Canon G1 X Mark III: compactcamera met spiegelreflexkwaliteit

De gloednieuwe Canon PowerShot G1 X Mark III combineert de snelheid, kwaliteit en flexibiliteit van een spiegelreflexcamera met de eenvoudige bediening van een PowerShot compactcamera. Heeft een ongekend grote aps-c sensor aan boord. Kortom: een compact voor semi-professionals. Alle reviews & tests.

Sensor: aps-c | Resolutie: 24.2 megapixel | Objectief (fullframe-equivalent): 24-72mm f/2.8-5.6 | Beelden per seconde: 7 | Video: Full HD | Scherm: kantelbaar touchscreen | Gewicht: 399gr | Frankwandelt-rating 85/100 | Prijs: 1.199 euro (Cameranu.nl)

Bekijk de Canon PowerShot G1 X Mark III >>

Canon PowerShot G1 X Mark III Canon G1 X Mark III: enorme sensor

Wauw: Canon pakt met de nieuwe versie van de geliefde G1 X-serie flink uit! De gloednieuwe Canon PowerShot G1 X Mark III compactcamera heeft namelijk een enorme sensor aan boord: een sensor van aps-c formaat. Normaal gesproken tref je die alleen aan in systeemcamera’s en spiegelreflexen.

Compactcamera voor (semi-)professionals

De G1 X Mark III is dan ook een compactcamera voor (semi-)professionals. Z’n voorganger, de G1 X Mark II, was geliefd bij professionele fotografen die hem omarmden als tweede camera naast hun spiegelreflex. De Canon G1 X Mark III past weliswaar niet in je broekzak, maar hij is wel zeer compact waardoor je hem overal mee naartoe kunt nemen.

Twee keer zo duur, twee keer zo goed?

De Mark III is een heel stuk duurder dan z’n voorganger (ongeveer twee keer zo duur), maar gezien de specs is hij het ook waard. Want de G1 X Mark III heeft beslist vooraan gestaan toen de features werden uitgedeeld... Kijk maar even mee.

Canon PowerShot G1 X Mark III De aps-c sensor van de EOS 80D

De Canon G1 X Mark III is uitgerust met de aps-c sensor die ook in de Canon EOS 80D wordt gebruikt, een spiegelreflexcamera uit het middensegment. Samen met de superieure DIGIC 7 processor en de nauwkeurige optische zoom biedt de G1 X Mark III de flexibiliteit die nodig is voor een breed scala aan onderwerpen, van hoogwaardige straatfotografie tot landschapsfotografie en het schieten van documentaires.

Sensor + processor = uitstekende beeldkwaliteit

Het hart van alle camera’s bestaat uit een sensor en een beeldprocessor. De sensor van de G1 X Mark III is dus ongewoon groot voor een compact. En de DIGIC 7 processor heeft z’n sporen al ruim verdiend in een hele serie uitstekende Canon-camera’s. Samen zorgen ze voor een uitstekende beeldkwaliteit. En dankzij de Auto Lighting Optimiser en Diffraction Correction, die ook in Canons vlaggenschip spiegelreflex EOS-1D X Mark II worden gebruikt, heb je minder tijd nodig voor nabewerking van de opnames.

Goede foto’s bij slecht licht

De G1 X Mark III heeft een hoge gevoeligheid van ISO 100 tot 25.600. Daardoor schiet je ook bij mindere lichtomstandigheden (schemer of binnenshuis) razendscherpe en heldere beelden van schitterende kwaliteit. Of het nu om een scène met veel contrast gaat, zoals binnenshuis, waar een hoge helderheid en weinig ruis belangrijk zijn. Of om onderwerpen met weinig contrast, zoals op een mistige dag: de G1 X Mark III levert altijd uitstekende resultaten.

Canon PowerShot G1 X Mark III Dual Pixel CMOS autofocussysteem

De G1 X Mark III is ook de eerste compactcamera van Canon die is uitgerust met het Dual Pixel CMOS autofocussysteem. Daardoor kun je razendsnel scherpstellen en hoef je geen spontaan moment meer te missen. De beeldstabilisator compenseert daarbij ongewenste bewegingen over 5 assen en levert een winst op van 4 stops. Je kunt dus ook in schemerige omstandigheden lang uit de hand blijven fotograferen zonder te flitsen.

Alle shots zijn raak

En dat de Dual Pixel CMOS autofocus snel is, is een understatement. Hij stelt in slechts 0.09 seconde scherp. Hoe snel knipper jij met je ogen? Die razendsnelle scherpstelling is ook nog eens heel nauwkeurig. Dat geeft je de zekerheid dat al je shots raak zijn.

Zeer fraai bokeh

Het objectief biedt een veelzijdig scherpstelbereik van 24-75mm (fullframe-equivalent) en een minimale scherpstelafstand van maar 10 centimeter. En je kunt werken met een kleine scherptediepte, bijvoorbeeld bij portretten: je onderwerp steekt dan ragscherp af tegen een onscherpe achtergrond. Hiervoor zorgt de combinatie van de grote sensor en het grote f/2.8-5.6 diafragma. Het diafragma is bovendien opgebouwd uit 9 lamellen. Dit biedt je een fraai, cirkelvormig bokeh.

Canon PowerShot G1 X Mark III Prachtige video’s & time-lapses

Met de Canon G1 X Mark III kun je ook schitterende video’s maken. Je kunt in Full HD filmen met 60 beelden per seconde. De vloeiende en trillingsvrije beelden zijn het resultaat van Dual Pixel-autofocus en 5-assige beeldstabilisatie. Daarnaast biedt de camera time-lapse en prachtige panoramamogelijkheden.

Intuïtieve bediening

Ondanks z’n professionele features is de Canon G1 X Mark III zeer eenvoudig, intuïtief te bedienen. En je kunt de camera simpel aanpassen aan je eigen wensen. De centraal geplaatste elektronische zoeker biedt een hoge resolutie. En je kunt eenvoudig scherpstellen via het touchscreen.

Weerbestendige body: fotograferen in de regen

Nog een feature die de professionele kwaliteit van de G1 X Mark III onderstreept: de body is weerbestendig. Daarmee kun je de camera gerust bij slecht weer gebruiken (mist of een regenbui). Wil je nog dieper het water in: je kunt hem gebruiken met een optioneel verkrijgbare onderwaterbehuizing.

Canon PowerShot G1 X Mark III Canon G1 X Mark III: uitstekend verbonden

Ook met de connectiviteit zit het wel goed. De Canon G1 X Mark III is uitgerust met onder meer wifi en Dynamic nfc. Zodat je met een simpele tik verbinding maakt met bijvoorbeeld je smartphone. Via je smartphone met Bluetooth schakel je je camera op afstand in en je kunt hem op afstand bedienen.

Stiekem edelherten fotograferen

De volledig handmatige bediening via wifi maakt het mogelijk om een live beeld weer te geven op je smartphone of tablet. Stel je de mogelijkheden eens voor: je kunt bijvoorbeeld edelherten of wilde zwijnen observeren en fotograferen, zonder ze bij hun bezigheden te storen!

Ideaal alternatief voor de DSLR

Kortom: de G1 X Mark III combineert de snelheid, kwaliteit en flexibiliteit van een spiegelreflexcamera met de super eenvoudige bediening van een PowerShot compactcamera. Deze camera is ideaal voor iedereen die op zoek is naar een compact alternatief voor een DSLR, maar wel spiegelreflexkwaliteit verlangt.

Canon PowerShot G1 X Mark III Wat vinden professionele reviewers?

De Canon PowerShot G1 X Mark III: hoe scoort hij bij de reviewers? Alle belangrijke reviews vat ik hieronder kort voor je samen. Kom dus zeker nog eens langs binnenkort!

• Dpreview.com: Reviewer Carey Rose noemt de G1 X Mark III een ‘indrukwekkende compactcamera met een grote aps-c sensor, een zoomlens en een veelzijdig zoombereik’. “It has tons of direct controls and can produce great image quality, but is expensive and the permanently attached lens has a slow aperture range and hampers an otherwise capable, pocketable camera.”
    Carey Rose is minder positief over deze camera dan de andere reviewers hieronder. “I find it hard to imagine myself recommending the G1 X III to anyone in particular. Sony's options are less user-friendly, but offer far more speed and video options. Perhaps most crucially, Canon's own G7 X Mark II offers similar speed, smaller size, better battery life and comparable (if not better) image quality in most situations besides daylight landscapes. Also, it's considerably less expensive.” Toch krijgt deze Canon nog een redelijk hoog cijfer: 79%.
  • Techradar.com: Reviewer Phill Hal is onder de indruk: “Certainly a big improvement over the undercooked G1 X Mark II. The fact that Canon has managed to engineer a camera this size with a large APS-C sensor is very impressive.” En nog indrukwekkender is het dat dit de eerste aps-c compactcamera is met een zoomlens aan boord. Daarmee is de G1 X III een unieke camera. “Canon may have hit the sweet spot for enthusiast photographers looking for a compact partner for their DSLR kit, or for those looking for a versatile and neat all-in-one solution that delivers DSLR-quality images.” Eindoordeel: 4.5 van de 5 sterren.
  • Camaralabs.com: De Canon PowerShot G1X Mark III heeft niet minder dan een heuse aps-c sensor aan boord, aldus reviewer Gordon Laing. Een van de grootste sensoren die je op dit moment kunt vinden in compactcamera’s. En deze Canon is de enige compact die deze enorme sensor koppelt aan een zoomlens, een elektronische zoeker, een zeer goed touchscreen plus een fasedetectie autofocussysteem “that provides confident focus-pulling in movies and tracking on stills at 7fps.”
    Hij heeft geen 4k video aan boord, maar dat viel volgens de reviewer te verwachten. En ook niet onverwachts: het is een van de duurste compacten van dit moment. “But there's no denying the appeal of the overall feature-set and squeezing the photo and movie quality of models like the EOS 80D into a compact weatherproof body weighing less than 400g. It's one of Canon's most compelling cameras for a while and looks set to be as popular as a standalone camera as it will a companion to larger DSLRs.”
  • Ephotozine.com: Canon biedt met deze camera iets unieks: een 24 megapixel aps-c sensor plus een veelzijdige zoomlens in een zeer compacte body, die niet veel groter is dan andere pocketcamera’s, aldus de reviewer. Canon is er dus in geslaagd een soort miniatuur DSLR te produceren. “If you're looking for a compact camera, that has Digital SLR image quality, then the Canon Powershot G1 X Mark III is the closest thing you're likely to find.” Eindoordeel: Highly Recommended met 4.5 van de 5 sterren.
  • Photographyblog.com: De Canon PowerShot G1 X Mark III is de kleinste G-series camera tot nog toe, maar heeft merkwaardig genoeg de grootste beeldsensor van alle camera’s uit deze serie, aldus reviewer Mark Goldstein. Deze Canon biedt daarmee beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met die van een spiegelreflex, in een compactcamera die in je zak past. “There are a few notable drawbacks, though, with the increase in sensor size necessitating a shorter, slower lens, the puzzling continued lack of 4K video shooting, and also a significant increase in price compared to the previous model.”
    Maar toch, als je een kleine camera zoekt die dit hoge niveau van beeldkwaliteit levert, zet deze Canon dan zeker op je shortlist. Alle minpunten van zijn voorganger, de G1 X Mark II, zijn aangepakt en verbeterd. Nog twee pluspunten: hij is weerbestendig en erg gebruiksvriendelijk. “We've always been fans of Canon's user interface on its DSLRs, and also now on the PowerShot G1 X Mark III.” De conclusie is helder: “The new Canon PowerShot G1 X Mark III can be summed up in one word - premium. It's a premium compact camera that offers premium image quality and handling, albeit with a premium price tag to match.” Eindoordeel: Highly Recommended met 4.5 van de 5 sterren.
  • Pocket-lint.com: Ook reviewer Mike Lowe is enthousiast. In de wereld van de compactcamera’s is het heel zeldzaam dat je er eentje vindt met een aps-c sensor aan boord. Dat alleen al maakt van deze G1 X III een mijlpaal. “And a hugely capable one. Sure, the aperture limitations from that 24-72mm f/2.8-5.6 equivalent lens are a little bit of an issue, but the large-scale sensor makes such light work of image quality that Canon has a surefire success on its hands here.” Wel eentje die nogal prijzig is helaas. “But given that it's out there entirely on its own with no competition gnawing at its heels, we think those who have been seeking such a camera for some time will be thoroughly impressed.”
  • Trustedreviews.com: Andy Westlake kan bijna niet geloven dat zo’n kleine camera zo’n grote sensor én ook nog een zoomlens kan bevatten. “What’s more, from my short time with it so far it appears to be a very usable camera indeed, with excellent handling and rapid autofocus. It’s fair to say there’s nothing else quite like it on the market.” Dus zoek je een pocketcamera met een kort zoombereik en de hoogst mogelijke beeldkwaliteit, zet dan de G1 X III zeker bovenaan je lijstje.

Canon PowerShot G1 X Mark III Belangrijkste kenmerken van de Canon PowerShot G1 X Mark III

• Zeer bijzonder voor compactcamera’s: 24.2 megapixel aps-c sensor
  • Dual Pixel CMOS autofocus: zeer snel en nauwkeurig scherpstellen
  • Gemakkelijke en snelle bediening via het 3 inch kantelbaar touchscreen
  • 5-assige beeldstabilisatie en een hoge ISO-gevoeligheid
  • Filmen in Full HD-kwaliteit met 60 frames per seconde
  • Creatieve opties en geavanceerde connectiviteit
  • DIGIC 7 beeldprocessor
  • Uitstekende beeldstabilisatie
  • Kortste focusafstand: 10cm
  • Water- en stofbestendig

Beste compactcamera’s van dit moment Top 10 compactcamera's

Ben je benieuwd wat de beste compactcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste compactcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje hou ik zo goed mogelijk up to date. Neem een kijkje!

Top 10 compactcamera's >>

Cameranu.nl Beste webshop voor de Canon G1 X Mark III

Voor de Canon PowerShot G1 X Mark III beveel ik van harte Cameranu.nl aan. Een camerawinkel met uitstekende service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

Canon G1 X Mark III op Cameranu >>

Canon G1 X Mark III op Kamera-express >>

Beste objectieven voor je spiegelreflex- of systeemcamera

Op zoek naar een geweldige lens voor je spiegelreflex- of systeemcamera? Neem dan een kijkje in mijn toplijsten hieronder.

Beste webshops voor tweedehands camera’s, objectieven & kijkers Uitstekende camera, kijker of objectief? Denk aan occasions!

Zoek je een geweldige camera, objectief of verrekijker, maar wil je niet het volle pond betalen? Denk dan eens aan occasions. De allerbeste webshops voor occasions bieden kwaliteit en een vol jaar garantie. Ik heb ze op een rij gezet!