterdicht

Robuust 'onderwater vlaggenschip' camera van Olympus, die al goed scoorde met eerdere versies uit deze befaamde Tough-serie. Scoort nog beter onder slechte lichtomstandigheden. Alle reviews & tests.

Sensor: 1/2.3 inch | Resolutie: 12 megapixel | Optische zoom: 25-100mm | Beelden per seconde: 20 | Video: 4K | GPS: ja | Elektronische zoeker: nee | Display: vast, geen touchscreen | Waterdicht: tot 15m | Schokbestendig: tot 2.1m | Gewicht: 250gr | Verwachte Frankwandelt-rating 95/100 | Prijs: 479 euro (Cameranu.nl)

Bekijk de Olympus TG-5 >>

Olympus Tough TG-5 compact camera Betere foto's bij slecht licht

Met een nieuwe sensor, een nieuwe processor en veel nieuwe features is de Olympus Tough TG-5 niet zomaar een marginale update van de befaamde TG-4. Dit vlaggenschip onder de robuuste camera's moet veel beter scoren onder slechte lichtomstandigheden dan z'n voorganger. En slecht licht heb je bijna standaard als je meters onder het wateroppervlak fotografeert of filmt.

Schitterende onderwaterwereld

Want daarvoor is de camera in de eerste plaats gemaakt: duiken of snorkelen en dan die supermooie onderwaterwereld vastleggen. Maar omdat er nogal wat water zit tussen jouw onderwerpen en de zon, heb je een lichtsterke camera nodig. Dat is deze Olympus meer dan ooit, beloven de specs.

Bekijk de Olympus TG-5 >>

Minder pixels = minder ruis

Allereerst is het aantal megapixels op de nieuwe backlit CMOS-sensor teruggebracht naar 12. Dat lijkt een slechte zaak, maar is juist goed nieuws. Want omdat er minder pixels zijn, kan elke pixel groter zijn. En dat komt de ruisprestaties bij hogere ISO-waarden flink ten goede. Dat dit een briljant idee is, heeft Panasonic al eerder bewezen met de veelgeprezen LX100 (ook 12 megapixels). En nu doet Nikon dat ook met de nieuwe D7500, waarvan ook weer het aantal pixels is teruggebracht ten opzichte van z'n voorganger. Gevalletje van ‘less is more’.

Lichtsterke lens & beeldstabilisatie

De lichtsterke lens blijft, daar is de Olympus al eerder om geroemd. Diafragma begint al bij f/2, en dat betekent dat de lens flink open kan staan om veel licht te vangen. Die lens heeft 4 keer optische zoom en sensor-shift beeldstabilisatie. De beeldstabilisatie minimaliseert cameratrillingen en maakt het mogelijk om zelfs bij weinig licht haarscherpe foto's te maken.

Gloednieuwe beeldprocessor

Behalve het updaten van de sensor, is ook het tweede essentiële element van een camera compleet nieuw: de processor. In de TG-5 zit nu de laatste versie van de beeldprocessor van Olympus: de TruPic VIII. Dat is dezelfde processor die je vindt in de professionele OM-D E-M1 Mark II van Olympus. Ook die processor is ontwikkeld om details in gebieden met een laag contrast te verbeteren, vooral bij hoge ISO-waarden.

4K-video onderwater

Nog een flinke upgrade ten opzichte van de TG-4 is de mogelijkheid om 4K-film te schieten. Ook dat heeft de TG-5 aan boord. Zodat je schitterende video's kunt schieten onderwater. In 4K, maar ook in razendsnelle HD-video's met 120 beelden per seconde (fps).

Robuuste reiscamera

Al met al is de Olympus Tough TG-5 een geweldig betrouwbare reisgenoot voor het vastleggen van de meest extreme ervaringen. Of het nu op het strand of in het water is, op de ski’s of tijdens een dagje naar een stoffige motorsportwedstrijd: de robuuste Tough TG-5 is overal tegen opgewassen.

Compleet water- en stofdicht

De TG-5 is uiteraard ook weer compleet water- en stofdicht en ook nog eens bestand tegen hoge druk en vrieskou. Wat dan helemaal goed van pas komt, is het dubbellaags glas dat niet zal beslaan.

Hoge ISO-gevoeligheid

De combinatie van de nieuwe sensor en processor zorgt ook voor snelle prestaties en een hoge ISO-gevoeligheid van 12.800. Je kunt wel 20 beelden per seconde vuren op volledige resolutie.

GPS & e-compass

Ook nog onder de motorkap is GPS zodat je altijd terug kunt zien waar jij je foto's gemaakt hebt. Met e.compass kun je, zelfs als de camera uitgeschakeld is, de richting, lengtegraad en breedtegraad van je locatie controleren.

Delen op social media

Waar ter wereld je ook bent, het delen van je foto's en video's met je vrienden en familie is zeer gemakkelijk. Dankzij de ingebouwde wifi en de OI.Share applicatie kun je de gemaakte foto's en video's gemakkelijk overzetten naar je smartphone of tablet om ze daarna te delen op je social media. Daarnaast kun je je je smartphone of tablet gebruiken als afstandsbediening voor het regelen van de instellingen en het maken van foto's.

Bekijk de Olympus TG-5 >>

De Olympus Tough TG-5: hoe scoort hij bij de reviewers? Hieronder staan de kernpunten van alle serieuze reviews van deze robuuste onderwatercamera. Begin augustus 2017 zijn er nog weinig reviews, de camera is nog maar kort op de markt. Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

Olympus Tough TG-5 compact camera Olympus Tough TG-5: reviews

Hieronder staan de reviews van de Olympus Tough TG-5 op een rij.

Zoom.nl over de Olympus Tough TG-5

“Olympus stopt heel stoer minder megapixels in hun 'outdoor' vlaggenschip. De Tough TG-5 heeft daardoor wel 4K video, maar 'slechts' 12 megapixels. Is dat genoeg?” vraagt het bekende fototijdschrift Zoom.nl zich af. Om aan het eind te antwoorden: “12 megapixels is voor dit soort snapshots die je met deze camera maakt meer dan voldoende voor ruime 20 bij 30 cm prints.”

Praktijktest van vier weken

Olympus heeft meerdere Tough camera's in hun assortiment en de TG-5 is het topmodel. Na een praktijktest van vier weken kan Zoom.nl met een gerust hart zeggen dat dit één van de beste outdoorcamera's op dit moment op de markt is. De camera krijgt dan ook een hoge score: een 8 plus de Diamant Award.

Photographyblog over de Olympus Tough TG-5

Reviewsite Photographyblog zet vaak als eerste een uitgebreid review op het net. Ook over de TG-5 hebben ze razendsnel een uitvoerige bespreking gepost. Volgens de reviewer is de TG-5 een “take-anywhere, shoot anything travel and action camera combined.” Maar veel nieuws biedt hij niet ten opzichte van voorganger TG-4. Dus als je die camera hebt, hoef je niet te upgraden.

Een van de beste tough camera’s

Toch: “It’s still a capable camera of its type and therefore worth investigation if you’re not already an existing Olympus Tough model owner.” De TG-5 is sneller dan z’n voorganger, dankzij een nieuwe processor. En het is “certainly one of the better toughened-construction cameras we’ve used.” En: “It is a capable, consistent performer, despite the small sensor.” Predicaat: Recommended.

Imaging-resource over de Olympus Tough TG-5

Reviewsite Imaging-resource biedt uitgebreide professionele reviews van camera’s. De reviews worden meestal snel gepubliceerd, en steeds verder aangevuld. Hun eerste ervaringen zijn uitstekend. “A return to a more reasonable resolution for this sensor size, a control dial, the processor from the flagship E-M1 II, the basic menu layout from their higher-end models, and even in-camera RAW processing have indeed taken the Olympus TG-5 into uncharted territory for a rugged, waterproof camera.”

Enthousiaste ‘tough’ camera

Alle nieuwe features komen bij de vele mogelijkheden die de Tough-serie al heeft: “In combination with features already intrinsic to the line, these are amenities that enthusiasts discuss and crave, not bells and whistles added on to sell more numbers to novice buyers. From my first impressions in the field, I can say that this is a bona fide enthusiast camera for the tough world.”

Goede tot excellente prestaties

De TG-5 presteert niet alleen goed met z’n beeldkwaliteit, het is ook een prettige, snelle camera om mee te werken: “The Olympus TG-5's performance is good to excellent for its class with fast startup, fast AF, low shutter lag and very fast full-res burst modes at up to 20 fps even for RAW and RAW+JPEGs files, unlike the TG-4 which did not support RAW capture in burst mode.”

Cameralabs over de Olympus Tough TG-5

Reviewer Ken McMahon van Cameralabs.com is heel beslist: “There isn’t a better rugged waterproof compact around than the Olympus TOUGH TG-5.” Net als alle geweldige camera’s is de basis van de camera dik in orde: “A bright, good quality 25-100mm f2 - 4.9 lens paired with a quality 12 Megapixel sensor and high performance TruePic VIII processor.”

Makkelijk te bedienen

Bovenop die basis is een hele serie features en specs gebouwd, “including Pro capture continuous shooting, 4K video, RAW support, and superb macro modes”. En tot slot is deze geweldige camera ook nog eens heel goed te bedienen, waar je ook bent, boven of onder water. Is er ook een minunt aan de TG-5? Jazeker: “The only downside is the poor performance of the movie continuous AF.” Eindoordeel: Highly Recommended.

Een klant over de Olympus Tough TG-5

Klant op Coolblue: “Ik was al bekend met de voorloper van deze TG5 en de verwachtingen werden ruimschoots ingelost! Het toestel is handig in gebruik en heeft veel functies (ik ken ze nog niet allemaal). Een voordeel is dat de foto's op autostand nagenoeg steeds scherp zijn waar een kleine compactcamera hier vaak tekortschiet. Grote investering, maar zijn prijs zeker waard. De onderwaterfunctie werkt ook zeer goed wat een fijne bijkomstigheid is voor op vakantie!”

Bekijk de Olympus TG-5 >>

Belangrijkste kenmerken van de Olympus Tough TG-5

• Waterdicht tot 15m
  • Schokbestendig tot 2.1m
  • Drukbestendig tot 100kg
  • Vorstbestendig tot -10C
  • Stofdicht
  • 12 megapixel sensor
  • 4x optische zoom
  • Razendsnelle autofocus
  • 3 inch LCD display
  • 4K/UHD-video
  • Ingebouwde wifi, GPS en e.compass
  • Interval-, timelapse- en microscoopmodus
  • Supermacro-systeem met 4 standen voor close-ups (van 30cm tot 1m)
  • 5 onderwaterinstellingen
  • 19 scèneprogramma's

Beste onderwater & outdoor camera's van 2017Beste onderwater & outdoor camera's van 2017

Hou jij van actie in of op het water? Of diep onder de zeespiegel? En maak je daarbij graag schitterende foto's en flitsende video's? Neem dan een duik in mijn Top 5 Onderwater & Outdoor Camera's 2017.

Top 5 Onderwater & Outdoor Camera's >>

Beste webshops voor camera’s!

Zo’n mooie camera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf. Ik heb ruime ervaring met Cameranu.nl en Cameraland.nl. Twee webwinkels (met ook fysieke winkels) die zeer hoog scoren op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik. Cameraland scoort op Kieskeurig een 9.2 (5.621 reviews) en op Facebook zelfs een 9.4 (1.449 reviews). Cameranu scoort op Kieskeurig een 9.2 (37.821 reviews) en op Trustpilot zelfs een 9.5 (900 reviews).

Bekijk camera’s op Cameranu >>

Bekijk camera’s op Cameraland >>

4.5/5 Waardering (2 beoordelingen)

De mooiste fotoreizen

Bekijk de mooiste fotoreizen van SNPLeer foto's maken op de mooiste bestemmingen met SNP Natuurreizen. Tijdens een prachtige fotoreis leer je van een echte natuurfotograaf de fijne kneepjes van het vak.

• Vakanties op de meest fotogenieke plekken ter wereld
  • Reizen naar landen als Schotland, Finland, IJsland, Alaska
  • Maar ook dichtbij huis op Schiermonnikoog