Beste tassen en rugzakken voor je spiegelreflex

Zoek je een goede cameratas voor je spiegelreflex? Een tas waar je alleen je camera in kwijt kunt? Of moeten er ook objectieven en accessoires mee? Alle mogelijkheden op een rij.

2400 cameratassen

Er zijn zo ongelofelijk veel tassen op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Cameranu.nl, de beste speciaalzaak voor camera's, heeft 2400 cameratassen in de aanbieding. Zoek daar maar eens jouw ideale tas tussen. Onbegonnen werk.

Cameratas: persoonlijke keuze

Het klinkt gek, maar welke fototas je kiest zegt beslist iets over jou als persoon. Om een voorbeeld te noemen: je hebt rugzaktypes en je hebt schoudertastypes, and never the twain shall meet. Wat in ieder geval belangrijk is: al je materiaal moet erin passen, wellicht moet je statief er nog op, en misschien een regenhoes. Ook de kleur is belangrijk. Bij mij moet alles zwart zijn, andere fotografen willen meer kleur op hun rug.

Hulp bij het kiezen: de Tassenvinder Hulp bij het kiezen: de Tassenvinder

Cameranu.nl heeft een superhandige keuzehulp ontwikkeld: de Tassenvinder. Daarmee snor je binnen no time jouw ideale cameratas op. Zo wordt kiezen wel heel makkelijk!

Rugzak, schoudertas of snuittas?

De belangrijkste eerste stap bij het kiezen van een cameratas: bepaal wat voor soort tas het moet worden. Grofweg zijn er drie soorten tassen voor je spiegelreflex: de rugzak, de schoudertas en de snuittas. Hieronder staat welke tas in welk geval het handigst is.

De beste rugzakken voor je spiegelreflexDe rugzak: ideaal voor actieve fotografen

Zelf heb ik een sterke voorkeur voor camerarugtassen. Ik ben namelijk een veelwandelaar en neem dan altijd mijn spiegelreflex en een extra objectief mee. In een rugzak kun je lekker veel kwijt en het draagt bijzonder comfortabel. Natuurlijk passen je camera, een extra objectief en bijvoorbeeld een flitser er met gemak in. Maar ook je wandelspullen kun je er goed in kwijt. Routeboekje, GPS-ontvanger, flesjes water, eten et cetera. Op veel camerarugzakken kun je zelfs een statief of monopod bevestigen.

Beste rugzakken voor je spiegelreflex >>

Lowepro Slingshot 102 AWPopulairste rugzak: Lowepro Slingshot 102 AW

De populairste en best gewaardeerde rugzak van dit moment is de Lowepro Slingshot 102 AW. Toen de Slingshot-cameratassen van Lowepro in juli 2006 geïntroduceerd werden in Nederland waren ze meteen een doorslaand succes. Nog nooit eerder vertoond was het systeem waarbij schoudertas en rugtas slim in één model verenigd werden. De Lowepro Slingshot 102 AW is een draagbare en robuuste tas met een efficiënte indeling en een voorziening voor bevestiging van een statief.

Bekijk deze Lowepro camerarugzak >>

Schoudertassen voor je spiegelreflexSchoudertas: ideaal voor stadsbezoek

Maak je een stadswandeling, ga je op bezoek bij kennissen of familie of een dagje naar de dierentuin? Dan is een cameraschoudertas een goede keus. Groot voordeel: hij valt niet op als cameratas. Daardoor is de kans kleiner dat je bestolen wordt. Bovendien voel je je wat minder een geitenwollensok dan met een rugzak. En toch kun je al je cameraspullen goed beschermd kwijt. En heb je nog ruimte over voor bijvoorbeeld je lunch.

Beste schoudertassen voor je spiegelreflex >>

Lowepro Apex 110 AWPopulairste schoudertas: Lowepro Apex 110 AW

Populairste schoudertas voor spiegelreflexen van dit moment is de Lowepro Apex 110 AW. Het gemakkelijk toegankelijke één-vak-design zorgt ervoor dat je je apparatuur snel uit je tas kunt halen. Hij biedt ruimte aan je spiegelreflex plus accessoires. De zachte binnenkant en interieurschotten beschermen je kostbare spullen tegen krassen. De all weather-hoes beschermt tegen regen. De Apex 110 AW heeft een ingebouwd vak voor geheugenkaarten, geruisloze ritsen en mooi gevormde rubberen stootstrips aan de buitenkant voor extra bescherming.

Bekijk deze Lowepro schoudertas >>

Beste snuittassen voor je spiegelreflex Snuittassen: ideaal dichtbij huis of als extra bescherming

Snuittassen volgen heel mooi de snuitvorm van je spiegelreflex met objectief. Zelf gebruik ik ze puur als extra bescherming, bijvoorbeeld als ik op reis ga met m'n spiegelreflex. Maar ze zijn ook ideaal als je in de buurt, of in je eigen stad gaat fotograferen. Geen gesjouw met allerlei spullen, maar gewoon alleen jij en je camera. Je hebt ze uiteraard in allerlei formaten, want een 50mm objectief heeft toch een andere snuit dan die joekel van een 500mm lens.

Beste snuittassen voor je spiegelreflex >>

Case Logic DSLR Zoom Holster SLRC-201 Populairste snuittas: Case Logic DSLR Zoom Holster SLRC-201

De Case Logic SLR Zoom Holster SLRC-201 is geschikt voor de meeste DSLR's met telelens. De onderkant is van waterproof materiaal. Speciale, met een rits afgesloten vakken kunnen geheugenkaarten, batterijen en andere accessoires bergen. De schouderriem van de SLRC-201 is makkelijk aanpasbaar maar kan ook van de tas verwijderd worden.

Bekijk deze Case Logic snuittas >>

Hippe & stijlvolle cameratassen voor je spiegelreflex

Net als regenpakken hebben cameratassen – hoe praktisch ook – nogal een duf imago. De meeste zijn zwart of grijs en ze zijn vooral heel degelijk. Ben jij een hippe gast, dan zoek je natuurlijk iets stijlvollers dan dat. Een tas waar je zelf met plezier naar kijkt en waarmee je voor de dag kunt komen. Gelukkig komen er steeds meer hippe en stijlvolle cameratassen op de markt.

Guru Bags: hippe schoudertassen Guru Bags: hippe schoudertassen

Hippe hoogtepunten vormen de cameratassen van Guru Bags. Het zijn bijzonder stijlvolle cameratassen waarmee je er beslist uitspringt in de massa. De luxe materialen van Guru Bags zijn altijd van hoge kwaliteit. Onverwoestbaar en weerbestendig. Reden waarom ze behoorlijk aan de prijs zijn, maar dan heb je ook een tas van topklasse.

Hippe cameratassen van Guru Bags >>

Benro: stijlvolle cameratassen

Benro cameratassen mogen er ook zijn. Het zijn zeer stijlvolle tassen waaraan niets standaards te ontdekken valt. Toch zijn ze absoluut praktisch: bijzonder intelligente indeling, robuuste materialen, zeer draagbare vormgeving. En ze hebben ook modellen voor professionals, waar meerdere spiegelreflexen in passen. Toptassen. Maar alles heeft z'n prijs...

Stijlvolle cameratassen van Bengo >>

Speciaal voor dames: RosaBags voor je spiegelreflex RosaBags voor je spiegelreflex

Voor veel vrouwen zijn tassen echt een ding(etje). Des te gekker dat de meeste fototassen voor mannen gemaakt lijken te zijn. Slaapverwekkend ontwerp, oerdegelijk, praktisch. Gelukkig is er nu RosaBags, een firma die speciaal voor vrouwen prachtige design fototassen maakt. De tassen van RosaBags zijn een Nederlands ontwerp en zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren. Ze combineren stijl, vrouwelijkheid en functionaliteit. Naast apparatuur is er meer dan genoeg ruimte voor extra accessoires en persoonlijke spullen. Extra leuk: deze tassen worden gemaakt in een sociale werkplaats.

Vrouwelijke fototassen van RosaBags >>

5.0/5 Waardering (4 beoordelingen)

De mooiste fotoreizen

Bekijk de mooiste fotoreizen van SNPLeer foto's maken op de mooiste bestemmingen met SNP Natuurreizen. Tijdens een prachtige fotoreis leer je van een echte natuurfotograaf de fijne kneepjes van het vak.

• Vakanties op de meest fotogenieke plekken ter wereld
  • Reizen naar landen als Schotland, Finland, IJsland, Alaska
  • Maar ook dichtbij huis op Schiermonnikoog